به مناسبت تولد ۱۴۰ سالگی شهر

شهروند آرش عزیزی: آیا خبر داشتید «موزه‌ ی کاناداییِ تمدن هندو» در همین ریچموند هیل خودمان واقع شده است و بعضی از پیشرفته ‌ترین امکانات را در اختیار دارد؟

خیلی از ما دنیا را هم که دیده باشیم شهر زندگی خودمان را کمتر از همه می ‌شناسیم و ساکنان تورنتوی بزرگ نیز از این قاعده مستثنا نیستند. شنبه ‌ی این هفته، درهای ۲۰ مورد از اماکن دیدنی ریچموند هیل به طور رایگان به روی مردم باز می ‌شود. این فرصتی استثنایی است تا از شهر دیدن کنید، نمایشگاه ‌هایی اختصاصی را ببینید و حتی شاید، در دل تاریخ ورزشی شهر، دستی به ورزشی جدید بزنید.

در برنامه‌ ی «درهای باز» که این شنبه ۱۱ مه از ۱۰ صبح تا ۴ بعدازظهر برگزار می‌شود هر چه فکرش را کنید پیدا می ‌شود: از امکان گردش در تنها منطقه ‌ی شهر که رسما به عنوان میراث فرهنگی شناخته می ‌شود (گورملی) تا آموزش رایگان تنیس در باشگاه تنیس چمنی ریچموند هیل.

اگر اهل هنر و نمایش هستید می‌ توانید سری به استودیوی تلویزیون راجرز بزنید و بالا و پایین آن ‌را گز کنید یا به تئاترِ «کرتین کلاب»‌ بروید و لباس ‌های نمایش تن کنید.

ساعت ۱۱ صبح، برای جشن ۱۴۰ سالگی شهر، مراسمی برای بزرگداشت افتتاح مجددِ «موزه‌ ی خیابان‌ ها» در مرکز هنرهای نمایشی ریچموند هیل برگزار می ‌شود.

اما از ناشناخته ‌ترین ‌های شهر که از شما چه پنهان خودِ خبرنگارتان نیز تا به حال به آن سر نزده موزه ‌ی کاناداییِ تمدن هندو است که در کنار معبد زیبای ویشنو ماندیر نزدیک تقاطع یانگ و بزرگراه ۷ قرار دارد. این تنها موزه‌ ی کل کانادا است که تئاتر گنبدی دیجیتال دارد و می ‌توانید در آن فضا را بدون مرز تجسم کنید. اگر هم علاقمند به بیشتر دانستن در مورد مفاهیم فلسفه و معنویت هندو هستید، کمتر جایی بهتر از این موزه پیدا می کنید.

کلیسای میسیونری گورملی دیگر مکان مذهبی است که این آخرهفته درهایش را باز می‌ کند. بروی فاندربنت، از نوادگان آلمانی‌ تبارانِ پنسیلوانیا که به این شهر آمدند، از سفر تاریخی آن ‌ها می ‌گوید. تازه همان ارابه ‌ای که با آن آمدند نیز به نمایش گذاشته خواهد شد. تورهای گردش در منطقه‌ ی گورملی بین ساعت ۱ و ۳ صورت می ‌پذیرد.

اگر بیشتر اهل ورزش هستید، تالار مشاهیر ورزش ریچموند هیل را فراموش نکنید. تا به حال ۳۰ نفر (از بیش از ۲۵ رشته‌ ی ورزشی)‌ به آن راه یافته ‌اند.

باشگاه فوتبال ریچموند هیل، که در ایستگاه قطار تاریخی شهر واقع شده، نیز با نمایش عکس و اجرای حرکات نمایشی فوتبال ۴۵امین سالگرد خود را جشن می ‌گیرد.

از کلاس‌ های رایگان باشگاه تنیس هم که گفتیم. باشگاه بولینگ شهر نیز کلاس‌های رایگان مشابهی ارائه می‌کند.

خانه‌ ی تاریخی توماس بانیتون (مورخ ۱۸۷۵) میزبان نمایشگاهی هنری است که بچه ‌های دبیرستان الکساندر مکنزی آماده کرده ‌اند.

کتابخانه ‌ی مرکزی ریچموند هیل نیز کتابخانه ‌ای انسانی را به نمایش می‌ گذارد که در آن بازیگران نقش چهره‌ های تاریخی شهر را بازی می‌ کنند.

و بالاخره می ‌رسیم به مرکز میراث ریچموند هیل که با مراسم ویژه ‌ی چایِ روز مادر، کنار باغات زیبای آن، در روز درهای باز شرکت می‌ کند. اگر می ‌خواهید در این مراسم شرکت کنید باید با شماره تلفن ۹۰۵۷۸۰۳۸۰۲ تماس بگیرید و جایتان را رزرو کنید. از جمله نمایش‌ های آن اقلامی مربوط به تاریخ سینماهای انتاریو خواهد بود.

دور نیست روزی که نقش ایرانیان در تاریخ این شهر (که اکنون حداقل ۷ درصد آن‌را تشکیل می‌ دهند) جایی ویژه در هرگونه بزرگداشت آن پیدا کند. پس بهتر است از همین الان با گذشته‌ ی آن آشنا شوید.