شهروند ـ بهرنگ رهبری: جشنواره تیرگان ۲۰۱۷ برگزار شد. این ششمین جشنواره تیرگان بود که هر دو سال یک بار برگزار می شود و از آن به عنوان بزرگترین جشنواره ایرانی خارج از کشور یاد می شود. جشنواره ی امسال پنجشنبه ۲۷ جولای  ۲۰۱۷ با “رقص صوفی” رسما افتتاح شد.

جاستین ترودو نخست وزیر کانادا در پیامی ویدیویی آغاز این جشنواره را تبریک گفت. کاتلین وین  نخست وزیر انتاریو با ارسال پیامی از این رویداد فرهنگی حمایت کرد.

 دکتر رضا مریدی  وزیر علوم و فناوری و همچنین جان توری شهردار تورنتو در مراسم افتتاحیه حضور داشتند و فرا رسیدن این رویداد فرهنگی را گرامی داشتند.

بنا به گفته برگزارکنندگان و آماری که مرکز هاربر فرانت منتشر کرد، امسال بیش از یکصد و پنجاه هزار نفر در این جشنواره شرکت کرده بودند که در نوع خود رکورد قابل توجهی است و می توان آن را یک موفقیت برای برگزار کنندگانش به حساب آورد.

ششمین جشنواره دوسالانه تیرگان، میزبان چهره های سرشناس فرهنگی ایران از سراسر دنیا بود. جشنواره امسال شامل برنامه های متنوعی چون موسیقی، تئاتر، فیلم، عکس، شعر و داستان نویسی و سرگرمی بود که در دو منطقه “هاربر فرانت” و “دیستیلری” برگزار شد.

جشنواره تیرگان هر ساله از یک شخصیت فرهنگی ایرانی قدردانی می کند و امسال “تندیس آرش” به بهرام بیضایی نویسنده و پژوهشگر و از کارگردان های بنام سینما و تئاتر به پاس یک عمر دستاوردهای ارزشمندش اهدا شد.

همچنین تقدیر نامه ویژه ای از طرف “کاتلین وین” نخست وزیر استان انتاریو توسط دکتر رضا مریدی به این هنرمند گرانقدر اهدا شد.

داوطلبان تیرگان ۲۰۱۷ عکس از پویا میری

اجرای تئاتر”آرش” نوشته بهرام بیضایی، به کارگردانی سهیل پارسا، کارگردان با سابقه تئاتر، یکی دیگر از شگفتی های تیرگان ۲۰۱۷ بود.

در جشنواره امسال کنفرانس زنان نیز از برنامه های مهمی بود که با استقبال زیادی روبرو شد.

“شهروند” با بسیاری از چهره های این فستیوال گفت وگوهایی انجام داده که به دلیل کثرت آنها در چند شماره اقدام به چاپ آن می کند. همچنین مصاحبه های تصویری ما با هنرمندان را می توانید در وبسایت شهروند ببینید.

امسال در تیرگان جوانان بسیاری با دوربین های حرفه ای مشغول عکاسی بودند. با توجه به اینکه امکان حضور در تمام برنامه ها برای تیم شهروند میسر نبود، در کنار عکس های اختصاصی شهروند که هنرمند عکاس مهرزاد وحدت گرفته است، از عکس های صفحه ی تیرگان هم استفاده کرده ایم تا بتوانیم در یک مجموعه کامل حال و هوای جشنواره امسال را به نظرتان برسانیم.

جشنواره تیرگان در روز یکشنبه ۳۰ جولای با اجرای موسیقی”سعید شنبه زاده” و  “رستم میر لاشاری” رسما پایان یافت تا این جشنواره هم سالها در یاد و خاطره همگان باقی بماند.

عکس های تیرگان از نگاه دوربین شهروند را در فیسبوک شهروند ببینید.