شهروند علی شریفیان: روز دوشنبه جان توری، شهردار بزرگشهر تورنتو مارک ساندرز را به عنوان رئیس جدید پلیس اعلام کرد. ساندرز اکنون یکی از معاونان بیل بلر است و ۳۲ سال سابقه کار پلیسی دارد. انتخاب این افسر یک رویداد تاریخی است زیرا که او اولین سیاهپوستی است که به ریاست پلیس تورنتو، بزرگترین شهر کانادا می رسد.

جان توری ضمن توصیف سوابق کاری مارک ساندرز و کارنامه کاری درخشانش، او را بهترین گزینه برای جانشینی بیل بلر که آخر این هفته قراردادش تمام می شود، خواند. جان توری در مورد چگونگی انتخاب رئیس جدید پلیس و دشواری آن توضیح دادMark-Saunders.

به گفته شهردار، مارک ساندرز پس از بررسی های بسیار و مشورت و رایزنی از میان شش گزینه نهایی به این سمت مهم انتخاب شده است. ساندرز پیش از اینکه به مقام ریاست پلیس انتخاب شود افسر مسئول امنیت مسابقات پان ام بوده است. ساندرز از افسران برجسته ای است که در تمام زمینه های کار پلیسی تجربه بسیار دارد و از جمله افسر ویژه واحد تحقیقات جنایی پلیس تورنتو بوده و تاکنون در زمینه تحقیقات جنایی موفقیت های زیادی داشته است.

مارک ساندرز متاهل است و چهار فرزند ۱۰ تا ۲۶ ساله دارد. او در انگلستان در یک خانواده جامائیکایی تبار به دنیا آمده و در کودکی همراه با خانواده به کانادا مهاجرت کرده است.

ساندرز پس از اینکه به وسیله جان توری به عنوان رئیس جدید پلیس تورنتو معرفی شد چند دقیقه ای سخنرانی کرد و به چند پرسش خبرنگاران هم پاسخ داد. ساندرز در شرایطی مسئولیت ریاست پلیس تورنتو را بر عهده می گیرد که بین پلیس و بعضی از اعضای جوامع اقلیت کشمکش ها و مشکلاتی وجود دارد. ساندرز که قریحه طنز جالبی دارد در سخنان خود با اشاره به این مشکل گفت: «سیاهپوست بودن فوق العاده است اما به من نیروی جادویی نمی دهد! فکر نکنید از فردا (که من به ریاست رسیدم) ناگهان معجزه می شود. زمین باز می شود و همه مشکلات از بین می رود.» و بعد با تاکید گفت که تنها با گفت وگو و تبادل نظر و ایجاد ارتباط می توان مشکلات را حل کرد.

در یک نظرسنجی که سی بی سی روی سایت خبری خود انجام داده بیش از ۶۰ درصد شرکت کنندگان با انتخاب مارک ساندرز به ریاست پلیس تورنتو موافق بوده و گفته اند انتخاب او هوای تازه ای به شهر تورنتو خواهد آورد.