شهروند علی شریفیان: به دنبال انتشار گزارش تورنتو استار درباره طرح پیشنهادی دولت محافظه کاران فدرال برای بازبینی شهروندی از طریق تولد در خاک کانادا، این موضوع سبب بحث و اظهارنظرهای موافق و مخالف بسیار بویژه در میان مهاجران و در محافل سیاسی شده است.

chan

تورنتو استار در گزارشی که چندی پیش منتشر کرد، خبر داده بود که یک طرح ۱۷ صفحه ای پیشنهادی در میان مقامات و مسئولان دولت فدرال مورد بحث و بررسی است.

اگر این طرح پیشنهادی تبدیل به لایحه شود و بعد پس از تصویب به قانون اجرایی تبدیل شود، وزارت مهاجرت و شهروندی کانادا می تواند شهروندی کسانی را که به هنگام تولد در خاک کانادا والدین آنها مقیم و یا شهروند نبوده اند، لغو کند.

در همان گزارش یادآوری شده بود که در حال حاضر سالانه ۵۰۰ کودک از ۳۶۰ هزار کودکی که در کانادا زاده می شوند چنین شرایطی دارند و از طریق تولد شهروندی کانادا را به دست آورده اند.

تورنتو استار هفته گذشته گزارش داد که معاون وزیر مهاجرت و شهروندی انتاریو اعلام کرده است که ما روز ششم سپتامبر سال ۲۰۱۲ نامه ای در پاسخ دولت فدرال نوشتیم که پیدا کردن اسناد مربوط به تولد شهروندان کانادایی از والدینی با این شرایط، کاری پرهزینه است و دولت انتاریو انجام چنین کاری را مقرون به صرفه و ضروری نمی داند.

مایکل چان، وزیر شهروندی و مهاجرت انتاریو روز جمعه در همین رابطه گفته است ما همچنان بر سر مواضع خود هستیم و با چنین طرحی مخالفیم.

تورنتو استار در گزارش تازه خود یادآور شده بر حسب قانون دسترسی به اطلاعات کپی این نامه را به دست آورده است. تورنتو استار در همین رابطه در یک نظرسنجی پرسیده است :«آیا ما در کانادا مشکل و مسئله ای به نام شهروندی از طریق تولد داریم که لازم باشد آن را حل کنیم؟» ۶۵۷۳ نفر در این نظرسنجی شرکت کرده اند. ۳۱۹۳ نفر، ۵۸/۴۸ درصد پاسخشان مثبت بوده، ۲۷۰۱ نفر، ۰۹/۴۰ درصد گفته اند نه و بقیه گفته اند نمی دانیم یا برایمان مهم نیست.