شهروند ـ جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا، تغییرات مهمی در کابینه دولت لیبرال این کشور ایجاد کرده است. ورود سه وزیر جدید و جا به جایی سه وزیر قبلی، از جمله ی این تغییرات است. مهمترین تغییر ایجاد شده در کابینه جدید کانادا خروج استفان دیان، وزیر امور خارجه، و جایگزین شدن او با کریستیا فری‌لند، وزیر تجارت خارجی است.

همین طور در این کابینه ی جدید پاتریشیا دی‌هایدو از وزارت امور زنان به پست وزارت کار و توسعه مشاغل منصوب شده و مریم منصف، وزیر سابق نهادهای دموکراتیک، علیرغم همه ی انتقاداتی که اخیرا به سوابق و عملکرد او وارد شده بود به وزارت امور زنان منتقل شده است و در کابینه باقی مانده است.

فرانسوا فیلیپ شامپاین، یکی دیگر از چهره‌های تازه کابینه ترودو، وزارت تجارت خارجی را به عهده گرفته است. کارینا گولد، وزیر جدید دیگری است که جانشین مریم منصف در وزارت نهادهای دموکراتیک شده است.

احمد حسین، نماینده منطقه یورک در شهر تورنتو، سومین چهره جدید کابینه ترمیم شده ترودو، که در سن شانزده سالگی از سومالی به کانادا مهاجرت کرده، جانشین جان مک‌کالوم در وزارت امور مهاجرت، پناهندگان و شهروندی شده است.

احمد حسین وزیر جدید مهاجرت در میان جاستین ترودو نخست وزیر و دیوید جانستون فرماندار کل کانادا

جان مک‌کالوم، وزیر پیشین امور مهاجرت و شهروندی به سمت سفیر کانادا در کشور چین منصوب شده است.

به نظر می‌رسد که انتخاب دونالد ترامپ به ریاست جمهوری آمریکا، و تغییرات قابل انتظار در همه جنبه‌های سیاسی این کشور، یکی از انگیزه های اصلی برای ترمیم کابینه جاستین ترودو بوده است. انتصاب کریستیا فری لند در سمت وزیر امور خارجه کانادا، کسی که قرار است هم صدای سیاست کانادا باشد و هم قدرت اداره ی روابط با ایالات متحده ی آمریکا را داشته باشد، یکی از مهم ترین انتخاب های این کابینه است.

کریستیا فریلند وزیر جدید امور خارجه کانادا

کریستیا فری‌لند، دومین وزیر امور خارجه زن در کانادا، پس از باربارا مک‌ دوگال است که از سال ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۳ وزیر امورخارجه کانادا بود. کریستیا فریلند ۴۹ ساله، کارنامه ی بلندبالایی دارد. او نویسنده، روزنامه نگار و سیاستمدار است. در فایننشیال تایمز، گلوب اندمیل و رویترز در پست های مختلف تحریریه و مدیریت کار کرده و برای واشنگتن پست و اکونومیست می نوشته.  فریلند از سوی تورنتولایف یکی از پنجاه شخصیت تأثیرگذار تورنتو انتخاب شده است. او که چهار سال در مسکو زندگی کرده، درباره ی گذار روسیه از کمونیسم به کاپیتالیسم کتابی دارد با نام “حراج قرن”.

کریستیا فریلند به چندین زبان مسلط است از جمله اوکرائینی، انگلیسی و فرانسه. او همچنین به روسی، لهستانی و ایتالیایی نیز صحبت می کند. همسرش گراهام بولی، نویسنده و خبرنگار بریتانیایی نیویورک تایمز است و سه فرزند دارند.

فریلند در سال ۲۰۱۳ برای شرکت در انتخابات فدرال، از مسکو بازگشت و در نوامبر ۲۰۱۳ در انتخابات میان دوره ای نامزد لیبرال ها بود و توانست جای باب ری را در حوزه ی تورنتو سنتر بگیرد.

جاستین ترودو پست سفارت کانادا در کشور آلمان و اتحادیه اروپا را به استفان دیان پیشنهاد کرده است، اما وی هنوز پاسخی به پیشنهاد نخست وزیر نداده است.