پژوهشگران دانشگاه پنسیلوانیا در مرکز سرطان شناسی موفق به کشف روش جدیدی در درمان سرطان مخصوصا سرطان خون شده اند که خبری ست بسیار مهم و امیدوارکننده. این گروه پس از ۲۰ سال تحقیقات علمی پیچیده و جالب توانستند گروه کوچکی از بیماران مبتلا به بیماری خون را با تزریق T-Cell خون خودشان که توسط مهندسی ژنتیکی دستکاری شده، درمان کنند. این گروه گزارش کرده اند که این روش برای سرطان های ریه و تخمدان و پوست نیز عملی خواهد بود.

در این بررسی علمی T-Cell های جدید قادر بودند به وضوح سلول های سرطانی را در بدن شناسایی کرده و آنها را از بین ببرند. البته یکی از وظایف مهم این سلول ها دفاع از بدن و مبارزه با عوامل بیماری زا است. نتایج این بررسی در ژورنال معروف New England Journal of Medicine دهم آگوست ۲۰۱۱ به چاپ رسیده است.

جالب اینکه این افراد از سلول های کشنده یا Killer Cells بدن بیمار برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده نموده اند. این خود نشانگر مطلبی است بسیار مهم که سیستم ایمنی بدن می تواند بهترین روش مبارزه با بیماری ها مانند سرطان باشد.

تعجب پژوهشگران این بررسی در این است که این روش جدید درمان توانسته در عرض سه هفته به کلی سلول های سرطانی را از بین ببرد.

 

داروهای پایین آورنده کلسترول خون و بیماری قند

حدود هفت سال قبل انجمن بیماری قند آمریکا توصیه کرد که همه بیماران مبتلا به دیابت حتی آنهایی که کلسترول خونشان هم بالا نیست، بهتر است داروی پایین آورنده کلسترول خون مصرف کنند، زیرا به هر صورت این دسته از افراد در خطر بالا رفتن کلسترول خون قرار دارند و بهتر است از بروز آن پیشگیری شود. اخیراً ژورنال علمی JAMA مقاله ای در رابطه با مصرف داروهای پایین آورنده ی کلسترول خون و بیماری قند به چاپ رسانده که از نظر اهمیت موضوعی ست بسیار مهم. در چند دهه گذشته میلیونها نفر در سراسر دنیا از ترس کلسترول و خطرات آن به داروهای ضد کلسترول پناه برده و هر ساله بیلیونها دلار به جیب کارتل های دارویی ریخته اند. حال پس از چند دهه دانشمندان اعلان نموده اند که نه تنها داروهای پایین آورنده ی کلسترول خون (Statin) در بیماران مبتلا به بیماری قند نتیجه ی مثبتی ندارند، بلکه مصرف آنها بروز و پیشرفت بیماری قند را تسریع می نماید. به عبارت ساده تر Statin دیابت به وجود می آورد و تأثیر نامطلوبی بر روی پانکراس یا لوزالمعده داشته و در متابولیسم انسولین لطمه می زند. در این مقاله ی علمی تأکید شده است که افرادی که به هر دلیلی از داروهای پایین آورنده ی کلسترول خون استفاده می کردند بیشتر از ۸ درصد از مردمی که این دارو را مصرف نمی کردند به بیماری قند دچار شده اند. تازه این دسته از داروها عوارض جانبی شناخته شده ای دارند که گاهی خطراتی را به وجود می آورند.

 

داروهای ضد افسردگی و سرطان سینه

چند دهه است که دانشمندان رابطه بین مصرف داروهای ضدافسردگی و بروز سرطان سینه را مطرح می کنند و گزارشات زیادی در این مورد منتشر کرده اند.اخیراً گروهی از پژوهشگران با تجزیه و تحلیل یافته های ۹۱ مطالعه ی علمی مربوطه به طور قطع به این نتیجه رسیده اند که مصرف درازمدت داروهای ضدافسردگی امکان بروز سرطان سینه را افزایش می دهد. فقط در آمریکا حدود ۲۸ میلیون نفر که اکثر آنها را زنان تشکیل می دهند، به مصرف این دسته از داروهای ضدافسردگی عادت دارند. متأسفانه درصد بالایی از این داروها برای عوارض و بیماری هایی مانند درد مفاصل، سردرد، عوارض دوره ی یائسگی مانند گر گرفتن و غیره مصرف می شوند که شاید رابطه ی روشنی با عارضه افسردگی نداشته باشند. این داروها در عملکرد ترکیبات شیمیایی مغز اثر کرده میزان ترشح سروتونین را به شدت افزایش می دهند که در نتیجه گرایش به خودکشی و عصبانیت را بالا می برند. از طرفی دیگر همانطور که اشاره شد پژوهشگران رابطه ی مصرف داروهای ضدافسردگی و سرطان سینه را نیز ثابت کرده اند که مزید بر علت گردیده و مشکلات را پیچیده تر می کند.

 

نقش دارچین و قهوه در مبارزه با بیماری آلزایمر

پژوهشگران اسرائیلی طی بررسی علمی ثابت نموده اند که ترکیبات موجود در دارچین عملکرد خطرناک آمیلوئید موجود در مغز را که سبب پیری زودرس و از کار افتادن فعالیت سلول های مغزی می گردد خنثی می کند و در نتیجه از بروز عارضه ی فراموشی و بیماری آلزایمرز جلوگیری می نماید. این پژوهشگران ماده شیمیایی فعالی به نام CEPPT را در ترکیبات دارچین شناسایی کرده اند که نقش مهمی در سلامتی و بهزیستی سلول های مغز داشته و مهمترین ماده ای ست که می تواند از بروز این بیماری خسته کننده جلوگیری کند.

گروه دیگری از پژوهشگران با مطالعه ی موش های آزمایشگاهی که در آنها بیماری آلزایمر به وجود آمده ثابت کردند که بعضی از ترکیبات قهوه سبب تغییرات پیچیده ای در سلول های مغز شده و نه تنها از بروز بیماری آلزایمر جلوگیری می کند بلکه باعث بهبودی بیماری نیز می گردد. تحقیقات علمی بر روی انسان قبلا نشان داده اند که کافئین موجود در قهوه می تواند امکان بروز این بیماری را تقلیل دهد زیرا میزانGCSF موجود در خون که از نوع پروتئین پیچیده ای ست به همراه قهوه افزایش می یابد و به وجود آمدن یا حرکت و پیشرفت بیماری فراموشی را کنترل می کند. مصرف روزی ۵-۴ فنجان قهوه به وضوح باعث افزایش GCSF در خون می گردد.

حال اگر شخص بتواند به مصرف روزی چند فنجان قهوه کافئین دار و مقداری دارچین در رژیم غذایی روزانه عادت نماید علاوه بر ده ها خاصیت استثنایی قهوه و دارچین برای سلامتی و بهزیستی بدن، بروز بیماری آلزایمر را تقلیل می دهد و یا پیشرفت آن را کند می کند.

در حال حاضر یک نفر از هر هشت نفر مسن تر از ۶۵ سال در طول عمر خود به بیماری آلزایمر دچار می گردند که رقمی است بالا.

 

دانه های روغنی و کنترل قند خون

ژورنال علمی Diabetes Care مقاله ای از پژوهشگران دانشگاه تورنتو به چاپ رسانده که حاکی از نقش دانه های روغنی مانند پسته و بادام و گردو در کنترل قند خون در افراد دیابتی است. این گروه معتقدند که خوردن روزانه دو اونس از این نوع مواد خوراکی به جای غذاهای نشاسته ای و قندی می تواند سبب تنظیم قند خون شده و از بالا رفتن آن جلوگیری کند. مصرف مخلوط دانه های روغنی بی نمک و سرخ نشده به علت داشتن مقدار قابل توجهی پروتئین با کیفیت بالا و ویتامین E و انواع دیگر ویتامین ها و املاح به طور کلی برای سلامتی و بهزیستی بدن موثر و مفید می باشد. خوردن دانه های روغنی کلسترول خوب خون را افزایش می دهد و سبب تقلیل کلسترول بد می شود که خود نقش مهمی در سلامتی بیماران مبتلا به بیماری قند دارد.

 

بهتر است باور کنید

در یک بررسی علمی که حدود هفت سال به طول انجامیده ثابت شده که افرادی که حداقل هفته ای یک بار ماهی و دیگر غذاهای دریایی مصرف می کنند ۳۰درصد کمتر به عارضه فراموشی دچار می شوند.

 

*دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه، استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی، کارشناس سازمان بهداشت جهانی و همکار شهروند است.

www.allnaturalremedies.net

www.cancerriskinfo.com