شهروند ـ فرح طاهری: انجمن کانادایی مهندسین و آرشیتکت های ایرانی (مهندس) به همراه انجمن دانشگاه صنعتی شریف (سوتا) و کانون مهندسین فارغ التحصیل دانشکده فنی دانشگاه تهران (فنی) یلدا را مشترکا جشن گرفتند.

این جشن جمعه هجده دسامبر ۲۰۱۵ در هتل شرایتون برگزار شد و در آن حدود سیصد تن از اعضای این سه انجمن به همراه خانواده و دوستانشان شرکت کردند.

محمد کامیاب، رئیس “مهندس” با شعری از حافظ به حاضران خوشامد گفت

بالا از راست: دکتر بدخشان، دکتر مریدی، مهندس کامیاب  پایین مهندس مهشید آژیر (چپ) ـ مهندس فرانک شجاعی

بالا از راست: دکتر بدخشان، دکتر مریدی، مهندس کامیاب
پایین مهندس مهشید آژیر (چپ) ـ مهندس فرانک شجاعی

.

به گفته ی رئیس انجمن، مهندس در سال ۱۹۸۸ در تورنتو به ثبت رسید. سال گذشته بیست و پنجمین سال تأسیس انجمن جشن گرفته شد. این انجمن قدیمی ترین گروه متشکل ایرانی در کانادا است و در زمینه های مختلف علمی، هنری، ورزشی و برپایی گردهمایی و سمینارها در حال سرویس دهی به اعضای خود است.

او سپس اعضای هیئت مدیره را نام برد: پانته آ پرویسیان، محسن رفاهی، احسان نگاهی، محبوب بلندی، محسن کاظمی، حمید تبریزی و محمد کامیاب در این دوره ی جدید هیئت مدیره حضور دارند که یکی از اهداف آن این است که بتوانیم برخی از فعالیت های خود را با سایر انجمن های تخصصی ایرانی هماهنگ کرده و مشترکا اجرا کنیم. اولین گام پیک نیک تابستانی مشترک سه انجمن مهندس، شریف و دانشکده فنی بود و این دومین برنامه ی مشترک ما است.

رئیس هیئت مدیره “مهندس” در ادامه از تاریخچه ی یلدا برای حاضران گفت و سپس موفقیت های جامعه ی ایرانی کانادا را طی چند دهه حضورش در این کشور در زمینه های مختلف برشمارد و تنها ضعف آن را عدم فعالیت در حوزه ی سیاست کانادا خواند با این تصور که ورود به آن غیرقابل دسترسی است. او افزود: این شک و دودلی زمانی از میان برداشته شد که انسانی با لیاقت و شجاع پا به میدان گذاشت و با پیروزی شیرین خود به عنوان نماینده ی شایسته از شهر ریچموندهیل در مجلس انتاریو این سد را شکست و این کار آسانی نبود.

محمد کامیاب شایستگی دکتر رضا مریدی را دلیل ارتقا ایشان به مقام های بالاتر خواند و گفت، به همین دلیل ایشان توانست تصدی دو وزارتخانه مهم این استان را برعهده بگیرد. دکتر مریدی اولین ایرانی است که در آمریکای شمالی به سمت وزارت رسیده. این پیروزی ها با خود پیام مهمی برای جامعه ی ایرانی کانادا داشت و از آن پس ما شاهد ورود ایرانیان به پیکارهای سیاسی و فعالیت های انتخاباتی بوده و همانطور که مطلعید شاهد پیروزی های بیشتری هستیم.

انجمن مهندس در گذشته و به مناسبت های گوناگون، اساتید محترمی چون استاد دکتر قدیریان، استاد فیروز نادری و استاد محمدرضا شجریان را به عنوان عضو افتخاری انجمن انتخاب کرده است. در واقع این عزیزان بوده اند که افتخار داده اند دعوت ما را بپذیرند. جناب دکتر رضا مریدی سالهاست که با انجمن ما همکاری موثر داشته است. اینک انجمن مهندس افتخار دارد که به پاس خدمات ارزشمند نامبرده به جامعه، امشب لوح عضویت افتخاری انجمن را به ایشان تقدیم کند.

رئیس هیئت مدیره مهندس سپس از دکتر سیدامیر بدخشان و دکتر رضا مریدی دعوت کرد که به روی صحنه بروند.

دکتر بدخشان در چند جمله ی کوتاه به انگلیسی از خدمات دکتر رضا مریدی تقدیر کرد. و دکتر مریدی نیز ضمن دریافت لوح با تشکر از پرفسور بدخشان ایشان را کامل تر به حاضران معرفی کرد و گفت، پرفسور بدخشان رئیس دانشکده فنی دانشگاه تهران، معاون شرکت ملی نفت ایران و پرفسور ممتاز در دانشگاه کلگری بوده اند.

دکتر مریدی با غیرمنتظره خواندن این عضویت افتخاری، از این موضوع ابراز خوشحالی و کرد و به پایه گذاران مهندس در میان جمع اشاره کرد از جمله به مهندس شفایی. او همچنین به اولین همکاری اش با “مهندس” در سال ۱۹۹۰  اشاره کرد و به افراد دیگری که در آن زمان با آنها همکاری داشت از جمله مهندس زاهدی، دکتر بنی جمالی، مهندس شایان، دکتر مهاجر، مهندس کامیاب، دکتر امینی و …

دکتر مریدی انجمن مهندسین را از کانون های ارجمند و ارزشمند برای جامعه ی ایرانی خواند که ریشه اش عمیق شده و رشد کرده و جامعه ایرانی را پوشش می دهد.

دکتر مریدی ضمن سپاس دوباره از اعضای هیئت مدیره و داوطلبانی که در برگزاری جشن تلاش داشتند، به حضور مهندس توفیقی اشاره کرد و گفت این لوح در واقع دومین لوحه ی من از “مهندس” است و اولین آن با امضای مهندس توفیقی که پس از یک سخنرانی در مهندس به من داده شد که الان در اتاق کارم است.

دکتر مریدی قبل از اینکه صحنه را ترک کند به حضور چند تن دیگر در میان حاضران در سالن اشاره کرد از جمله مهندس جمیل مردوخی و از او به عنوان طراح “سی ان تاور” نام برد و همینطور پرفسور جواد مستقیمی که با او در وزارت تحقیقات و نوآوری همکاری دارد. این اعلام ها با تشویق حاضران در سالن همراه شد.

در ادامه خانم مهندس مهشید آژیر رئیس انجمن سوتا نیز به حاضران خیرمقدم گفت و از همکاری این سه انجمن حرفه ای ابراز خوشحالی کرد و گفت ما این کار را کردیم تا نشان دهیم که انجمن های ایرانی می توانند باهم کار کنند.

پس از آن خانم مهندس فرانک شجاعی نماینده کانون فنی انتاریو به روی صحنه آمد و با خواندن دو شعر از حافظ به حاضران خوشامد گفت.

نوبت به بخش هنری برنامه رسید. در این بخش مهدی رضانیا، هنرمند آهنگساز و نوازنده سنتور با گروه خود قطعاتی را نواخت و مورد تشویق حاضران قرار گرفت.

پس از صرف شام، قرعه کشی جوایزی که حامیان برنامه اهدا کرده بودند، انجام شد و برنامه با رقص و موسیقی ادامه یافت.