شهروند علی شریفیان: روز پنجشنبه هفته گذشته کاتلین وین، نخست وزیر دولت انتاریو اعلام کرد به منظور تامین قسمتی از بودجه لازم جهت توسعه امکانات زیرساختی حمل و نقل تورنتو و دیگر شهرهای بزرگ انتاریو قصد دارند با شرایط ویژه ای حدود ۶۰ درصد قیمت شرکت دولتی هایدرو وان را به فروش برسانند. بر اساس برآوردهای انجام شده با این فروش حدود چهار میلیارد دلار بودجه به دست دولت خواهد رسید. کاتلین وین توضیح داد با وجود فروش ۶۰ درصد ارزش هایدرو وان دولت همچنان سهامدار عمده شرکت خواهد بود. وی اضافه کرد هیچ سهامداری نمی تواند بیش از ۱۰ درصد از سهام شرکت را خریداری کند و تعیین مدیران شرکت هم همچنان در اختیار دولت انتاریو خواهد بود.

نخست وزیر خاطرنشان کرد که با فروش این قسمت از هایدرو وان نمی تواند هیچ تضمینی درباره ثابت ماندن قیمت مصرفی برق بدهد. علاوه بر هایدرو وان تورنتو، دولت قصد دارد هایدرو وان برمپتون را هم به همین ترتیب به فروش برساند

کاتلین وین نخست وزیر انتاریو

کاتلین وین نخست وزیر انتاریو

.

رهبران و نمایندگان احزاب اپوزیسیون به این برنامه دولت انتقاد کرده و می گویند این کار باعث بالا رفتن قیمت برق خواهد شد. کاتلین وین یادآور شد زمانی که محافظه کاران بر سر کار بودند قصد داشتند شرکت دولتی هایدرو وان را به طور کامل به بخش خصوصی بسپارند. علاوه بر این برنامه برای تامین بودجه لازم جهت توسعه وسائل حمل و نقل عمومی فروش آبجو هم از انحصار دولت درآمده و در ۴۵۰ سوپر مارکت به فروش گذاشته خواهد شد. تخمین زده شده که از طریق مالیات فروش آبجو در خارج از شعبه های دولتی سالانه ۱۰۰ میلیون دلار درآمد خواهد داشت. قرار است تا دو سال مالیات بر آبجو ثابت بماند، اما در درازمدت مالیات بر فروش یک جعبه آبجوی ۲۴ عددی به یک دلار خواهد رسید.

این برنامه های دولت یک هفته پیش از عرضه لایحه بودجه اعلام شد. بودجه سال مالی ۲۰۱۶ ـ ۲۰۱۵ قرار است روز ۲۳ اپریل در کوئینز پارک به مجلس ارائه شود.