باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا طرح های تازه ای را برای اصلاح صنعت بهداشت و زنده کردن طرحی که در کنگره آمریکا در این زمینه متوقف شده 

 

شهروند ۱۲۷۰ ـ پنجشنبه ۲۵ فوریه ۲۰۱۰


 

باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا طرح های تازه ای را برای اصلاح صنعت بهداشت و زنده کردن طرحی که در کنگره آمریکا در این زمینه متوقف شده علنی کرده است.

یکی از پیشنهادهای کلیدی این طرح، به دولت آمریکا اختیارات تازه ای برای جلوگیری از اقدام شرکت های بیمه در افزایش شدید حق اشتراک بیمه می دهد.

این اولین بار است که اوباما، که اصلاح صنعت و نظام بهداشتی یکی از اولویت های اصلی دولت اوست، مستقیما پیشنهادهایی ارائه می دهد.

او قرار است روز پنجشنبه در کاخ سفید اجلاسی فراجناحی برای بحث درباره مساله با جمهوری خواهان برگزار کند.

واکنش جمهوری خواهان به تلاش های تازه اوباما انتقادآمیز بوده است، به طوری که جان بینر رهبر جمهوری خواهان در مجلس نمایندگان گفته است که پیشنهادهای تازه همان رویکرد طرح های قبلی دموکرات ها در کنگره را دنبال می کند.

او در بیانیه ای گفت: "رئیس جمهور با پیش نهادن همان طرح قبضه عظیم سیستم بهداشتی توسط دولت با تکیه بر طرحی جناحی که مردم آمریکا قبلا رد کرده اند، اعتبار اجلاس این هفته (روز پنجشنبه) را مخدوش کرده است."

مارک ماردال دبیر بخش آمریکای شمالی بی بی سی می گوید این لحظه ای مهم برای رئیس جمهوری است که میزان رضایت از او از زمان انتخابات افت زیادی کرده است.

مساله اصلاح صنعت و نظام بهداشتی آمریکا، انگیزه ای برای بسیج محافظه کارانی شده است که می گویند اوباما قصد ساختن دولتی بزرگ از نوع اروپایی را دارد، موضوعی که بسیاری از آمریکایی ها را که نمی دانند این طرح چقدر برایشان هزینه خواهد داشت نگران کرده است.

کاخ سفید در وبسایت خود گفت که پیشنهاد اوباما "به بیش از ۳۱ میلیون آمریکایی که بیمه بهداشتی ندارند کمک می کند از پس تهیه آن برآیند."

این طرح به سازمان خدمات بهداشتی و انسانی دولت فدرال – در هماهنگی با مقام های ایالتی – اختیار آن را می دهد که مانع افزایش شدید حق اشتراک بیمه شود یا از شرکت های بیمه بخواهد مبلغی را به مصرف کنندگان بازگردانند.

این پس از آن است که یک شرکت بزرگ بیمه به نام "انتم بلو کراس کالیفرنیا" اعلام کرد از روز اول مارچ حق اشتراک بیمه را تا حداکثر ۳۹ درصد افزایش خواهد داد.

طرح تازه اوباما اکثر مردم آمریکا را ملزم به رفتن زیر بیمه بهداشتی می کند و به کسانی که بضاعت مالی خریداری بیمه را ندارند یارانه می دهد.

این طرح حق رد مشتریان براساس سابقه بیماری آنها یا اعمال هزینه اشتراک بیشتر بر این نوع مشتریان را از شرکت های بیمه می گیرد. در عوض طرح اعمال مالیات زائد بر بیمه های گران قیمت کنار گذاشته می شود. این بخشی از طرح سنا بود که با اعتراض مجلس نمایندگان و اتحادیه های کارگری روبرو شد.

اوباما می گوید اصلاح نظام بهداشتی برای اقتصاد آمریکا و مهار هزینه های شدید آن در دراز مدت ضروری است.

او گفت این طرح "بودجه و اقتصاد ما را در مسیری پایدارتر قرار می دهد، که این مقصود از طریق کاهش کسر بودجه به میزان ۱۰۰ میلیارد دلار طی ده سال آینده – و بیش از یک تریلیون دلار طی دهه بعدی – و کاهش هزینه های زائد دولت و مهار اتلاف، کلاهبرداری و سوءاستفاده حاصل می شود."

دموکرات ها با باختن یک کرسی سنا در ماساچوست به جمهوری خواهان در ماه ژانویه، از اکثریت قاطع ۶۰ کرسی ای که برای فائق آمدن بر مانع تراشی آیین نامه ای حزب اقلیت لازم است محروم شدند، هرچند هنوز هر دو مجلس کنگره را در اختیار دارند.

مباحثات اجلاس پنجشنبه در کاخ سفید که قرار است به طور زنده از تلویزیون پخش شود لحظه ای مهم برای تلاش اوباما برای تصویب طرح تازه به حساب می آید و پس از ماه ها مناظره داغ و اغلب گزنده در کنگره برگزار می شود.

اوباما در نطق رادیویی هفتگی خود در روز شنبه گفت: "نمی خواهم این نشست به نمایش سیاسی بدل شود، و هر طرف فقط شعارهای کلیدی را تکرار کند و سعی در کسب امتیاز سیاسی داشته باشد. در عوض از اعضای هر دو حزب می خواهم در تلاشی برای حل مشکلی که نسل های زیادی را مبتلا کرده، در پی یافتن زمینه های مشترک باشند."