شهروند ـ آرش عزیزی: اسی ادوگیان، نویسنده‌ی ۳۳ ساله‌، سه‌شنبه‌ی این هفته به خاطر دومین کتاب خود «بلوز خون‌کثیف» (Half-Blood Blues) برنده‌ی جایزه‌ی ۵۰ هزار دلاری گیلر شد که ارزشمندترین جایزه‌ی ادبی کانادا است. مجری مراسم اعطای این جایزه که در هتل فور سیزنز در محله‌ی یورکویل تورنتو برگزار می‌شد ژیان قمشی، ژورنالیست ایرانی‌تبار سی بی سی بود.

ادوگیان، فرزند دو مهاجر غنایی، متولد کالگریِ آلبرتا است و بیشتر عمرش را در غرب کانادا گذرانده است. او اکنون در ویکتوریای بریتیش کلمبیا زندگی می‌کند و پیش از این نیز در دانشگاه ویکتوریا درس نویسندگی خلاقانه خوانده. «بلوز خون‌کثیف» ماجرای موزیسین جازنواز آفریقایی-آلمانی‌ای است که در ماه‌های اول جنگ جهانی دوم ناپدید می‌شود. ادوگیان هنگامی برای نوشتن این کتاب الهام گرفت که در سال ۲۰۰۷ چند ماه را برای فرصت تحقیقاتی در شهر اشتوتگارت آلمان سپری می‌کرد.

برنده‌ی جوان جایزه‌ی گیلر جایزه‌ی خود را در حضور حدود ۴۰۰ نفر از ارشدترین چهره‌های ادبی، صنعت نشر و سیاستمداران که به افتخارش ایستاده کف می‌زدند دریافت کرد. او گفت:‌ «انتظارشو نداشتم و فقط چند تا چیز رو یه تیکه کاغذ نوشتم.»

اسی ادوگیان برنده جایزه گیلر(راست) و ژیان قمشی گوینده محبوب سی بی سی و مجری مراسم

او در صحبت‌هایش از جک رابینویچ، بنیانگذار جایزه‌ی گیلر که آن‌را به نام همسرش، دوریس گیلر، نامیده است تشکر کرد و در ضمن از پدرش یاد کرد که او را برای اولین بار با موسیقی جاز و بلوز آشنا کرده است. ادوگیان که در ماه اوت به همراه همسر شاعر و نویسنده‌اش، استیون پرایس، صاحب فرزندی دختر شده است، گفت می‌خواهد مدتی وقت صرف فرزندش کند و آن‌گاه به فکر نوشتن کتاب بعدی‌اش خواهد بود. 

هیئت داوری در مورد او نوشته بود:‌ «هر موزیسین جازی دوست خواهد داشت همانجور بنوازد که ادوگیان می‌نویسد.»

ادوگیان پس از برنده شدن جایزه در برنامه‌ی رادیویی ژیان قمشی حاضر شد و از پیروزی‌اش تعریف کرد و آن‌را به کلی غافلگیرکننده خواند

«خواهران براداران»‌ از پاتریک ده‌ویت، «زندگی بهتر از طریق انفجارات پلاستیکی» از سوزی گارتنر، «میز گربه» از مایکل اونداجه، «جهان آزاد» از دیوید بزموگیس و «حریف» از لین کودی از دیگر نامزدهای مطرح جایزه‌ی گیلر بودند که به مرحله‌ی نهایی رسیدند. آوا هما، نویسنده‌ی کردتبار مقیم تورنتو، که در داستان‌های اولین کتابش به زندگی مردم کردستان و ایران پرداخته است در مرحله‌ی اول نامزد این جایزه شده بود. 

جدی‌ترین رقیب ادوگیان را باید احتمالا پاتریک ده‌ویت متولد ونکوور دانست که اکنون در پورتلند اورگون زندگی می‌کند. ده‌ویت و ادوگیان هر دو علاوه بر گیلر نامزد جایزه‌ی بنیاد نویسندگان و جایزه‌ی فرماندار کل کانادا نیز بودند. اولی را ده‌ویت در روز ۱ نوامبر برد و برنده‌ی دومی در ۱۵ نوامبر اعلام می‌شود. مهمتر از این دو جایزه‌ی کانادایی البته‌ی جایزه‌ی بوکر، از معتبرترین جوایز جهان، است که هر دو نفر نامزد آن نیز شده‌اند. از سال ۱۹۶۹ تا کنون تنها سه کانادایی برنده‌ی جایزه‌ی بوکر، که به بهترین کتاب داستانی یکی از کشورهای مشترک‌المنافع (باضافه ایرلند و زیمبابوه)‌ اعطا می‌شود، شده‌اند: مایکل اونداجه به خاطر «بیمار انگلیسی» در سال ۱۹۹۲، مارگارت آتوود به خاطر «قاتل کور» در سال ۲۰۰۰ و یان مارتل به خاطر «زندگی پی»‌ در سال ۲۰۰۳.