خبرگزاری هرانا: بامداد روز دوشنبه، نهم اسفندماه ۱۳۸۹، ۹ نفر از زندانیان عادی در محوطه ی زندان مرکزی شهر ارومیه به دستور مراجع قضایی جمهوری اسلامی به صورت جمعی به دار آویخته شدند.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، از ۹ نفری که اعدام شده‌اند، ۷ تن از شهروندان کرد و ۲ تن دیگر نیز آذری بوده‌اند و هم چنین دو زن نیز در میانشان دیده می‌شوند.

اتهام تمامی افراد اعدام شده از سوی مراجع قضایی “جرائم مربوط به مواد مخدر” عنوان شده است.

شایان ذکر است که برخی منابع خبری پیش‌تر از انتقال ۱۲ تن از زندانیان عادی به سلول‌های انفرادی جهت اجرای حکم خبر داده‌اند.

اعدام ۱۰ قاچاقچی در شیراز و کرمان

همچنین به گزارش بی بی سی دادگستری شیراز و کرمان از اعدام ۱۰ قاچاقچی در ایران خبر دادند.

هفت تن از این تعداد در کرمان و سه تن در شیراز اعدام شدند.

طبق قوانین ایران، مجازات حمل، نگهداری و خرید و فروش بیش از ۳۰ گرم از مواد مخدری همچون هروئین، شیشه و کراک مجازات اعدام دارد.

روز چهارشنبه ۲۷ بهمن (۱۶ فوریه) چند سازمان مدافع حقوق بشر از جمله گزارشگران بدون مرز، عفو بین الملل و دیده‌بان حقوق بشر در اقدامی مشترک از شورای حقوق بشر سازمان ملل خواستند که برای پیشگیری از افزایش موارد اعدام در ایران تلاش کند.

بر اساس آمار ارائه شده توسط این سازمان‌ها، از ابتدای سال میلادی جاری بیش از ۸۶ نفر در زندان‌های ایران اعدام شده‌اند که جرم ۶۷ نفر از آن‌ها قاچاق مواد مخدر اعلام شده است.

دیده‌بان حقوق بشر در گزارش سالانه خود به اعدام‌های گسترده در ایران اشاره کرده و گفته بود آمارهای رسمی نشان می‌دهد که ایران با جمعیتی حدود هفتاد میلیون نفر، از لحاظ شمار اعدام‌ها در جهان در رده دوم بعد از جمهوری خلق چین، با بیش از یک میلیارد و سیصد میلیون جمعیت قرار دارد و در نتیجه، به نسبت جمعیت، دارای بالا‌ترین تعداد صدور و اجرای احکام اعدام در جهان است.