گزارش هفته‌گی نه ما نه سینما

در هفته سوم سینمای کانادا، گروه نه‌ ما نه‌ سینما به بررسی فیلم “شاگردی دادی کراویتس” پرداخت. این فیلم که بر اساس کتابی‌ با همین اسم به نویسندگی م. ریچلر ساخته شده است، داستان یک جوان کلیمی از مونترال است که از انجام دادن هیچ کاری برای رسیدن به موفقیت، که در اینجا ثروت است، کوتاهی‌ نمی‌‌کند. این فیلم زیبای کانادایی که در سال ۱۹۷۴ در مونترال ساخته شده است، دریچه کوچکی به مشکلات زندگی جامعه اقلیت کلیمی در مونترال ۴۰ سال پیش باز می‌کند. داشتن زمین برای کشاورزی و مهمتر، برای هویت بخشیدن به اصالت از دست رفته این قوم مهاجر نقطه نگاه فیلم بود. از این رو، می توان فیلم “شاگردی دادی کراویتس” را در رده فیلم های درام خواند.

 این فیلم که از شرکت در جشنواره فیلم کن محروم شده بود، به تازگی، در همین جشنواره در ردیف فیلم های برجسته کلاسیک به نمایش درآمد. کارگردان فیلم، ویلیام کوچف که متولد تورنتو است، بیشتر به خاطر کارگردانی محصولات تلویزیونی در کشور انگلستان مشهور است. او در سال ۱۹۵۸ از کانادا به انگلستان مهاجرت کرد.

cinema

 پس از دیدن فیلم، شرکت کنندگان فرصت یافتند تا نظرات منتقد معروف کانادایی، جیف پیور را بشنوند. آقای پیور سال‌های بسیار منتقد فیلم بوده است. ایشان همچنین در روزنامه‌های معتبری از جمله تورنتو استار و گلوب اند میل قلم زده است و سابقه کار طولانی‌ در رادیو و تلویزیون دارند. سخنرانی پیور حول شناساندن کارگردان فیلم شکل گرفته بود و همین امر باعث شد که در زمان “پرسش و پاسخ” به سئوالات حضار که بیشتر پیرامون نحوه و مشکلات ساخت فیلم در کانادا می‌چرخید، پاسخ دهد.

پس از زمان “سخنرانی” و”پرسش و پاسخ” طبق روال معمول جلسات گروه نه‌ ما نه‌ سینما، شرکت کنندگان نظرات خود را در مورد فیلم ذکر شده با یکدیگر به اشتراک گذاشتند. نگاه به مقوله سرمایه داری و اثرات آن و نگاه به ماهیت وجودی انسان در راه به دست آوردن موفقیت از مباحث داغ شب بود. همچنین تعدادی از شرکت کنندگان از مناظر قدیم مونترال لذت برده بودند. در آخر جلسه، شرکت کنندگان از صحنه هایی که در فیلم مورد توجهشان قرار گرفته بود صحبت کردند.

در هفته آینده، فیلم “له بن دبره”پخش خواهد شد. این جلسه شنبه نهم نوامبر از ساعت ۱۸ تا ۲۲ در اتاق ۵۱۵۰ ساختمان اویزی در دانشگاه تورنتو برگزار خواهد شد. سخنران این جلسه هومن رضوی می باشد. ورود به جلسه فوق برای همه گان باز است.

برنامه ی هفتگی “نه‌ما‌نه‌سینما” به همت تعدادی از دانشجویان دانشگاه تورنتو، روزهای شنبه در این دانشگاه برگزار می شود. اخبار جلسه فوق از طریق ایمیل گروه قابل پیگیری است.

Namanacinema.gmail.com