این هفته اعلان گردید که تعداد مبتلایان بیماری قند در آمریکا به ۲۴ میلیون نفر رسیده که رقمی است بزرگ و نگران کننده. به عبارت دیگر رقم بروز …

شماره ۱۱۹۶ ـ ۲۵ سپتامبر ۲۰۰۸



اپیدمی و همه گیری بیماری قند در آمریکا


این هفته اعلان گردید که تعداد مبتلایان بیماری قند در آمریکا به ۲۴ میلیون نفر رسیده که رقمی است بزرگ و نگران کننده. به عبارت دیگر رقم بروز این بیماری در دو سال گذشته بیشتر از ۳ میلیون نفر بوده که رویهمرفته رقمی است حدود ۸ درصد کل جمعیت بزرگسالان این کشور، در حالی که این رقم در چند دهه گذشته همیشه روی ۶ درصد ثابت مانده بود. خبر نگران کننده دیگر اینکه بیشتر از ۵۷ میلیون نفر در آمریکا از نظر قند خون و عوامل بروز بیماری قند در شرایطی هستند که در چند سال آینده به بیماری قند دچار خواهند شد و به وضوح ایپدمی و همه گیری این بیماری را ثابت می کنند. جای تاسف است که در حال حاضر ۲۵ درصد از بیماران دیابتی نمی دانند که به این بیماری خطرناک دچار هستند و روزی به این موضوع پی می برند که بیماری اثرات نامطلوب خود را بر روی اعضا بدن مانند کلیه ها، چشم، قلب و عروق بجا گذاشته و عوارض جبران ناپذیر به وجود آورده است.

 

بیماری قند ممکن است به علت ژنتیکی و ارثی و یا به واسطه وجود سندروم متابولیک (چاقی زیاد، فشار خون بالا و کلسترول بیش از حد خون) و پرخوری و نداشتن فعالیت های بدنی به وجود آید.


از ظروف پلاستیکی دوری کنید


در چند سال گذشته در همین صفحه بارها و بارها درباره ضرر و زیان ظروف پلاستیکی مطلب نوشتیم و حقایق پزشکی و تحقیقی را در این موارد به اطلاع شما عزیزان خواننده شهروند رسانیدیم. در یکی دو سال اخیر خبرها و مقالات علمی زیادی درباره بدیهای ظروف پلاستیکی انتشار یافته و هر یک پس از دیگری مهر ثبوت بر یافته های گذشته زده اند.

این هفته پژوهشگران انگلیسی با همکاری گروهی از محققان آمریکایی حقیقت تلخ و ناگوار دیگری را درباره ظروف پلاستیکی گزارش کرده اند که دانستن آن ضروری است. در یک بررسی علمی معلوم گردیده که حرارت دادن مواد غذایی حتی آب در ظروف پلاستیک سبب رها شدن مقدار بسیار زیادی از ماده شیمیایی (BPA) Bisphenol A موجود در پلاستیک شده و این ماده وارد غذا و آب می شود. به عبارت دیگر در موقع حرارت دادن پلاستیکها، این ماده شیمیایی ۵۵ درصد بیشتر از درجه حرارت محیط زیست (اتاق) به داخل غذا و آب نفوذ پیدا می کند. طبق این بررسی هر قدر ظروف پلاستیکی کهنه تر و فرسوده تر باشند و هر بار پس از مصرف با مواد شیمیایی و وسایل تمیز کننده تیز و خراش دهنده شستشو شوند، امکان رها شدن BPA آن زیادتر خواهد بود. به همین جهت توصیه می شود که از بطریهای پلاستیکی آب نباید دو باره استفاده شود. در این صورت بطریهای پلاستیکی شیر و آب و همچنین پستانک کودکان که به مدت طولانی استفاده می شود و هر بار شسته می شوند، قادرند به تدریج مواد شیمیایی موجود در خود را به آب و غذای کودک اضافه کرده و در نهایت موجب دردسرهایی شوند.

BPA سبب اختلالاتی در ترشح و مصرف هورمونها در بدن می شود که در زندگی کودک و افراد بالغ تغییرات چشمگیری را به وجود می آورد و سبب بروز بسیاری از بیماریها می شود. پژوهشگران مورد بحث معتقدند که BPA موجود در پلاستیکها می تواند منجر به بیماریهای قلب و عروق و دیابت شود در حالی که رابطه مواد شیمیایی موجود در پلاستیک ها و بروز و پیشرفت سرطان قبلا مطرح شده است.

عده ای نگرانند که میزان این مواد سمی در بدنشان چقدر است و از هم اکنون عده ای سودجو اعلان کرده اند که در سنجش میزان آن روشهایی را به وجود آورده اند ولی من به هیچ عنوان با آزمایش و اندازه گیری BPA و سموم دیگر موجود در پلاستیکها و لوازم دیگر زندگی که به بدن ما رسیده موافق نیستم، زیرا دانستن آن مشکلی را حل نخواهد کرد و روشی وجود ندارد که آن را از بدن خارج کرد. پس بهتر است اولا از استفاده ظروف پلاستیکی دوری کنیم و در ثانی با داشتن روش زندگی سالم مانند ورزش مرتب و مناسب، دوری از مصرف مشروبات الکلی و سیگار و خوردن غذاهایی مانند گوجه فرنگی پخته و سبزی و میوه که حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان هستند و می توانند رادیکالهای آزاد موجود در بدن را که یکی از آنها BPA است خنثی کنند و نگذارند روی DNA سلولها اثر نامطلوب داشته باشند، به بهزیستی خود کمک کنیم.


دو داروی جدید بیماری پارکینسون امیدوارکننده هستند


داروی جدید Slv308 که توسط لابراتوار داروسازی Solvay در دست تهیه است، مراحل اولیه آزمایش را با موفقیت به اتمام رسانیده و بسیار امیدوارکننده است، زیرا نه تنها علائم و عوارض بیماری، مانند لرزش و کندی حرکات و عملکرد اعضا بدن را برطرف می کند بلکه از بروز عوارض جانبی سخت درمان نیز جلوگیری می نماید.

داروی خوراکی دیگری (Levodopa) هم مدتی است در بازار وجود دارد، ولی متاسفانه سبب بروز عوارض جانبی مهمی مانند ناهنجاریهای دستگاه گوارش می شود. این بار پژوهشگران Patch یا چسب این دارو را بر روی پوست بیماران آزمایش کرده و دریافتند که دارو با شدت بهتر جذب بدن گردیده و عوارض جانبی نوع خوراکی را ندارد. اخبار موفقیت آمیز این دو دارو در درمان و کنترل بیماری خسته کننده و مزاحم پارکینسون در کنفرانس بیماری پارکینسون در شیکاگو گزارش شده است.


کمبود ویتامین D سبب مرگ و میرهای زودرس می شود


در دو دهه گذشته بررسیهای علمی زیادی در رابطه با کمبود ویتامین و بروز بسیاری از بیماریهای مزمن مانند بعضی از سرطانها، بیماری قند و بیماریهای قلبی انجام گرفته و نتایج جالبی به باور آورده است.

این بار پژوهشگران آمریکایی با بررسی ۳۳۰۰ بیمار که به نوعی بیماری قلب دچار بودند و به مدت هفت سال پیگیری گردیده اند، دریافتند که حدود ۶۰ درصد بزرگسالان آمریکایی به کمبود ویتامین D دچار هستند و همین کمبود درازمدت و بدون درمان سبب بروز بسیاری از بیماریها مخصوصا بیماریهای قلب و عروق شده و متاسفانه موجب مرگ و میرهای زودرس می شود.

ویتامین D علاوه بر موثر بودن در استحکام استخوانهای بدن و عملکرد ماهیچه ها و اعصاب مربوط به آن، در جلوگیری از بروز بیماریهای مزمن، مانند پوکی استخوان یا استئوپوروز و سرطان و غیره نیز نقش دارد. بهترین و سالم ترین منبع ویتامین D اشعه خورشید و بعضی از خوراکیها است. چون ویتامین D ویتامین محلول در چربی است خوردن ویتامین D مصنوعی حتما باید زیر نظر پزشک یا متخصص تغذیه انجام گیرد و در مصرف آن به هیچ عنوان زیاده روی نشود. به طور کلی در این پروژه تحقیقاتی دانشمندان پی بردند که کمبود درازمدت ویتامین D سبب از کار افتادن قلب و مرگ زودرس می شود.

مقدار ویتامین D روزانه حدود یک هزار واحد بین المللی است، ولی اگر کسی بتواند روزی حدود ۱۰ دقیقه در فاصله ی بین ساعات ۱۱ صبح تا یک بعدازظهر آفتاب بگیرد (بدون کرم های محافظت پوست) قسمت اعظم ویتامین D مورد نیاز بدن تامین می شود.

در ضمن چنین شخصی باید روزی حدود ۴۰۰ واحد بین المللی ویتامین D به همراه رژیم غذایی محاسبه شده و سالم به دست آورد که رویهمرفته احتیاجات بدن به راحتی برآورده خواهد شد.





 

شناسایی ماده سمی جدید در مغز بیماران مبتلا به بیماری آلزایمرز


دانشمندان دانشگاه هاروارد طی بررسی جالبی بر روی سلولهای مغزی بیماران مبتلا به بیماری آلزایمرز ماده سمی جدیدی را به نام Beta-Amyloid Protein Fragments شناسایی کرده اند که سبب بروز Plaques در بافت های مغز شده و فعالیت طبیعی آن را مختل می کند. ایجاد توده های Plaques به تدریج قسمت اعظم بافت های مغز را تسخیر می کند و جایی برای عملکرد آن باقی نمی گذارد. در این پروژه تحقیقاتی مغز ۶۵ بیمار مبتلا به بیماری آلزایمرز که در اثر این بیماری مرده بودند به دقت بررسی و آزمایش شده و با مغز افراد دیگری که در اثر بیماریهای دیگر فوت کرده اند مقایسه و میزان Beta-Amyloid موجود در آن سنجیده شده است. این بررسی نشان می دهد که در مغز درصد بالایی از افرادی که به بیماری آلزایمرز دچار بودند این ماده سمی به مقدار زیادی وجود دارد در حالی که در مغز افرادی که این بیماری را نداشتند، مقدار آن بسیار ناچیز است. این پژوهشگران آنتی بادی این ماده سمی را تهیه و آن را بر روی حیوانات آزمایشگاهی که در آنها بیماری آلزایمرز به وجود آمده تجربه کرده و معتقدند که با این روش می توان از بروز و پیشرفت بیماری جلوگیری کرد.


از مصرف مواد خوراکی وارده از کشور چین خودداری کنید


چند سالی است که خبرهای ناگواری از سراسر دنیا مخصوصا از کشور چین می رسد که مواد خوراکی و وسایل آرایش و زیبایی تهیه شده در چین که در بسیاری از کشورهای دنیا مخصوصا کشورهای جهان سوم مصرف دارند به بسیاری از مواد شیمیایی و بیماری زا آلوده می باشند و خطرات جبران ناپذیری را سبب شده و می شوند. در سال گذشته بارها گزارش گردید که غذاهای آلوده حیوانات اهلی باعث درست شدن سنگ کلیه و از کار افتادن کلیه و مرگ آنها شده است. در ضمن بارها و بارها گزارش شده که شامپو و خمیردندان و وسایل آرایشی که در آن کشور ساخته و در دنیا پخش می شود حاوی مقدار زیادی مواد شیمیایی زیانبار و سرطانزاست.

این هفته گزارش شده که شیر و محصولات شیری که برای تغذیه کودکان مصرف می شود آلوده به ماده شیمیایی ملامین (Melamine) است که مصرف آن کلیه ها را از کار می اندازد و در کودکان و افراد مسن و بیمار سبب مرگ می شود.

تا امروز چند نفر از کودکان چینی که شیر آلوده به ملامین را مصرف کرده اند جانشان را از دست داده، و طبق آخرین آمار بیش از ۱۳ هزار نفر از آنها بستری شده اند و اگر هم جان سالم به در ببرند افزایش ماده شیمیایی به صورتی است که برای همیشه سبب بیماری و زمین گیر شدن آنها خواهد شد. حال می فهمیم که بعضی از تازه به دوران رسیده های این کشور که رنگ و بوی پول را درک کرده اند وقتی به کودکان و نوزادان رحم نمی کنند، آیا به سلامتی حیواناتی مانند سگ و گربه توجه می کنند؟ در سال گذشته پروتئین گندمی که برای تغذیه حیوانات اهلی به کار رفته بود به ملامین آلوده بود و پس از بررسی کامل معلوم گردید که بیشتر از یکصد نوع غذای حیوانی ساخته شده در کشور چین به این ماده شیمیایی آلوده بودند.

بنابه اظهار نظر وزارت بهداری آمریکا صدها نوع مواد غذایی و آرایشی به طور غیرقانونی و به صورت قاچاق وارد آمریکا می شود و کنترل آن کاریست دشوار. حال تصور کنید که بازار کشورهای دنیا، مخصوصا آن دسته ای که هیچ در و پیکری ندارند چگونه به وسیله این دسته از غذاهای فاسد و خطرناک اشباع شده است. در آینده ای نه چندان دور شاهد فاجعه غیرقابل جبرانی در این گونه کشورها خواهیم بود. مصرف ملامین در غذا در آمریکای شمالی مدتهاست ممنوع شده ولی کنترل ورود آن از کشورهایی مانند چین مشکل است.

ملامین در صنعت پارچه بافی و کف پوشهای پلاستیکی منازل و بسیاری دیگر از آلات و ادوات به کار می رود ولی مصرف آن در غذا به خاطر این است که به ظاهر کیفیت پروتئین غذا را به طور مصنوعی و یا تقلبی افزایش می دهد ولی در حقیقت چنین نیست.

پس به خاطر سلامتی خود و عزیزان خویش چشم را فدای ابرو نکنید و به خاطر ارزان بودن و یا به ظاهر مردم فریب بودن غذاهای ساخته شده در چین آن را خریداری و مصرف نکنید. برچسب های مواد خوراکی و بهداشتی را بخوانید و نگذارید فاجعه ای غم انگیز زندگی شما را از هم بپاشد.



* دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه و استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی و کارشناس سازمان بهداشت جهانی است.

EPIDEMIOSEARCH@yahoo.com