تغذیه و بهداشت خانواده

 تحقیقات علمی بر پایه ی طب سنتی ثابت نموده که گزنه و ترکیبات موجود در آن قادر است دردهای مفاصل و مخصوصاً دردهای مربوط به بیماری نقرس را درمان نماید. چای تهیه شده از برگ گزنه تازه و یا خشک می تواند در فصول مختلف سال در دسترس قرار داشته و مصرف شود. در موقع تهیه و مصرف گزنه تازه باید از دستکش های مخصوص استفاده کرد، زیرا تیغ های بسیار ریز موجود در ساقه و برگ آن به آسانی وارد پوست بدن شده و سوزش و درد شدیدی به وجود می آورد.

تماس با گزنه باعث خارش در پوست می شود

این تیغ ها پس از حرارت دادن خاصیت گزندگی خود را از دست می دهند. علاوه بر مصرف چای گزنه که در درمان دردهای مفاصل نیز می توان استفاده نمود در طب سنتی از این گیاه برای پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری ها مخصوصاً آلرژی استفاده می شود.

خستگی به علت ناهنجاری های غدد فوق کلیوی

 

در بالای کلیه انسان غده ای به نام غده فوق کلیوی Adrenal Gland وجود دارد که در تهیه و به کار بردن ۵۰ نوع هورمون در بدن نقش دارد. بدن در موقع استرس مقداری هورمون کورتیزول ترشح می نماید که موجب بالا رفتن کلسترول و قند و اسیدهای چرب و پروتئینی می گردد و یک سلسله ناهنجاری هایی را به وجود می آورد. غده فوق کلیوی در موازنه فعالیت های اعضای بدن در کنار بسیاری از هورمون ها نقش دارد. سندروم خستگی غده فوق کلیوی که اخیراً بیشتر درباره آن بحث می شود باعث ناهنجاری ها و مشکلات زیادی می شود که به چند نوع آن در زیر اشاره می گردد:

ـ خستگی زیاد حتی پس از چند ساعت خواب و استراحت

ـ از دست دادن تمایلات جنسی

ـ گرایش شدید به مصرف مواد قندی و چربی و غذاهای شور

ـ احساس سرگیجه پس از برخاستن ناگهانی

ـ افزایش عوارض پریود در خانم ها

ـ تغییر خلق و خوی و عوارض فراموشی و سردرگمی

ـ بالا رفتن فشار خون

ـ عوارض ضعف سیستم ایمنی بدن مانند سرماخوردگی پی در پی و آلرژی و غیره

برای پیشگیری و درمان خستگی غدد فوق کلیوی که در طب سنتی به قولنج کلیه معروف است باید به پزشک متخصص غدد مراجعه کرد. در عین حال پژوهشگران توصیه می کنند که توسط روش هایی مانند یوگا، دعا و نیایش و غیره می توان به آرامش رسید و موجب کاهش استرس شد و باری از دوش این غده برداشت.

در ضمن عده ای مصرف بیشتر ویتامین B12 را که در فعالیت های غدد فوق کلیوی و تیروئید نقش دارد، توصیه می نمایند. دوری از مصرف نوشابه های الکلی و توجه بیشتر در کنترل مصرف مواد قندی و نمک نیز می تواند کمک موثری در این مورد بخصوص باشد. به طور کلی در چنین مواردی مصرف ویتامین های محلول در آب مانند ویتامین B, C نیز توصیه می شود.

دوغ ایرانی و نقش آن در سلامتی قلب

 

ژورنال علمی JCEM مقاله ای از پژوهشگران دانشگاهی در تهران را به چاپ رسانیده که نشانگر نقش مصرف دوغ حاوی مقداری ویتامین D مصنوعی در پیشگیری بیماری های قلب و عروق در بیماران مبتلا به قند نوع دو می باشد. دوغ به علت داشتن مقداری کلسیم با کیفیت بالا از بروز فشار خون بالا جلوگیری می کند و ویتامین D نیز سبب تقلیل التهاب بدن می شود. اصولاً افرادی که به بیماری قند نوع دو دچار هستند خیلی بیشتر در معرض بروز بیماری های قلب و عروق قرار دارند و امکان سکته قلبی در آن ها خیلی زیادتر از افراد معمولی است. یکی از پژوهشگران ایرانی در یک بررسی بر روی  ۹۰نفر از بیماران مبتلا به بیماری قند که به مدت ۱۲ هفته به طول انجامیده سه نوع رژیم غذایی برای سه دسته از این افراد (هر گروه ۳۰ نفری) تدارک دید که عبارت بودند از ۲۵۰ میلی لیتر یا یک چهارم لیتر دوغ به همراه ویتامین D  برای دسته اول و ۲۵۰ میلی لیتر دوغ حاوی کلسیم و ویتامین D برای گروه دوم و ۲۵۰ میلی لیتر دوغ معمولی برای دسته سوم. این افراد به دقت از نظر کاربرد انسولین و فیبرونوژن و نشانه های دیگر مربوط به بیماری های قلبی آزمایشات مختلفی بر روی خون بیماران به عمل آورده ثابت کرده اند که دوغ حاوی مقداری کلسیم و ویتامین D ترکیب مخصوصی را که در بدن نقش ضد التهاب دارد و از بروز بیماری های قلبی مخصوصاً سکته قلبی جلوگیری می کند ترشح کرده و عملکرد آن را تقویت می نماید.

نکاتی چند درباره هندوانه

ـ مبداء اصلی هندوانه از کویر کالاهاری در آفریقای جنوبی است و توسط برده های آفریقایی تخم آن به آمریکای شمالی و برخی دیگر از کشورهای دنیا آورده شده است.

ـ از نظر گیاه شناسی و تغذیه، هندوانه را در گروه سبزیجات دسته بندی می کنند، نه در جمع میوه جات.

ـ به طور کلی بیشتر از ۹۰ درصد وزن هندوانه را آب تشکیل می دهد.

ـ در حال حاضر بیشتر از ۱۲۰۰ نوع هندوانه در سراسر دنیا کشت و برداشت می شود.

ـ مصری ها هندوانه را از ۵ هزار سال قبل می شناختند و به عنوان غذای پس از مرگ در قبور و کنار اجساد دفن می کردند.

ـ برای اولین بار در آمریکا اسم هندوانه در یک کتاب راهنمای آشپزی که در تاریخ ۱۱۷۶ به چاپ رسید، ذکر گردیده در این کتاب طرز تهیه ترشی پوست هندوانه توضیح داده شده است.

اثرات جانبی داروهای پوکی استخوان بر روی چشم

 

پژوهشگران کانادایی در UBC با مطالعه بیش از ۱۱ هزار نفر که برای اولین بار داروهای درمان پوکی استخوان مانند فوزامک و اکتونل مصرف نموده اند دریافتند که این داروها امکان بروز ناهنجاری هایی را در چشم افزایش می دهند. این دسته از افراد با حدود ۹۲۰ هزار نفری که چنین داروهایی را دریافت نمی کردند، مقایسه شده اند. مصرف این دسته از داروها برای جلوگیری و درمان پوکی استخوان سبب افزایش چشمگیری از بیماری های چشمی Uveitis, Scleritis می شوند که در نهایت ممکن است ناهنجاری های مهمی در چشم و دید چشم به وجود آورند. نتایج این بررسی در ژورنال علمی CMAJ  به چاپ رسیده است.

بوی بد ادرار کودکان و عفونت مجاری ادراری

 

پژوهشگران دانشگاه مونترال با بررسی ۳۳۱ کودک یک تا ۳ ساله متوجه گردیدند که بوی بد ادرار در کودکان نمایانگر وجود عفونت در مجاری ادراری است. به عبارت دیگر حدود ۵۷ درصد از این گونه نمونه های ادراری از نظر آلودگی به عوامل عفونت زا مثبت بوده اند که گاهی بی توجهی به آن ممکن است سبب مزمن شدن عفونت شده و دردسرهای پیچیده ای را به وجود آورد.

بهتر است باور کنید

ـ یک عدد سیب متوسط حدود ۸۰ کالری انرژی در بدن تولید می کند.

ـ ریشه و سرزمین اولیه سیب نقاطی بین دریای خزر و دریای سیاه بوده است که به تدریج در سراسر دنیا پخش شده است.

ـ آمریکایی های قدیم به سیب موز زمستانی می گفتند.

ـ سیب در حرارت معمولی داخل منزل ده برابر سریعتر از سیبی که در یخچال نگهداری می شود فاسد می شود.

ـ درآمد کل فروش سیب در آمریکا سالی ۲ بیلیون دلار است و از هر ۵ سیب تولید شده در این کشور یک سیب به خارج صادر می شود.

ـ اگر مطمئن هستید که به سیب در موقع رشد آن سم پاشی نکرده اند بهتر است پوست آن را جدا نکنید زیرا بیشتر آنتی اکسیدان ها و فیبر مخصوص (پکتین) آن در پوست سیب وجود دارد که برای سلامتی و بهزیستی مفید است.

آمار سخن می گوید

هر روز در دنیا حدود دو و نیم میلیون نفر به وسیله هواپیماهای مسافربری پرواز می کنند و از گوشه ای به گوشه ی دیگر دنیا می روند. جالب اینکه از این عده تعداد یک میلیون و ۷۰۰هزار نفر از فرودگاه های آمریکا پرواز می کنند. در هر لحظه از روز تعداد ۳۶۰۰ هواپیما فقط در آسمان آمریکا به پرواز مشغولند.

*دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه، استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی، کارشناس سازمان بهداشت جهانی و همکار شهروند است.

www.allnaturalremedies.net

www.cancerriskinfo.com