شکلات سیاه از سکته های قلبی و مغزی جلوگیری می کند

در چند سال گذشته که تحقیقات علمی زیادی بر روی شکلات و نقش آن در بهزیستی و سلامتی به عمل آمده، میزان مصرف آن در سراسر دنیا به شدت افزایش یافته است. در مصرف شکلات باید به کیفیت آن توجه نمود، زیرا مقدار کاکائوی خالصی که در آن به کار رفته بسیار مهم است. در یک گزارش علمی اخیراً چنین آمده که افرادی که هر روز مقداری شکلات سیاه یا تیره رنگ مصرف می کنند، حدود ۳۰درصد کمتر به بیماری های قلبی و سکته مغزی دچار می شوند. این پروژه ی تحقیقاتی در انگلستان به عمل آمده و بیشتر از یکصدهزار نفر افراد سالم در آن شرکت کرده اند. در این بررسی جالب همچنین ثابت شده که شکلات تیره رنگی که مقدار کاکائوی آن حداقل حدود ۷۵درصد است، بهترین اثر را در بهزیستی و سلامتی قلب و عروق خواهد داشت و به طور چشمگیری از بروز سکته های قلبی و مغزی جلوگیری خواهد کرد.

شکلات تیره خواص بسیاری دارد

شکلات به علت داشتن مقدار زیادی از آنتی اکسیدان های قوی و خاصیت ضدالتهاب بدن قادر است فشار خون بالا را کاهش دهد و در عملکرد انسولین در بدن نقش داشته باشد که در نتیجه از بسیاری از بیماری های مزمن مانند دیابت و بیماری های قلب و عروق و غیره جلوگیری می کند. سازمان جهانی بهداشت پیش بینی می کند که اگر از بروز بیماری های قلب و عروق جلوگیری نشود و میزان بروز آن به همین صورت ادامه یابد در سال ۲۰۳۰ حدود ۲۴ میلیون نفر به علت این بیماری ها جانشان را از دست خواهند داد.

 

عسل هر دردی را درمان می کند

طرفداران طب سنتی و گروه چشمگیری از پژوهشگران طب مدرن معتقدند که مصرف عسل پاستوریزه نشده و طبیعی و بدون هیچ افزاینده غذایی می تواند بسیاری از بیماری ها را درمان نماید. در ضمن عسل سبب افزایش انرژی در بدن شده از خستگی و بی حالی جلوگیری می کند. عسل به همراه مقداری پودر زردچوبه و دارچین در درمان آرتروز و التهاب بدن نقش داشته و از بروز و پیشرفت آلرژی جلوگیری می کند. در بسیاری از کشورهای جهان از عسل به عنوان نگهدارنده ی غذا استفاده می کنند، زیرا عسل طبیعی و خالص هرگز فاسد نمی شود. جالب اینکه از قبور فراعنه در مصر ظروف محتوی عسل هایی یافت شده که ترکیبات آن تغییر نکرده و طعم و مزه ی اصلی خود را حفظ نموده اند. البته انواع مختلف عسل در دنیا وجود دارند که بعضی از آنها توسط تغذیه شکر به زنبور عسل تولید گردیده اند که خواصی نخواهند داشت ولی عسل زنبورهایی که از عصاره ی گل های وحشی و متفاوتی استفاده کرده اند از بهترین نوع می باشند. خوراندن عسل به کودکان زیر دو سال توصیه نمی شود و افرادی که به بیماری قند دچار هستند نسبت به شدت میزان قند خونشان می توانند مقداری عسل مصرف کنند و یا به کلی از آن دوری نمایند.

 

دانه کتان، کلسترول و تری گلیسیرید خون را کاهش می دهد

دانه کتان یکی از مواد خوراکی است که در سلامتی و بهزیستی بدن نقش مهم دارد. اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در دانه ی کتان در بسیاری از تحقیقات پزشکی مانند پیشگیری سرطان، بیماری های قلبی، دیابت و غیره مورد نظر قرار گرفته و نتایج جالبی به بار آورده است.

بررسی اخیر بر روی دانه ی کتان و رابطه ی آن با کلسترول خون نشان می دهد که ترکیبات موجود در آن می تواند سبب تقلیل کلسترول و تری گلیسیرید خون گردد. در این بررسی ۹۰ نفر از افرادی که کلسترول خونشان غیرطبیعی و بالاتر از حد معمول بوده به مدت ۳ ماه به دقت مطالعه شدند. جالب اینکه اثر ترکیبات دانه ی کتان بر روی کلسترول مردان خیلی موثرتر و چشمگیرتر از زنان گزارش گردیده و آن شاید به علت نقش هورمون های زنانه در عملکرد ترکیبات دانه ی کتان و سوخت و ساز آن در بدن باشد. مردانی که روزی ۵۰ گرم پودر دانه ی کتان و آن هم به مدت چهار هفته مصرف کرده بودند میزان کلسترول خونشان ۱۸ درصد کاهش یافته بود و به طور کلی باعث پایین آمدن انواع چربی های موجود در خون تا حدود ۸درصد گردیده. دانه ی کتان علاوه بر اسیدهای چرب امگا۳ حاوی مقدار قابل توجهی فیبر با کیفیت بالا است.

 

مختصری درباره ی خوبی ها و بدی های قهوه

در چند دهه اخیر تحقیقات علمی وسیعی درباره قهوه و سلامتی به عمل آمده که موجب شناسایی بهتر این نوشیدنی جهانی شده است. کافئین و عملکردهای مختلف آن به همراه موادی که هنوز به خوبی شناسایی نشده اند سبب افزایش GCSF خون گردیده و از پیری زودرس سلول های مغز و بروز بیماری های آلزایمر و پارکینسون جلوگیری می کند.

افرادی که قهوه مصرف می کنند خیلی کمتر به بیماری قند نوع دو و سکته ی مغزی دچار می شوند. گزارش انجمن قلب آمریکا از نتایج بررسی مهمی که بر روی ۳۵ هزار زن انجام گرفته، حاکی از تقلیل میزان سکته قلبی در افرادی ست که عادت به مصرف قهوه دارند. مطالعات زیادی مصرف قهوه را با کاهش بروز سرطان های لوزالمعده، سینه و کبد ربط می دهند و اخیراً گزارشاتی درباره ی نقش قهوه در پیشگیری بیماری های MS و نقرس به چاپ رسیده اند که مقام مخصوصی به این نوشیدنی می دهند.

در اکثر تحقیقات علمی بر روی قهوه معلوم گردیده که قهوه کافئین دار از هر نظر بهتر از قهوه بدون کافئین است، زیرا ترکیبات کافئین و آنتی اکسیدان های قوی موجود در قهوه به این نوشیدنی قدرت مخصوص در پیشگیری بیماری ها می دهند.  

عده ای معتقدند که مصرف قهوه نوعی اعتیاد به وجود می آورد در حالی که مصرف چای هم موجب همین عادت می شود. گروهی نیز پس از مصرف قهوه به نوعی بدخوابی و بی خوابی دچار می شوند. کافئین ادرارآور است و در درازمدت موجب از دست رفتن مقداری از املاح بدن می گردد و در نهایت امکان بروز بیماری پوکی استخوان را افزایش می دهد.

به طور کلی دو نوع مهم و شناخته شده دانه ی قهوه وجود دارند. یک نوع آن Arabica است که دارای کیفیت بالاتر و نسبت به انواع دیگر گرانتر است و طعم و مزه ی مطبوعی دارد. نوع دیگر Robusta نام دارد که کیفیت آن پایین تر و قیمت آن ارزان تر است. قهوه های تیره رنگ به علت حرارت زیادی که در موقع برشته کردن آن به کار می رود حاوی کافئین کمتری است، در حالی که در دانه های سبز تیره رنگ قهوه کافئین بیشتر وجود دارد.

 

واکسن درمان سرطان های سینه و تخمدان

در بیماری های مختلف واکسن به عنوان عامل پیشگیری محسوب شده و از آن برای درمان بیماری استفاده نمی کنند در حالی که در سرطان شناسی وقتی صحبت از واکسن به میان می آید منظور درمان سرطان های پیشرفته ایست که با هیچ دارویی درمان نمی شوند. دانشمندان سالها است که در پی کشف واکسنی برای درمان بیمارانی که به هر دلیلی داروهای شیمیایی قدرتی در از بین بردن سلول های سرطانی بدن آنها ندارند، هستند و در حال حاضر چندین مراکز تحقیقاتی شناخته شده دنیا بر روی این دسته از واکسن ها در حال تحقیق می باشند. واکسن جدیدی به نام Panvac بر روی ۲۶ نفر از زنانی که به سرطان سینه یا تخمدان دچار بودند نشان می دهد که سیستم ایمنی بدن آنها پس از دریافت واکسن قادر خواهد بود سلول های سرطانی را شناسایی نموده و آنها را از بین ببرد.

عوارض جانبی این واکسن نسبت به داروهای شیمیایی خیلی کمتر بوده و درصد بالایی از بیماران که در حقیقت هیچ دارویی بر روی سرطان آنها اثر نداشته، امیدی پیدا کرده اند تا بتوانند زنده بمانند. واکسن Panvacحاوی ژن های مخصوصی است که سبب تقویت و تشویق سیستم ایمنی بدن می گردد تا سلول های سرطانی را شناسایی نموده و آنها را از بین ببرند.

در یک پروژه تحقیقاتی گذشته از این واکسن برای درمان ۷۰ بیمار مبتلا به سرطان روده بزرگ استفاده شده بود و نتایج چشمگیر آن سبب گردید تا دانشمندان آن را بر روی بیماران مبتلا به سرطان های سینه و تخمدان آزمایش نمایند. این پیشرفت و خبر مهم بسیار امیدوارکننده است که روزی دانشمندان نه تنها افرادی را که سرطان آنها پیشرفت زیادی نموده درمان کنند بلکه در پیشگیری و درمان همه نوع سرطان ها از آن استفاده نمایند.  

 

*دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه، استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی، کارشناس سازمان بهداشت جهانی و همکار شهروند است.

www.allnaturalremedies.net

www.cancerriskinfo.com