کجای خانه­تان مارک سامسونگ دارید؟ این شرکت کره­ای هم از آن مارک­هایی است که همه جای خانه­ها را گرفته و شما هم حتما موبایلی، تلویزیونی

 

شهروند ۱۲۶۶ – پنجشنبه ۲۸ ژانویه ۲۰۱۰


 

کجای خانه­تان مارک سامسونگ دارید؟ این شرکت کره­ای هم از آن مارک­هایی است که همه جای خانه­ها را گرفته و شما هم حتما موبایلی، تلویزیونی، وسیله­ای با این مارک دارید و اگر از آن راضی بوده باشید حتما در طول سال­ها دلارهای بسیاری به این شرکت کره­ای فرستاده­اید.

اما به زودی تمام ما انتاریویی­ها خریدهای خیلی بزرگی از این شرکت می­کنیم.

دولت استانی انتاریو هفته گذشته در روز پنجشنبه قراردادی با شرکت سامسونگ کره و شرکت الکتریک پاور این کشور بست تا تجهیزات انرژی بادی و خورشیدی را در طول ۲۰ سال در نقاط مختلف استان بسازد. این پروژه عظیم ۲۵۰۰ مگاوات برق به استان ما می­آورد و به ۷ میلیارد دلار سرمایه­گذاری نیاز خواهد داشت. دولت انتاریو گفته در صورت ایجاد شغل­های وعده داده شده (که تا ۱۶ هزار طی ۶ سال تخمین زده می شوند) ۴۳۷ میلیون دلار در همین آغاز به پروژه تزریق کند.

این طرح انرژی قرار است به ۵۸۰ هزار خانه برق سالم و سبز بدهد و تا سال ۲۰۱۴ تمام نیروگاه­های ذغال سنگ انتاریو را تعطیل کند. فاز اول پروژه تا سال ۲۰۱۳ با ۵۰۰ مگاوات انرژی بادی و خورشیدی در جنوب انتاریو تمام می­شود.

دالتون مک­گینتی، نخست­وزیر لیبرال انتاریو گفته است: "انتاریو با این قدم به بهترین جای تولید انرژی سبز در آمریکای شمالی تبدیل می­شود". سونگ ها چی، رئیس سامسونگ، از مک­گینتی "به خاطر ایجاد شرایط مناسب برای سرمایه گذاری انرژی سبز" تقدیر کرد.

سامسونگ، که این پروژه را به همراه کنسرسیومی انجام می­دهد، پروژه های سبز مشابهی در ایتالیا، یونان، ترکیه، کاستاریکا و آمریکا در دست دارد.

وعده­ی ایجاد ۱۶ هزار شغل سبز باعث شده بسیاری به دولت لیبرال انتاریو آفرین بگویند، اما احزاب اپوزیسیون از در مخالفت با این طرح، که مذاکرات آن در دوره وزارت جرج اسمیترمن (وزیر سابق انرژی و زیرساخت که در حال حاضر عازم رقابت برای شهرداری تورنتو شده) انجام شد، درآمده­اند.

تیم هوداک، رهبر حزب محافظه­کار پیشروی انتاریو، مک­گینتی را متهم به ولخرجی و یارانه دادن به شرکت کره­ای کرد و پیتر تابونز، از اعضای کابینه سایه­ی حزب نیودموکرات، از دولت پرسید که چرا این قرارداد با شرکتی کانادایی بسته نشده است.

بنا به اطلاعاتی که بعضی منابع فدرال محافظه­کار به شهروند رسانده­اند شرکت سامسونگ طرح اولین گروه توربین­های بادی را که شامل ۲۰۰ دستگاه خواهد بود برای ساحل شمالی دریاچه ایری در جنوب غربی انتاریو ریخته­اند. نصب توربین­های بادی در بعضی نقاط شهری (مثل اسکاربورو) با اعتراضات بعضی ساکنان روبرو شده است، اما دولت استانی لیبرال و بسیاری کارشناسان و احزاب دیگر این اعتراضات را محلی­گرایی دانسته و اعتنای چندانی به آن نکرده­اند.