تغذیه و بهداشت خانواده

 ماه اکتبر، ماهی است که در سراسر دنیا در مورد سرطان پستان و آمار و ارقام بروز و چگونگی پیشگیری و درمان آن صحبت می شود. در اینجا مختصری درباره این بیماری که در بین سرطان های معمول بین زنان مقام اول را گرفته و از هر ۸ نفر یک نفر در طول عمر خود به آن دچار می گردد، صحبت خواهیم کرد.

هر ساله در دنیا حدود یک میلیون نفر به مبتلایان به این بیماری افزوده می شود. در چند سال اخیر میزان بروز و رقم مرگ و میر به علت سرطان پستان کاهش یافته و اگر بیماری به موقع تشخیص داده و درمان شود، بیماران عمری طبیعی خواهند داشت.

دلائل زیادی در مورد ثابت ماندن میزان بروز و بیشتر زنده ماندن بیماران وجود دارند که مهمترین آنها آگاهی مردم درباره سرطان بوده و از عوارض بروز آن دوری می کنند و در ضمن به علت پیشرفت علم طب تشخیص زودرس و درمان موثر بیماری از حرکت و پیشرفت این بیماری جلوگیری کرده است. طبق تحقیقات ۶۰ سال گذشته دانشمندان، امروز مشخص گردیده که ژنتیک و ارثی بودن فقط ۵ درصد میزان سرطان سینه را به خود اختصاص داده و ۹۵ درصد باقی مانده به علت روش زندگی و تغذیه و عوامل بیماری زای محیط زیست می باشد.

Fruit-Vegetables

در این جا باید درباره ی مطلبی با عنوان”پیشگویی بیماری” که در شهروند شماره ۱۳۵۷ مورخ ۲۶ سپتامبر منتشر شده، توضیح دهم که در آن گفته شده “اگر یکی از خویشاوندان درجه اول و یا درجه دوم زنی به سرطان پستان مبتلا باشند، ابتلاء به سرطان تخمدان در دیگر افراد خانواده ۴۰درصد بیشتر خواهد بود”. اولاً در سرطان شناسی سرطان فامیلی و سرطان ارثی دو معنی متفاوت دارند. در خانواده ای ممکن است چند نفر به یک نوع سرطان دچار شوند که هیچ ربطی با ژن یا وراثت نداشته باشد مثل سرطان ریه در افراد یک خانواده که سیگار می کشند و یا در محیط سرطان زا مثل معدن کار می کنند و غیره، در مورد ارثی و ژنتیکی اگر آزمایش DNA نشود و ژن های معیوب شناسایی نشود به هیچ عنوان نباید گفت که بیماری در خانواده ارثی است. گذشته از این در بدن انسان ده ها نوع سرطان به وجود می آید و تا به حال هیچ سرطانی گزارش نگردیده که امکان بروز آن در افراد خانواده ۴۰ درصد باشد. باید متدولوژی بررسی را مطالعه کرد و دید از کجا این بررسی انجام گرفته و در چه ژورنال علمی چاپ شده است. ما هر روزه ده ها نوع از این مقالات را دریافت می داریم که در ژورنال های بی ارزش به چاپ می رسند. این آماری که درباره سرطان پستان و تخمدان داده شده به هیچ عنوان صحت ندارد و سبب نگرانی مردم می شود. گروه تحقیقاتی ما با همکاری دانشگاه مک گیل و دانشگاه تورنتو و از نظر رابطه ژن با سرطان سینه و تخمدان اولین گروه شناخته شده در دنیا است که ده ها کشور دنیا و ده ها محقق شناخته شده با هم همکاری دارند و تا به حال چند هزار بیمار مبتلا به سرطان  سینه و تخمدان با ژن معیوب شناسایی و پیگیری شده اند.

این گروه پس از چند سال تجربه بر روی ده ها هزار نفر دریافته اند که بالاترین رقم سرطان ارثی و ژنتیکی در فرانسویان کانادا و کلیمی های اشکنازی دیده شده که حدود ۵ درصد است. به عبارت دیگر اگر در هر خانواده ای ۳ نفر یا بیشتر به یک نوع سرطان دچار شوند امکان ارثی و ژنتیکی آن زیاد است ولی اگر همه اعضای خانواده هر یک به نوعی سرطان دچار شوند هیچ دلیلی نخواهد بود که در این خانواده سرطان ژنتیکی وجود دارد. به طور خلاصه این طور مقالات را باید افراد متخصص علوم پزشکی و ژن شناس تهیه و یا قبل از چاپ بررسی نمایند، در غیر این صورت خبر نادرستی در بین مردم منتشر خواهد شد که ضرر و زیان آن غیرقابل جبران است.

ویتامین D از بروز بیماری های سیستم دفاعی بدن جلوگیری می کند

بعضی مواقع و در گروهی از مردم سیستم دفاعی بدن اشتباهاً به بعضی از اعضاء بدن خود حمله می کند و به جای محافظت از آن سبب ناهنجاری هایی در آن می گردد که آن را بیماری های سیستم ایمنی می گویند. به عبارت دیگر گلبول های سفیدی به نام T-cells که در حقیقت در حفظ سلامتی بدن نقش دارند به سلول های سالم حمله کرده و مانع عملکرد آنها می شوند که مهمترین عارضه آن التهاب بدن است که سبب بسیاری از بیماری های غیرقابل علاج می شود. پژوهشگران دانشگاهی در آلمان مقاله علمی جالبی منتشر کرده اند که کمبود ویتامین D در بدن عوارض زیادی را به وجود می آورد که مهمترین آنها بیماری های سیستم ایمنی بدن هستند. متاسفانه حدود ۴۰ درصد کل جمعیت دنیا به کمبود ویتامین D دچار هستند که تقریباً نیمی از آنها به علت دوری از تابش اشعه خورشید و نیمی دیگر توسط غذاهای مختلف به بدن می رسد. در جاهایی که مردم به هر دلیلی از موهبت اشعه خورشید برخوردار نیستند عوارض این گونه کمبودها به وضوح دیده می شود و در حال حاضر مصرف ۵۰۰ میلی گرم ویتامین D برای افرادی که مشکل نور خورشید ندارند و همه نوع غذایی می خورند توصیه می گردد، در حالی که این رقم برای افرادی که از این نظر مشکلاتی دارند حدود یک هزار میلی گرم می باشد. ممکن است متخصصان پس از بررسی شواهد علمی و تجزیه و تحلیل آن مقدار مصرف ویتامین D را افزایش دهند.

خطرات مصرف صابون های ضدباکتری

باکتری های جدیدی که در مقابل انواع آنتی بیوتیک ها مقاوم هستند شناسایی شده که در آب های زیرزمینی، رودخانه ها و آب آشامیدنی شهرها وجود دارند و سبب نگرانی دست اندرکاران بهداشت عمومی شده است. صابون های جدید ضدباکتری حاوی نوعی ضدباکتری است به نام Triclosan که در مواد شوینده و تمیزکننده مانند شامپوی بدن، خمیردندان، دهان شویه و غیره از آن استفاده می گردد و اخیراً در صنعت زیبایی مانند پاک کننده آرایش صورت خانم ها وارد بازار شده و هر روز مصرف آن افزایش می یابد. این ماده شیمیایی ضدباکتری در نهایت وارد فاضلاب ها و منابع آب های سالم گردیده و به همین دلیل در آب اکثر رودخانه های اطراف شهرهای بزرگ مقدار زیادی از آن دیده می شود و بالاخره به زنجیره مواد غذایی روزانه راه یافته و وارد بدن انسان می گردد. اگر نوعی از عفونت در بدن ظاهر شود به علت وجود این نوع باکتریها که به انواع آنتی بیوتیک ها مقاوم هستند به پیشرفت خود ادامه می دهد و متاسفانه درمان پذیر نخواهد بود. در چند سال گذشته این گونه مواد ضدباکتری در بیمارستان ها و درمانگاه ها برای ضدعفونی کردن زخم ها و غیره استفاده می گردید ولی پس از مدتی کوتاه ضرر و زیان آن توسط مطالعات علمی ثابت شد و از مصرف آن خودداری گردید، در حالی که بشر بدین وسیله باکتری جدیدی را خلق نموده که در مقابل آنتی بیوتیک ها مقاوم است و اگر این محصول به همین صورت مصرف شود و تهیه و پخش آن ممنوع نگردد فاجعه ای بزرگ به بار خواهد آورد.

آنتی بیوتیک های طبیعی وجود دارند که قادرند بدون صدمه زدن به بدن یا محیط زیست به کار روند مانند پودر و عصاره هسته گریپ فروت ولی کمپانی هایی که فقط به دنبال نفع شخصی هستند ساده ترین روش و پر خطرترین طریق را برای این گونه کارها استفاده می کنند.

رویهم رفته به هیچ عنوان مواد پاک کننده ای مانند صابون و پودر و محلول ظرف شویی و … در تمیز کردن محیط منزل و غیره استفاده نکنید که گرفتار مشکلات پیچیده ای خواهید شد.

از هر دری سخنی

ـ مصرف سیگار در خانم ها سبب یائسگی زودرس می شود به عبارت دیگر زنانی که سیگار می کشند زودتر از دیگران پیر شده و عمر کوتاه تری خواهند داشت.

ـ گوشت بوقلمون حاوی مقدار زیادی اسید امینه تریپتوفان است که خواب آور می باشد. اگر باور ندارید امتحان کنید.

ـ حشره کش ها درصدر جدول عوامل بیماری هایی مانند پارکینسون، آلزایمر، عارضه افسردگی و بیماری قند قرار دارند.

ـ مصرف کلسیم مصنوعی موجب یبوست می گردد و در ضمن افرادی که به هر دلیلی مجبور به خوردن آنتی بیوتیک هستند باید از مصرف کلسیم دوری کنند، زیرا قدرت عملکرد آنتی بیوتیک را کاهش می دهد. به همین دلیل است که پزشکان توصیه می کنند در موقع مصرف آنتی بیوتیک از خوردن لبنیات که حاوی مقدار زیادی کلسیم است دوری کنید.

*دکتر پرویز قدیریان استادی دانشگاه مونتریال در تغذیه، استادی دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی و کارشناسی سازمان بهداشت جهانی را در کارنامه ی پر بار خود دارد. از همکاری او با شهروند بیش از یک دهه می گذرد.

www.allnaturalremedies.net

www.cancerriskinfo.com