آرش عزیزی ـ در آخرین ساعات چاپ شهروند، و در حالی که نویسنده‌ ی این خطوط هنوز عازم سفرِ پرمخاطره از دفتر ما در شمال غربی تورنتو به خانه‌ ی خود در جنوب شرقی شهر نشده بود، رسانه‌ ها و آژانس ‌های خبری کانادا و آمریکا با انواع و اقسام اسامی عجیب و غریب و گاه ترسناک از توفان مهیب برف که آمریکا را در می‌نوردد و یک راست به سوی تورنتوی بزرگ می‌ آید نام می بردند.

به گزارش تورنتو استار، این توفان تا همین حالا (سه شنبه شب) چندین ایالت آمریکا را دچار بحران‌ های جدی کرده است، گارد ملی را به هشدار انداخته. مردم در مصاحبه با رسانه‌ ها توفان را «وحشتناک» و «بدترین در خاطره‌»‌خوانده ‌اند.

توفانی در این سطح برای تورنتو نیز بزرگ خواهد بود، اما شهرداری گفته طرح‌های مطمئنی برای برخورد با آن دارد. پیتر نوهامر، مدیر خدمات حمل و نقل شهر، در مصاحبه‌ ها گفته: «ما آماده و مجهز و با منابع لازم برای پاسخ به توفان پیش رو هستیم.»

شهر ۲۰۰ کامیون نمک، ۶۰۰ پاک‌کننده‌ ی جاده و ۳۰۰ پاک‌کننده‌ ی پیاده ‌رو دارد که آماده‌ ی پاک سازی ۳۶۰۰ کیلومتر جاده ‌های شهر هستند. نوهامر افزوده: «نمی‌ خواهم آن‌را کوچک جلوه دهم. توفان مهم و بزرگی است، اما ما طرحش را داریم و برنامه‌ هایمان سر جای خودش است. فقط باید آن ‌را محقق کنیم.»

طبق گزارش‌ ها وضع همسایگان آمریکایی ما خیلی بدتر است و به هیچ وجه مثل کانادا آماده نیستند. این هفته ایالت میسوری وضعیت اضطراری اعلام کرد و گارد ملی را به حرکت درآورد. جیمز دوران، سخنگوی وزارتِ حمل و نقلِ میسوری در گفتگو با استار، این ‌را «توفانی با اندازه ‌های تاریخی» دانست. میزان ریزش برف در میسوری در زمستان ‌های عادی معمولا بین ۵ تا ۱۵ سانتیمتر است، اما در این توفان این میزان به ۳۵ تا ۶۰ سانتیمتر رسیده است.