شهروند علی شریفیان:چند خبر کوتاه از نگاه ارقام

۳۵ میلیون نفر :

 

اداره آمار کانادا هفته گذشته اعلام کرد جمعیت کانادا از مرز ۳۵ میلیون نفر گذشت. بر اساس گزارشی که صبح روز پنجشنبه ۲۶ سپتامبر در رسانه ها منتشر شد، جمعیت کانادا به ۳۵ میلیون و ۳۰۰ هزار و ۱۵۸ نفر رسیده است. امسال تا به اینجا، نرخ رشد جمعیت کشور یک و دو دهم درصد بوده است. آلبرتا با ۳ و ۴ دهم درصد و منطقه شمالی نوناووت با ۲ و ۵ دهم درصد و در رده سوم ساسکچوان با یک و نه دهم درصد نسبت به نرخ رشد کل جمعیت کانادا بالاترین رشد را داشته اما جمعیت نوا اسکاشیا، سیری نزولی برابر با نیم درصد کرده است.

۸۲ ساله، ۱۰۰ هزار دلار:

Alice-Monro

 

خانم آلیس مونرو از سوی داوران جشنواره هاربور فرانت تورنتو، یک جایزه  ادبی به ارزش ۱۰۰ هزار دلار برای نوشتن مجموعه داستان خود به نام “زندگی گرامی” Dear Life به دست آورد. این جایزه ادبی از سال ۱۹۸۴ هر ساله به بهترین اثر ادبی اهداء می شود. خانم آلیس مونرو تاکنون جوایز پر ارزش متعددی را به خاطر آثار ادبی خود به دست آورده است. وی از جمله جایزه بین المللی “بوکر” و جایزه بهترین نویسنده کشورهای مشترک المنافع را به دست آورده است. این جایزه ۱۰۰ هزار دلاری قرار است غروب روز دوم نوامبر ۲۰۱۴ در مراسمی در سالن تئاتر Fleck Dance در تورنتو به خانم آلیس مونرو اهدا شود.

 

 

سال ۲۰۱۶، ۱۰۰ میلیون:

روز دوشنبه ۳۰ سپتامبر مدیرعامل امور سرگرمی و ورزش های Maple Leaf تورنتو در یک نشست خبری در مرکز ایر کانادا اعلام کرد مسابقه پرطرفدار ستارگان لیگ ملی بسکتبال سال ۲۰۱۶ در تورنتو برگزار خواهد شد. راب فورد، شهردار تورنتو ضمن استقبال از این خبر در این رابطه گفته است: این موقعیتی استثنایی برای نشان دادن شهرمان به جهان است. این نخستین بار است که این مسابقه نمایشی دیدنی خارج از آمریکا برگزار خواهد شد. ford-NBA

مسابقه ستارگان لیگ ملی بسکتبال NBA سال ۲۰۱۴ در نیواورلئان و سال ۲۰۱۵ در نیویورک برگزار خواهد شد. بر اساس برآوردهایی برگزاری این مسابقه حدود ۱۰۰ میلیون دلار بازده اقتصادی برای شهر تورنتو خواهد داشت.

۶ دهم درصد:

بر اساس بررسی های آماری انجام شده به وسیله اداره آمار، رشد تولید ناخالص ملی GDP کانادا در ماه ژوئیه (جولای) شش دهم درصد بوده است. این رشد نیم درصد کمتر از رشد تولید ناخالص کانادا در ماه پیش از آن، ماه ژوئن (جون) بوده است. به طور معمول در  ماه ژوئیه رشد تولید ناخالص ملی کشور بیشتر از این میزان است. کارشناسان علت کاهش این نمودار را جاری شدن سیلاب در آلبرتا و اعتصاب دو هفته ای کارکنان راه و ساختمان سازی کبک دانسته اند. همین کارشناسان در تجزیه و تحلیل های خود گفته اند رسیدن به رشد تولید ناخالص ملی سالانه ۳.۸ درصدی که پیش بینی بانک مرکزی بوده، تقریباً  و به طور یقین ممکن نخواهد شد.

 

۳۲، ۳۱ و ۲۶ درصد،۲۰۱۵:

بر اساس نظرسنجی که اخیراً به وسیله بنگاه سنجش افکار Ipsos Reid برای شبکه تلویزیونی CTV انجام و نتایج آن جمعه هفته پیش ۲۷ سپتامبر منتشر شده است، محافظه کاران از ۳۲ درصد، لیبرال ها از ۳۱ درصد و ان دی پی از ۲۶ درصد حمایت آن گروه از رأی دهندگان که تصمیم خود را گرفته اند، برخوردار هستند. با توجه به ضریب خطای این نظرسنجی که منها و بعلاوه ۳.۵ درصد اعلام شده، در عمل در انتخابات ۲۰۱۵ این سه حزب فدرال شانسی برابر برای پیروزی خواهند داشت. در همه حال یافته های این نظرسنجی نشان داده که ۶۹ درصد مردم بر این باورند که جاستین ترودو، رهبر حزب لیبرال، بیشترین شانس را برای شکست دادن استفن هارپر، رهبر محافظه کاران خواهد داشت. این نظرسنجی همچنین می گوید مهاجران و افراد طبقه متوسط نقشی اساسی را در انتخابات ۲۰۱۵ و نتایج آن خواهند داشت. این نظرسنجی با شرکت ۱۰۳۵ نفر و بین ۱۸ تا ۲۵ سپتامبر انجام شده است.

یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار:

دولت محافظه کار فدرال اعلام کرد در مجموع مقدار زیادی ماری جوآنا برای مصرف ۴۵۰ هزار کانادایی که مصرف کننده این ماده هستند، روانه بازار آزاد خواهد شد. این ماری جوآنا در مزارع سرپوشیده که با پروانه پلیس آر سی ام پی کار می کنند، تولید شده و از نظر پزشکی هم مورد بازرسی قرار گرفته اند. در مجموع ۳۵۹ هزار و ۳۷ نفر  نفر از سوی خدمات درمانی و بهداری کانادا پروانه پزشکی مصرف ماری جوانا را دارند. ۲۵ هزار و ۶۰۰ نفر پروانه تولید ماری جوانا را دارا هستند. ۱۵۶ شرکت بزرگ هم به عنوان تولید کننده عمده ماری جوانا رسماً شناسایی شده اند. انتظار می رود یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار ماری جوآنا در دو سه هفته آینده به بازار عرضه شود.