در حالی که اتحادیه های کارگری در اعتراض به سیاست های اقتصادی دولت یونان دست به اعتصاب زده اند، هزاران نفر در مقابل پارلمان این کشور تجمع کرده اند.

شماره ۱۲۰۷ ـ پنجشنبه ۱۱ دسامبر  ۲۰۰۸


 

اعتصاب آتن را فلج کرد


 

بی بی سی: در حالی که اتحادیه های کارگری در اعتراض به سیاست های اقتصادی دولت یونان دست به اعتصاب زده اند، هزاران نفر در مقابل پارلمان این کشور تجمع کرده اند.

ورود و خروج پروازها به آتن لغو شده است و فعالیت وسایط نقلیه عمومی نیز به شدت مختل شده است.

گرچه این اعتصاب چند هفته پیش برنامه ریزی شده بود اما در حالی به اجرا درآمده که چند روزی است آتن و چند نقطه دیگر این کشور با شورش و ناآرامی دست به گریبان بوده اند.

خشونت در این شهرها در پی کشته شدن یک نوجوان توسط پلیس رخ داد. منابع قضایی به خبرگزاری ها گفته اند که آزمایش ها نشان داده که گلوله ای که به پسر نوجوان اصابت کرده ناشی از تیراندازی مستقیم به او نبوده بلکه گلوله کمانه کرده بوده است.

اما شاهدان عینی به تلویزیون دولتی یونان گفته بودند که پلیس این نوجوان را مستقیما هدف حمله قرار داده است که پخش این گزارش آتش خشم عمومی را شعله ورتر کرد.

مامور پلیسی که گلوله را شلیک کرده گفته است که تیراندازی او برای اخطار بوده که گلوله کمانه کرده و به این نوجوان اصابت کرده است.

گفته می شود این نوجوان، که پانزده سال سن داشته و مراسم تشییع جنازه او دیروز برگزار شد، با چند جوان دیگر به طرف یک خودروی پلیس سنگ پرتاب می کرده است.


 

درخواست اتحادیه ها


 

امروز ۱۰ دسامبر، پروازهای فرودگاه آتن لغو شده اند، بانک و مدارس نیز تعطیل هستند و گفته می شود که برخی از بیمارستان ها محدود شده اند.

حدود چهار تا پنج هزار کارگر برای شرکت در راهپیمایی در مقابل ساختمان پارلمان یونان، در میدان "قانون اساسی" در مرکز آتن گرد آمده اند. آنها با خود پلاکارد حمل می کنند و علیه دولت شعار سر می دهند.

گروه های کوچک از جوانان به سمت ماموران پلیس که در نزدیکی میدان مستقر شده اند سنگ و کوکتل مولوتف پرتاب می کنند؛ پلیس ضد شورش هم به آنها با گاز اشک آور پاسخ می دهد.

مالکوم برابانت، گزارشگر بی بی سی در آتن می گوید پلیس ضد شورش به راحتی قادر است خشونت در میزان کنونی آن را تحمل کند.

کوستاس کارامانلیس، نخست وزیر یونان، از اتحادیه های کارگری خواسته بود که از تظاهرات در مرکز آتن صرف نظر کنند.

دو اتحادیه کارگری اصلی یونان "جی اس ایی ایی" و "ای دی ایی دی وای"، گفته اند که با در نظر گرفتن بحران اقتصادی که جهان با آن روبرو شده است، دولت باید خدمات اجتماعی، دستمزدها و حقوق بازنشستگی را افزایش دهد.

بنا به خبرگزاری آسوشیتدپرس، اتحادیه های کارگری مذکور، نماینده دو و نیم میلیون کارگر، حدود نیمی از نیروی کار در یونان، هستند.

سخنگوی اتحادیه کارگری جی اس ایی ایی به خبرگزاری رویتر گفت:"مشارکت در این اعتصاب همگانی است و یونان به حال ایستا درآمده است."

سه شبانه روز متوالی خشونت و ناآرامی در یونان به آتش کشیده شدن بانک ها و فروشگاه ها را در پی داشت.