یونسکو: تلاش برای مصونیت خبرنگاران افغان را دو برابر می‌کنیم

بی بی سی: در پی تلفات سنگین خبرنگاران در افغانستان، سازمان ملل متحد اعلام کرد که تلاش‌ها برای مصونیت خبرنگاران افغان را افزایش خواهد داد.

چهارشنبه ۱۲ ثور/اردیبهشت از روز جهانی مطبوعات در افغانستان تجلیل به عمل آمد. سازمان ملل متحد امسال از سوم می، روز جهانی آزادی مطبوعات با شعار “قدرت در حد مشروعیت، رسانه، عدالت و حاکمیت قانون” تجلیل می‌کند.

سازمان ملل نقش مطبوعات را در توسعه پایدار به ویژه در جریان انتخابات به عنوان یک نهاد ناظر که بر شفافیت، حسابدهی و حاکمیت قانون تمرکز دارد، مهم تلقی می‌کند.

انتونیو گوتریش، دبیرکل سازمان ملل متحد در آستانه روز جهانی آزادی مطبوعات از حکومت‌ها خواسته است تا آزادی مطبوعات را تقویت و از روزنامه نگاران محافظت کنند.

در یک ماه گذشته ۱۱ خبرنگار در افغانستان کشته شدند

روز جهانی آزادی مطبوعات در افغانستان در حالی تجلیل شد که تنها در یک ماه گذشته یازده خبرنگار در این کشور کشته و چندین نفر دیگر زخمی شدند.

سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی ملل متحد، یونسکو در محفل امروزی در کابل اعلام کرد که تلاش برای مصونیت خبرنگاران در افغانستان را دو برابر می‌کنند.

یکی از مسئولان این سازمان در کابل گفت: “در خونین‌ترین حمله در ۳۰ اپریل ۹ خبرنگار در کنار امدادرسان و غیرنظامیان کشته شدند. احمد شاه، خبرنگار بی‌بی‌سی ساعاتی بعد در همین روز به قتل رسید. عبدالمنان ارغندی، خبرنگار در قندهار در ۲۵ اپریل کشته شد. ” این مقام سازمان ملل همچنین افزود: “یونیسکو برای مصونیت خبرنگاران با راه اندازی برنامه‌های آگاهی دهی در جهان و ارتقای ظرفیت در مطابقت با برنامه سازمان ملل متحد برای مصونیت خبرنگار کار می‌کند. یونسکو به منظور تضمین حاکمیت و احترام گذاشتن به قانون در افغانستان با حکومت، مقامات محلی، خبرنگاران و مردم کار می‌کند. با توجه به حملات غم انگیز اخیر یونسکو تلاش و تعهد خود در برابر خبرنگاران را دو برابر می‌کند.”

دولت افغانستان می‌گوید به حمایت و تامین امنیت خبرنگاران متعهد است اما “نیاز است که نهادهای رسانه‌ای نیز در مورد مصونیت کاری خبرنگاران توجه کنند”.

شاه حسین مرتضوی، معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید: “حکومت برای امنیت خبرنگاران طرزالعمل مصونیت خبرنگاران را تدوین و اکنون در قالب کمیته مشترک فعالیت صورت می‌گیرد. حکومت انتظار دارد که نهادهای رسانه‌ای در راستای تامین حقوق خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای در قسمت قرادادها، سابقه کاری، بیمه و تقاعد و دیگر امتیازات در همکاری با وزارت کار در چارچوب قوانین نافذه همکاری کنند.”