خبرگزاری هرانا – چهار شهروند مهابادی که در ارتباط با اعتراضات اخیر این شهر بازداشت شده بودند، اوایل این هفته، از اداره اطلاعات ارومیه به زندان مهاباد منتقل شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، کامبیز چکانی، انور بدری، رحمان خوش کلام و یونس ملاک، یک روز پس از اعتراضات شهر مهاباد، بازداشت و به اداره اطلاعات ارومیه منتقل شده بودند.

اگرچه از اتهام دقیق و مدت قرار بازداشت این زندانیان اطلاع دقیقی در دست نیست ولی به گفته ی یکی از منابع هرانا، دلیل اصلی بازداشت ایشان انتشار اخبار و خبر رسانی در جریان اعتراضات مهاباد بوده استmahabad-prison.

اگرچه تعداد دقیق افراد بازداشت شده در جریان اعتراضات شهر مهاباد مشخص نیست ولی گزارش های مختلف بین ۶۰ تا ۱۵۰ تن را گمانه زنی کرده بودند که تعدادی از آنان سریع تر آزاد شده و برخی هنوز در بازداشت هستند.

هنوز اطلاع رسانى رسمى از سوى مسئولی قضایى درباره تعداد، سرنوشت و وضعیت بازداشت شدگان اعتراضات اخیر مهاباد انجام نشده است.

به گزارش هرانا، پس از مرگ مشکوک دختر جوانى به نام فریناز خسروانى در ۱۳ اردیبهشت، شهر مهاباد صحنه اعتراضات خیابانى مردم بود که به خشونت کشیده شد و منجر به زخمى و بازداشت شدن تعداد زیادى از معترضین شد.