کانون کارگردان های سینمای ایران دو هفته پیش با انتشار بیانیه ای از ورود آنچه سرمایه های مشکوک خوانده، هشدار داد. اولین بار بابک زنجانی فعال اقتصادی که بعدها به اتهام فساد مالی به اعدام محکوم شد در فیلم “هیچ کجا، هیچ کس”به کارگردانی ابراهیم شیبانی سرمایه‌گذاری کرد.

او پس از آن در فیلم های “سیزده”به کارگردانی هومن سیدی و “نقش نگار”به کارگردانی علی عطشانی سرمایه‌گذاری کرد. بابک زنجانی پیش تر دفتر “سورینت فیلم”را تاسیس و در مصاحبه با باشگاه خبرنگاران جوان عنوان کرد که امیر جعفری مشاور اوست. (۱)

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان بابک زنجانی در فیلم سینمایی “هیچ کجا، هیچ کس”یک و نیم میلیارد تومان سرمایه گذاری کرد.

بعدها زنجانی تولید فیلم “نقش نگار”به کارگردانی علی عطشانی را در سکوت خبری کلید زد. در این فیلم بود که ناصر ملک مطیعی توانست پس از ۳۵ سال جلوی دوربینی برود که سرمایه گذارش بابک زنجانی بود!

بعد از بابک زنجانی، محمد امامی و محمد هادی رضوی وارد فعالیت سینمایی و تلویزیونی شدند و در تولید سریال “شهرزاد”سرمایه‌گذاری کردند. آقای رضوی داماد محمد شریعتمداری وزیر صنعت و معدن و تجارت در فصل دوم این سریال همکاری خود را متوقف کرد و دلیل این توقف همکاری را در گفتگویی با باشگاه خبرنگاران جوان در ۲۹ مهرماه ۱۳۹۵ اینگونه تشریح کرد:

در قسمت اول شهرزاد قرارداد سرمایه‌گذاری را امضا کرده بودم و یکی از بندهای این قرارداد این بود که در فیلمنامه حق دخالت ندارم ولی برای فصل دوم شهرزاد این بند را قبول نکردم، زیرا معتقدم نمی توانم به عنوان یک فعال اقتصادی در سینما حضور داشته باشم و دم از اقتصاد فرهنگی بزنم، اما در روند ساخت، فیلمنامه و دیالوگ ها هیچ نقشی نداشته باشم.(۲)

این گفتگو به روشنی نشان می‌دهد که تهیه‌کنندگان و سرمایه‌گذاران فیلم ها و سریال های تولید شده تا چه اندازه در روند ساخت یک اثر هنری نفوذ دارند.

از راست: محمد امامی ـ حمید فرخ نژاد

به گفته رضوی ۵۰ درصد سرمایه این سریال را او تامین کرده و هزینه ساخت این سریال ۱۲ میلیارد تومان بوده. او بارها گفته که درآمدزایی آن سریال خوب بوده، ولی هیچگاه به جزییات آن اشاره ای نکرده و هیچ نشانی از پرداخت مالیات بابت این فعالیت اقتصادی در دست نیست.

اما نام محمد امامی به عنوان یکی از سرمایه‌گذاران این سریال بارها به عنوان متهم در پرونده اختلاس از صندوق ذخیره فرهنگیان مطرح و در دی ماه ۹۵ بازداشت و با قرار وثیقه آزاد و بعد از آن ممنوع خروج شد، هر چند که هیچگاه فعالیت های او متوقف نشد.

امیر خجسته رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس،۱۳ دی ۱۳۹۵ در بخشی از مصاحبه خود با خبرگزاری میزان وابسته به قوه‌ قضاییه اشاره کرد که اتهام پولشویی محمد امامی تهیه‌کننده شهرزاد اثبات شده است و این ماجرا عواقبی را برای اهالی سینما در پی خواهد داشت.

به گزارش دویچه‌وله فارسی محمد امامی سال گذشته در زمانی که در کانادا به سر می برد، اعلام کرده بود که نادر فتوره چی علیه او اقدام به تهمت و افترازنی نموده و به همین دلیل علیه او شکایت خواهد کرد.  حضور او در کانادا در حاشیه فستیوال فیلم های کمدی در تورنتو بود و این سخنرانی در کارگاه آموزشی “تهیه کنندگی سینما” رخ داده است.

حضور او در کانادا زمانی بوده که وی به گفته امیر خجسته رئیس کمیسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی گفته بود که جرم پولشویی اثبات شده؛ پس طبق قانون باید ممنوع خروج باشد که ظاهرا اینگونه نبوده است.

محمد امامی در گفت وگو با خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان در ۲۵ خرداد ۹۵ در پرسش به مسئله ممنوع خروجی خود گفت: “اخیرا سفری برای سخنرانی به کانادا داشته ام، پس از انجام فعالیتم به ایران برگشتم.” امامی در پاسخ به این سئوال که شما ممنوع خروج هستید یا خیر گفت: “می خواهید بزنید ممنوع خروج نیست بعد آنها بگویند ممنوع خروج هست، بعد حاشیه درست کنید؛ یعنی چه که نام من در بین ممنوع خروجی از کشور هست یا خیر؟”

جبار کوچکی نژاد نماینده مردم رشت در مجلس و عضو کمیته ی تحقیق و تفحص صندوق ذخیره فرهنگیان در گفتگو با خبرنگار خانه ملت با اشاره به اینکه بازداشت شدگان نباید فرار کنند گفته است: “تاکنون چند نفر متهم پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان را در هنگام خروج از کشور و در فرودگاه از هواپیما پایین آورده اند، اما فردی همچون محمد امامی به خارج از کشور سفر کرد.”(۳)

البته هیچ گاه مقام های قوه قضاییه درباره این خروج غیر قانونی صحبتی نکردند که این نشان از حاشیه امن این متهم به اختلاس است.

نادر فتوره چی روز یک شنبه ۱۹ آگوست ۲۰۱۸ با شکایت محمد امامی بازداشت و به زندان فشافویه منتقل شد. شاهرخ فتوره چی خبر بازداشت برادرش را در اینستاگرام منتشر کرد و افزود “امروز جلسه دادگاه شکایت آقای محمد امامی متهم اختلاس از صندوق فرهنگیان علیه نادر برگزار شد که نتیجه آن قرار کفالت و وثیقه بود که نادر به دلیل عدم توانایی تأمین آنها روانه زندان شد.”

در پی این بازداشت محمود صادقی در توئیتر خود به محمد امامی فرصت داد که شکایت خود علیه نادر فتوره چی را پس بگیرد و در غیر این صورت اسناد فساد مالی در پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان را افشا می کند.

اسناد بعد از ۲۴ ساعت به روی توئیتر محمود صادقی قرار گرفت که شامل چند تصویر درباره انتقال مالکیت چند ساختمان توسط محمد امامی و احمد هاشمی به بانک سرمایه است. بانک سرمایه مطالباتی در حدود چند صد میلیارد تومان از محمد امامی و احمد هاشمی داشته است. این دو برای پرداخت معوقات خود سه ساختمان در لواسان، خیابان فرشته و خیابان زاگرس را به بانک سرمایه داده اند در صورتی که بر اساس اسناد، ارزش واقعی این املاک به مراتب کمتر از بدهی بوده ولی بانک سرمایه آن ها را پذیرفته است!

رسیدگی به پرونده اختلاس از صندوق ذخیره فرهنگیان همچنان در حال انجام است، ولی پرسش های بسیاری را برای ما ایجاد میکند که شاید پاسخ آن ها برایمان روشن باشد. چهار فیلم از سرمایه گذاری های محمد امامی در تورنتو اکران شده و طبق گفته انصاف نیوز محمد امامی برای یک قرارداد کاری به کانادا رفته بود.

آن قرارداد کاری چه بوده و آیا ارتباطی با فیلم سینمایی که در تورنتو کلید خورد دارد؟

مراوده مالی اکران کنندگان فیلم های محمد امامی چگونه بوده است؟

آیا اکران های فیلم در تورنتو را میتوان بخشی از فعالیت های مجرمانه در راستای پولشویی دانست؟

محمد امامی که همیشه مضامین خاصی را در فیلم هایش دنبال میکند (که در آینده به آن خواهیم پرداخت)، با چه انگیزه ای اصرار بر اکران در تورنتو دارد؟

همه ی این مطالب و بسیاری موارد مشابه نشان از یک حضور سازمان یافته در خارج از کشور است و بخصوص در تورنتو. پرسش هایی که به روشنی باید برایشان پاسخ های مناسب یافت.

 

آگوست ۲۰۱۸

 

 

 

 

۱- باشگاه خبرنگاران جوان کد خبر ۴۶۹۲۵۹۰

۲-  باشگاه خبرنگاران جوان کد خبر ۵۸۲۶۰۲۴

۳- خبرگزاری خانه ملت کد خبر ۹۴۱۰

منابع: باشگاه خبرنگاران جوان

وبسایت رادیو فردا

وبسایت دویچه‌وله فارسی

انصاف نیوز

خبرگزاری میزان