بنیاد دیوید سوزوکی هشدار می‌دهد

آرش عزیزی 

سه‌شنبه این هفته بنیاد دیوید سوزوکی با انتشار بیانیه‌ای در مورد دوازده ماده شیمیایی خطرناک که در ۸۰ درصد رایج‌ترین محصولات آرایشی پیدا می‌شود، هشدار داد. این اعلامیه از پارلمان می‌خواهد قوانین برچسب‌گذاری بهتری تصویب کند تا مصرف‌کنندگان بتوانند از این مواد دوری کنند.

در این گزارش می‌خوانیم ۶۲۰۰ نفر از داوطلبان این شرکت مواد موجود در ۱۲۵۵۰ محصول آرایشی هر روزه را، ‌ از شامپو و خمیردندان تا روژ لب و شیرپاک‌کن، بررسی کرده‌اند. داوطلبان مشخصاً به دنبال ۱۲ ماده شیمیایی بودند که به گفته بنیاد سوزوکی مرتبط با سرطان،‌ مشکلات بارداری،‌ آلرژی‌های شدید و آسم است.

به گفته لیزا گو، تحلیل‌گر سیاست بهداشتی در بنیاد سوزوکی، نتیجه تحقیقات نشان می‌دهد که چهار مورد از هر پنج مورد در این فهرست ۱۲۵۵۰تایی حداقل یکی از این محصولات را دارا است.

بنیاد سوزوکی به چند مورد ضعف در قوانین برچسب‌گذاری کانادا اشاره کرده است. یکی از مهمترین آن‌ها این است که قانون کانادا فهرست کردن تمام مواد معطری که در محصولات به کار می‌روند، اجباری نساخته و معمولا از عنوان عمومی “مواد معطر” استفاده می‌شود.

بنیاد سوزوکی در ضمن امیدوار است بسیاری از این موارد خطرناک را به طور کلی در کانادا ممنوع کند.

پیش از این شاهد بودیم که “بایسفنول آ” بالاخره به فهرست دولت فدرال از مواد سمی اضافه شد. این ماده شیمیایی در بسیاری از اجناس پلاستیکی پیدا می‌شود و قانون جدید به این معنی است که فروش هر چیزی که حاوی آن باشد در کانادا بسیار دشوار خواهد بود.