با حضور یک فیلم ایرانی، برگزار می‌ شود

«یک خانواده ‌ی محترم»، آخرین ساخته‌ ی مسعود بخشی، که پیش از این در جشنواره ‌ی کن مورد تحسین قرار گرفته بود، یکی از ۱۷ فیلمی است که در اولین جشنواره ‌ی فیلم اسکاربورو به نمایش در می‌ آید.

این جشنواره در روزهای ۴ تا ۹ ژوئن در سینمای فاکس و سالن نمایش دانشگاه تورنتو (پردیسِ اسکاربورو) برگزار می ‌شود.

تورنتوی بزرگ هر ساله میزبان بیش از ۷۵ جشنواره‌ی سینمایی است که به غیر از جشنواره‌ ی بین ‌المللی فیلم تورنتو هر کدام موضوع خاصی دارند. مثلا جشنواره ‌ی هات داکز که دومین جشنواره‌ ی بزرگ فیلم ‌های مستند در جهان است. اما جشنواره ‌ی اسکاربورو خود را دومین جشنواره ‌ای می‌نامد که درش به روی هر نوع فیلمی باز است.

پوستر فیلم یک خانواده محترم ساخته مسعود بخشی

پوستر فیلم یک خانواده محترم ساخته مسعود بخشی

سرگئی پتروف، بنیانگذار و مدیر جشنواره، در گفتگو با شهروند گفت: «من سال ‌ها در اسکاربورو زندگی کردم و خوب از فقدان سرگرمی و هنر کافی در این شهر با خبر بودم.»

پتروف، که خود چهار فیلم کوتاه ساخته است، راه انداختن جشنواره‌ ی سینمایی را بهترین راه برای فرهنگ‌ سازی در این شهر دانست. او پیش از این سابقه ‌ی کار کردن برای جشنواره ‌ی بین ‌المللی تورنتو را نیز داشته است. البته به ما می ‌گوید الهام خود را از جشنواره ‌ی ترایبکای نیویورک گرفته است. این جشنواره در سال ۲۰۰۲، در پی حملات ۱۱ سپتامبر، در محله ‌ی ترایبکای نیویورک بر پا شد تا جوش و خروش فرهنگی آن محله را از نو زنده کند.

مدیر جشنواره می‌ گوید: «اسکاربورو پتانسیل ‌های بسیاری دارد، منطقه ‌ای است بسیار زیبا، اماکنی دیدنی همچون باغ وحش تورنتو را دارد اما متاسفانه توجه رسانه ‌ها به آن همیشه منفی است و نه مثبت.»

تعداد فیلم ‌های جشنواره ‌ی امسال خیلی پرشمار نیست اما به نظر می‌ آید سطح کیفیتی آن‌ها به اندازه‌ ی چشمگیری بالا باشد.

پتروف می‌ گوید بیش از ۳۰۰ فیلم به جشنواره عرضه شده ‌اند و تیمِ جشنواره به سایر جشنواره ‌های جهان نیز رفته ‌اند تا بعضی از بهترین ‌ها را که هنوز راهی به کانادا پیدا نکرده بودند تصاحب کنند.

از فیلم‌های حاضر ۱ فیلم بلند و ۲ فیلم کوتاه اولین نمایش جهانی خود را دارند و بسیاری اولین نمایش خود را در آمریکای شمالی یا کانادا. از میان فیلم‌ های بلند بقیه نیز حداقل اولین نمایش خود در انتاریو را تجربه می‌ کنند.

تنوع بین ‌المللی جشنواره، که شایسته ‌ی شهری به تنوع اسکاربورو است، از دیگر نقاط قوت آن است که پتروف نیز بر آن تاکید می ‌کند. علاوه بر ایران، فیلم ‌هایی از کانادا، آمریکا، ایتالیا، هند، استونی، فرانسه، الجزایر، استرالیا و روسیه حضور دارند.

«خانمی در پاریس»،‌ ساخته‌ ی ایلمار راگِ استونیایی، فیلم شب افتتاحیه است. این فیلم پیش از این در جشنواره‌ ی لوکارنوی پارسال نامزد پلنگ طلایی بود.

«یک خانواده ‌ی محترمِ» مسعود بخشی محصول مشترک ایران و فرانسه است و برای اولین بار در انتاریو به نمایش در می‌ آید. این فیلمِ شب اختتامیه داستان دانشجویی ایرانی به نام آرش است که از غرب به ایران بر می‌گردد تا مشغول تدریس در شیراز شود و اکنون باید با تغییرات بسیاری که کشورش دیده روبرو شود.

«یک خانواده‌ ی محترم» که در جشنواره‌ های ونکوور و ملبورنِ سال گذشته به نمایش در آمد و نامزد جایزه ‌ی دوربین طلایی کن هم بود یکشنبه ۹ ژوئن، ساعت ۷ بعدازظهر، در سینمای فاکس (۲۲۳۶ خیابان کوئین شرقی) به نمایش در می ‌آید.

از دیگر فیلم ‌های شاخص می‌توان به «پشیمان»، ساخته‌ ی مرزاک الوش (محصول مشترک الجزایر و فرانسه)، برنده‌ ی جایزه‌ ی «لیبل اروپا» در کنِ پارسال و هوگوی نقره ‌ای جشنواره‌ ی شیکاگو»، اشاره کرد.

فهرست کامل فیلم ‌های جشنواره را می‌ توانید در وب ‌سایت آن پیدا کنید:

 http://scarboroughfilmfestival.com/