“این یک حرکت ملی و فراجناحی ست و انتظارمان از هموطنان ایراندوست و آزادیخواه مان این است که با نگاه به ضرورت های تاریخی و عصری، و فارغ از منفعت جویی و یا اختلافات سیاسی و گروهی یاورمان باشند.ما امضاکنندگان بیانیه، این کنش و خواست ملی را به پیشگاه مردمان ایران تقدیم می داریم‌ و امیدواریم تا همه با هم، با خیزش و مطالبه گری آگاهانه از مسلخ این استبداد سیستماتیک و غیر مسئول گذر نماییم”

شهروند- چهارده تن از فعالان مدنی و سیاسی در ایران با امضای بیانیه ‌ای مشترک در تاریخ۲۱ خردادماه ۹۸ و انتشار آن در رسانه های اجتماعی خواستار استعفای علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران و تغییر قانون اساسی شدند.

این بیانیه را که خطاب به مردم ایران نوشته شده بود، زرتشت احمدی راغب، محمد رضا بیات، کمال جعفری یزدی، هاشم خواستار، محمد حسین سپهری، گوهر عشقی، حوریه فرج زاده، محمد کریم بیگی، جواد لعل محمدی، محمد ملکی، محمد مهدویفر، رضا مهرگان، محمد نوریزاد و عباس واحدیان شاهرودی امضا کرده  و در صفحات تلگرام و فیس بوک خود به اشتراک گذاشته بودند.

در این بیانیه تأکید شده است: “این یک حرکت ملی و فراجناحی ست و انتظارمان از هموطنان ایراندوست و آزادیخواه مان این است که با نگاه به ضرورت های تاریخی و عصری، و فارغ از منفعت جویی و یا اختلافات سیاسی و گروهی یاورمان باشند. ما امضاکنندگان بیانیه، این کنش و خواست ملی را به پیشگاه مردمان ایران تقدیم می داریم‌ و امیدواریم تا همه با هم، با خیزش و مطالبه گری آگاهانه از مسلخ این استبداد سیستماتیک و غیر مسئول گذر نماییم.”

متعاقب آن ۵۰۰ تن از فعالان مدنی و سیاسی و روزنامه نگاران در خارج از کشور با امضای این بیانیه پشتیبانی خود را از آن اعلام کردند. این اعلام پشتیبانی به همانجا ختم نشده و همچنان ادامه دارد. در زیر خبر تکمیلی را خواهید خواند.      

و اما امضای نامه ی درخواست استعفای آیت الله خامنه ‌ای برای امضاء‌کنندگان آن در داخل کشور پیامدهای سختی به همراه  داشته است. چنان که جواد لعل‌محمدی و محمدحسین سپهری پیام‌های تهدید آمیز دریافت کرده اند، رضا مهرگان مورد حمله قرار گرفته و محمد نوری زاد و محمد مهدوی‌فر بازداشت شده اند.

چند هفته پس از امضای این نامه، رضا مهرگان، یکی از امضاکنندگان آن، با انتشار ویدئویی در شبکه های اجتماعی اعلام کرد که توسط افراد ناشناس با شوکر مورد حمله و ضرب و شتم قرار گرفته است.

پیش از آن، جواد لعل‌محمدی، عضو کانون صنفی معلمان مشهد و از امضا کنندگان نامه اعلام کرد که چند بار پیام‌های تهدیدآمیز دریافت کرده، و محمدحسین سپهری، یکی دیگر از امضا کنندگان با انتشار ویدئویی گفته بود که فردی چاقو به دست زنگ در خانه او را زده و پس از تماس با ۱۱۰  ماموری برای رسیدگی مراجعه نکرده است!

علاوه بر این برخوردها، محمد نوری زاد، یکی دیگر از امضا کنندگان نامه چهارشنبه ۱۹ تیرماه در پی مراجعه به شعبه اول دادیاری ناحیه ۳۳ اوین بازداشت شد.

محمد رضا مهدوی‌فر نیز ۲۲ تیر در شهر آران و بیدگل بازداشت شد. اعضای خانواده او دلیل بازداشت را «توهین به رهبری» عنوان کردند. مهدوی‌فر که پیشتر نیز بارها زندانی شده بود و در حال گذراندن دوران تبعید خود بود، هنگام بازداشت در مرخصی به سر می‌برد.

بازداشت امضا کنندگان نامه در حالی ست که آیت الله خامنه‌ای ب در سخنرانی‌های خود اعلام می کند افراد در انتقاد از او آزادند!  در حالی که نه تنها هیچ انتقادی از رهبر جمهوری اسلامی در رسانه‌ها به چشم نمی‌خورد، بلکه کمترین انتقاد از سوی فعالان اتهام توهین به رهبری را به همراه دارد.

در همین پیوند جواد لعل محمدی سخنگوی گروه بیانیه ۱۴ تن از ایران بیانیه ای خظاب به مردم ایران  صادر کرده و در این پیوند هشدار داده است.

بیانیه جواد لعل محمدی؛ سخنگوی گروه بیانیه ۱۴ تن از ایران

 ملت شریف ایران،

همانگونه که در اخبار و گزارش‌ها شنیدید؛ به دستور مقام‌های قوه قضاییه و امنیتی و انتظامی رژیم دو تن از امضاکنندگان بیانیه ۱۴ تن آقایان محمد مهدوی فر و محمد نوری زاد طی چند روز اخیر با طرح شکایات بی اساس و بهانه هایی چون توهین به رهبری و مقامات کشوری بازداشت شدند. این در حالی ست که بر همگان معلوم شده علت بازداشت آن دو هموطن شریف مشارکت در طرح و انتشار بیانیه موسوم به ۱۴ تن است و از همین روی محمد نوری زاد با نپذیرفتن قرار کفالت و نامشروع خواندن این بیدادگاههای فرمایشی ترجیح داد تا اعلام برائت کامل در زندان بماند.

ما و آن دو یار عزیز زندانی مان هنگامی که ایران را بواسطه خودکامگی و استبداد زدگی در آستانه نابودی دیدیم با طرح مطالبه‌های مدنی که خواست اکثریت جامعه ایران است، تنها راه نجات میهن را در عبور کامل از رژیم و گفتن نه به جمهوری اسلامی دانستیم، که  اینک با استقبال عمومی و فراگیر شدن وفاق و مطالبات ملی نهفته در بطن بیانیه ها، دستگاه سرکوبگر رژیم تهدیدات و حملات و دستگیری اعضا را آغاز نموده است.

احضار و اقدام ناموفق برای دستگیری جواد لعل محمدی، تماس و ارسال پیامهای تهدیدآمیز از سوی مامور اطلاعات و گماشتگان آنها با عباس واحدیان شاهرودی و همسر ایشان، فرستادن اوباش چاقو کش در نیمه شب و تهدید محمد حسین سپهری و خانواده، کتک زدن رضا مهرگان، بازداشت غیر رسمی احمدی راغب پیش درآمد و مکملی برای دستگیری ها بودند. در اینجا لازم است ملت عزیز ایران و همه جهانیان بدانند مقصر هرگونه سوقصد به جان ما ۱۴ تن، حاکمیت نظام و شخص رهبر، قوه قضاییه، سپاه پاسداران، وزارت اطلاعات، نیروهای خودسر وابسته به رژیم و حتی شورای امنیت ملی خواهد بود.


هموطنان گرامی هوشیار باشید؛

کارنامه گذشته این رژیم نشان می‌دهد که ممکن است از هر ترفندی مثل برون سپاری قتل، تحریک نیروهای خودسر از طریق تولید کلیپ و انتشار مطالب چرک علیه گروه ما، یا هر اقدام دیگری که منجر به حذف مان گردد، بهره بگیرد.

و بطور حتم پس از ترور و قتل ما سعی می کنند تقصیر را متوجه یک شخص و یا بخشی از یک نهاد نمایند؛ همانگونه که در قتل‌های زنجیره‌ای دهه ۷۰ انجام دادند و پس از دستگیری و گرفتن اعترافات تلویزیونی، قائله را ختم شده بخوانند.

اما لازم ست رژیم بداند ازین پس هر اتفاقی برای ما بیافتد “اولیاء دم ” این گروه، ملت ایران است.

ما ۱۴ تن بر آمده از وجود ملتی کهن هستیم که اینک بی محابا و با غلبه بر ترس خویش می‌گویند، من نفرپانزدهم –هستم.

از همین روی لازم ست ماموران دستگاههای اطلاعاتی، امنیتی، انتظامی، زندانبانان، نیروهای خودسر و همه عُمال رژیم بدانند با اتمام حجت ملت در مورد عدم همکاری با سران جنایتکار رژیم از این تاریخ به بعد همکاری آنان در هر جنایتی علیه همه آزادیخواهان و زندانیان سیاسی و خانواده‌های ایشان، به مثابه مشارکت عمدی در جنایت ثبت خواهد شد و پس از سرنگونی نظام هیچ عذری از ایشان پذیرفته نمی‌گردد.

حال که این رژیم دیکتاتوری بجز سرکوب، پاسخ دیگری به مطالبات بر حق مردم نمی دهد، ما از ملت ایران و رهبران اپوزیسیون انتظار داریم هرچه سریعتر با اتحاد حول محور ایران و برای آزاد کردن کشور خود اقدام نمایند.

آزادی کلیه زندانیان سیاسی از جمله دو همرزم مان محمد نوریزاد و محمد مهدویفر تنها زمانی میسر می شود که ملت ایران یک صدا با پیوستن به جنبش ها و اعتراضات مدنی، اعتصابات عمومی و تحصن در خیابانها حکومت را زمینگیر نمایند. بجز عبور و گذار کامل از این نظام فاسد، به کمتر از آن قانع نشوید که باقی ماندن حتی یک ویروس در هرم قدرت این رژیم به مثابه بازگشت دوباره استبدادست.

باری دیگر یک صدا در حمایت از دو همرزم مظلوم خویش با اتکا به حمایت میلیونها هموطن بیزار از استبدادتان اعم از جامعه کارگران، معلمان، پرستاران و پزشکان، نویسندگان، دانشجویان، حقوقدانان، هنرمندان و روزنامه نگاران مستقل، می‌گوییم: محمدمهدوی فر و محمدنوری زاد را بی هیچ قید و شرطی آزاد کنید.

سخنگوی گروه بیانیه ۱۴ تن  – جواد لعل محمدی- دوشنبه ۲۴ تیر ۹۸ / پانزدهم ژوئیه ۲۰۱۹
به امید رهایی ایران عزیز

ارسال رونوشت به: دبیر اول سازمان ملل متحد – ریاست شورای حقوق بشر سازمان ملل – سازمان عفو بین الملل – شورای اتحادیه اروپا -کانون دفاع از حقوق بشر در ایران -کانون مدافعان حقوق بشر

من نفرپانزدهم_هستم نه به جمهوری_اسلامی نه به جنگ به لینک زیر به ما بپیوندید @bayanieh14

اطلاعیه کمیته حمایت از “بیانیه تکمیلی” ۱۴ نفر:

نگذاریم حیثیت انسانی و جان آزادیخواهان بازیچه تاریک اندیشان شود!

هم میهنان و مردم آزاده جهان

آگاهید که ۱۴ نفر بیانیه ‌ای درایران منتشرکرده ‌اند که درآن خواست هائی همچون نفی نظام ولایت فقیه و قانون اساسی رژیم جمهوری اسلامی مطرح شده است. اکنون زندگی و جان این ۱۴ کنشگر سیاسی و مدنی، و خانواده‌هایشان در خطراست. رژیم جمهوری اسلامی دو تن از تدوین کنندگان این بیانیه آقایان محمد نوری‌زاد و محمد مهدوی فر را بازداشت و زندانی کرده است،  و ۳ تن دیگر، آقایان رضا مهرگان، محمد حسین سپهری و جواد لعل محمدی مورد ضرب و شتم و یا تهدید ماموران امنیتی جمهوری اسلامی قرار گرفته‌اند. مقام‌های قضائی حکومت اسلامی اتهام بازداشت شدگان را توهین به رهبری حکومت اسلامی، سیدعلی خامنه‌ای، اعلام کرده‌اند.

مردم آزاده جهان

رژیم تاریک اندیش و سیاهکارِجمهوری اسلامی به جای جوابگویی و رسیدگی به خواست‌ها و مطالبه‌های قانونی و شهروندی مردم میهنمان نه فقط کنشگران سیاسی، که بسیاری از فعالان مدنی و کوشندگان صنفی، از جمله کارگران، معلمان، زنان، روزنامه نگاران، نویسندگان و دانشجویان را از حقوق اجتماعی محروم و یا بازداشت، زندانی، شکنجه و به قتل رسانده است.

ما ضمن اعتراض به بازداشت آقای محمد نوری زاد و محمد مهدوی فر، و تهدید و ضرب و شتم تعدادی دیگر ازتدوین کنندگان این بیانیه، خواستار آزادی این دو کنشگر سیاسی و مدنی و رفع هر گونه تهدید و ارعاب، ایجاد محدودیت‌های اجتماعی و فشارهای روانی و جسمانی در مورد این ۱۴ تن و خانواده‌هایشان هستیم.

ما خواستار آزادی همۀ زندانیان سیاسی، مدنی، عقیدتی و همه کوشندگان اجتماعی و صنفی گروه‌ های اجتماعی و صنف‌های مختلف درجامعه هستیم. ما از همه هم میهنان آزاده و از مردم شرافتمند جهان، از همه نهادها، سازمان‌ها، حزب‌ها و شخصیت‌های آزادی خواه جهان می‌خواهیم به نام انسانیت و آزادی بپاخیزند و نگذارند رژیم انسانیت ستیز و ضد دمکراتیک جمهوری اسلامی بیش از این با حیثیت و جان آزادیخواهان و عدالت جویان سرزمین مان بازی کنند.

با احترام

کمیته حمایت از “بیانیه تکمیلی” ۱۴ نفر از کنشگران سیاسی و مدنی داخل کشور
حسن اعتمادی، بهروزستوده، مسعود نقره کار
۲۳ تیرماه ۱۳۹۸/ چهاردهم  جولای ۲۰۱۹

*****
رونوشت متن انگلیسی این اطلاعیه و “بیانیه تکمیلی” ۱۴ نفر به:
دبیراول سازمان ملل متحد
ریاست شورای حقوق بشرسازمان ملل
سازمان عفو بین الملل
شورای اتحادیه اروپا
کانون دفاع از حقوق بشردرایران
کانون مدافعان حقوق بشر
شبکه همبستگی برای حقوق بشر درایران

حمایت بیش از۶۵۰ نفر از کنشگران سیاسی و حقوق بشری خارج از کشور از”بیانیه تکمیلیِ” ۱۴ نفر از فعالان داخل کشور

ما امضاء کنندگان زیر ضمن تقدیر از تهیه کنندگان ” بیانیه تکمیلیِ” ۱۴ نفراز کنشگران سیاسی و مدنی در داخل کشور، حمایت خویش را ازآن اعلام می‌کنیم.

بیانیه با تاکید بر”مخالفت با کلیت حکومت اسلامی و همه نهادها و قوای آن “، طرح شفاف و صریح ” گذار و عبور کامل ازآن” را اعلام می‌کند.

در این بیانیه “جمهوری اسلامی نظامی برآمده از قوانین استبدادی اعلام شده و با نشانه رفتن دقیق به مبانی مفاسد این نظام که همانا “قانون اساسی” و جایگاه ولی فقیه و”رهبری” ست، خواستار مطالبات برحق بخش وسیعی از مردم ایران شده است.

در این بیانیه تاکید شده است که “هیچ راهی برای بازسازی و نوسازی این رژیم وجود ندارد”، “گذار و عبور کامل” و مسالمت آمیز از این رژیم، و سرانجام جایگزینی “حکومتی دموکراتیک و سکولار که اعلامیه جهانی حقوق بشر سر لوحه مجلس آینده ‌اش برای تدوین و تبیین یک قانون اساسی مدرن باشد”، خواست تدوین کنندگان این بیانیه است.
ما امضا کنندگان، حمایت از خواست‌های مطرح شده در این بیانیه را از وظایف و مسئولیت‌های ملی و سیاسی و اجتماعی خود می‌دانیم.


***


محمد اقتداری، شهرام آذر، حسن اعتمادی، جلال ایجادی، منصوراسانلو، افشین افشین جم، رضا اکرمی، نسرین الماسی، نیره انصاری، دیوید اعتباری، ناصرامینی، شیرین اسفندارمذ، وحید آبان، فرید اشکان، علی اکبرامید مهر، مریم اعتمادی، شاهین اروند، جلیل آزادیخواه، کمال آذری، رضا رازی، مریم اهری، ابراهیم احراری، هواس اسدی، مهدی امینی، جمشید اسدی، عبدالرضا آذرپاد، مهین ارجمند، شهناز احمدی، امیرامیرجانی، هوشنگ امیراحمدی، اسماعیل جوراب باف، آرش اعلم، اقبال اقبالی، روناک ایازی، ابوالفضل اردوخانی، آرش رازی، داود احمد لو، رضا اسماعیلی، حسین باقرزاده، بهرام بهرامیان، شهریاربخشی، وحید بدیعی، فرزین بستجانی، محمد بهبودی، خسرو بیت الهی، حبیب بهره من، محمود بدری، بابک بازرگان، فرامرزبهار، مهوش بختیاری، فریدون بابائی، ناصرپاک نژاد، سعید پورعبدالله، ناصرپل، هایده توکلی، محمود جعفری، اصغر جیلو، سهراب چمن آرا، بهرام چوبینه، مهدی حاذق اعظم، مینو حقیقی، محمد رضا حیدری، جلیل حسینی، کی پرویزحدادی زاده، حسین حقیقی، ناهید حسینی، کورش حقیقی، حسن خیاط باشی، بهداد جاودان، جواد خادم، مرادخورشیدی، اسفندیارخلف، امیردها، مهدی دربهانی، شهره درودی، مریم دژآلود، مهدی ذوالفقاری، فاطمه رضائی، حمید رضا رحیمی، ملیحه حیاتی، محمد رجبی، علیرضا راجی، هوتن رضائی، مهدی رضائی تازیک، جهانشاه رشیدیان، فتحیه زرکش، حسن زرهی، فاطمه زین العابدینی، مهدی زمانی، شهبد سردار امیری، پریسا ساعد، ماشاء الله سلیمی، بهروزستوده، اکبر سیف، ف.‌م. سخن، میثم آقا سید حسینی، فرح صنیعی فر، مهرداد سید عسگری، مختار شلاوند، مریم شجاعی، پروانه شکرائی، بهزاد صمیمی، اصغر صدری، رویا طاهریان، حسین علوی، هژیرعطاری، رضا علوی، سیاوش عبقری، مریم عزیزی، مهران عباسیان، میترا عالی ابوذر، نازی عزیزی، شهلاعبقری، حمید غضنفری، منصورفرهنگ، رضا فرد، فریبرزفرشیم، محمد فارسی، پوران فکور، کوروش فرزین، بهروزقربانی، فریبا قاسمی، فواد پاشائی، مازیار فرزان، عارفه فرهادی، حمید فروغ، فرزاد فراهانی، دانش فروغی، مینو فروغ، رحیم قلعه دار، رضا قریشی، بهروزقاسمی، ناصرکاخساز، کریم قصیم، حسن کیانزاد، منیر کاظمی، اکبر کریمیان، رضا کریمی، اصغرکیانی، فرزام کرباسی، حمید کوثری، عباس کرباس فروشان، رسول کناره فرد، ایرج کیانی، علی گوشه، رخسان گنجی، رضا گوهرزاد، سحرلقمانی، جهانگیرلقائی، ناصرمستشار، امیرهوشمند ممتاز، الهه مشعوف، اکبرمعارفی، بهرام معزی، سیروس ملکوتی، بیژن مهر، علی میرفطروس، مازیارمحجوب، داریوش مجلسی، حسن ماسالی، پروین محسنی، محمد محمدعلی، انوشه مشعوف، انور میرستاری، اسفندیار منفردزاده، احمد مشعوف، شکوه میرزادگی، بهرام مشیری، علی نیری، مسعود نقره کار، احمد نورمحمدی، ثریا ندیم پور، پرتو نوری علا، محسن نژاد، هانری نهرینی، عطا هودشتیان، شهرام همایون، اکبر وکیلی، شیده ورزگر، عبدالحمید وحیدی، خشایار وکیلی، حسام وثوقی، اسماعیل وفا یغمایی.

****


نازنین افشین جم، بیژن افتخاری، مسعود امینی، نیکروزاعظمی، شجاع الدین اعتمادی، تقی اخلاقی، عباس اقوامی، ستاره اقبال زاده، سیروس امجدی، یحیی امیدی، افشین افشار، شایان آریا، بهمن امیرحسینی، خسرو امامی، علی آسی، ایرج ایرانی، محمدرضا آذرپاد، ایرج اورجی، کاووس ادیب، غلامعلی امیرابراهیمی، بهرام امامی، احسان پیروانی، محمد الهی، بهرام اعتماد، آنی آرزومانیان، سعیده انصاری، پوران احمدی خطیر، هوشنگ اسدی (هواس)، سیاوش اسدپور، ناصرابهت، هلمند اربابی، خسرو آقا خانی، افشین پیروی، پرستو امیری، داریوش احمدی، ازیزدادیار، رضا آباب، میترا اسکینی، سعید امیدی، عباس ایلالی، یوسف اکبردوست، بهرام بهرامی، بهروزبیات، محمد برزنجه، خسرو بندری، کاوه بهروزی نیا، کیان برزگر، مختاربرازش، شهره بهادران، تیمور بزرگی، فرهاد بلی وند، حمید گُل بابائی، فرنگیس بایقار، خسرو بختیاری، فرامرزپورطاهری، نازنین پارسی، پریناز پرتو، مرضیه پولادمند، فریدون پارسی، سعید پویه، مهدی پوریان، شمیم پارسی، فرزین پورنصری نژاد، رضا پیرزاده، کیانوش توکلی، محمد تقدیری، مهدی ترابی پور، فرامرز تقی زاده، حمیده تاج زاده، محمد تنگستانی، زینا تهرانی، محمد ترابی، کامران تفوق، عباس جوادیان، افسانه جابچی، محمد جلالی، سعید چوبک، علی حیدری، الهه حسن زاده، بینا حجازی، عبدالرضا حکمی، حنیف حیدرنژاد، محمد حیدری، فرید خاوری، محسن خرازی، امیر خدیر، مرتضی خانی، دریا خدیر، خسرو دولتشاهی، سینا دبستانی، مسعود دیوانی فرد، سعید دارائی، میترا درویشیان، شقایق دالوند، رضا دهقان، شراره دولت آبادی، مجید دهبان، زرتشت دانشور، فرح روز رنجبر، بهرنگ رهبری، کاوه رئیسی، بهرام راستا، مهدی رضوی، محمد راه رخشان، آرش رئیسی، عباس دالوند، نادر زاهدی، ماندانا زند کریمی، بارود سلیمانی، سیامند زندی، اردلان سرفراز، مهدی سازش، غلامحسین سجادی، حمید شیرازی، علی شمس، حمید شیشه گری، ساناز شایسته، کریم شامبیاتی، یحیی شیخ الاسلامی، فیاض شاهزاده صفوی، زهرا شیروانی، فریبا شجاعی، مجید شمس، منصور شریفی، ماریا صبا، ساناز صفا، مینا صادقی، ایرج صفری، امیر صبوری، مهناز صادقی، کیا صالح، مقصود صدیق، نسرین صفری، علی صیاد نصیری، نینا صفری، هرمز صفایی، صادق کیا، فریبرز صارمی، سیما صدر، رضا ضرابی، پرویز ضرغامی، راحله طارانی، مریم طاهری، فرهاد طالشی، علیرضا طالب نژاد، میرزا آقا عسگری (مانی)، شادی علیزاده، بهروزعارف، جنت عطری، ناهید عطالو، سعدی عظیمیان، کوروش عزیزنژاد، محمد عرب کل، فرحنازعظیمی، علیرضا عجمی، فرخناز عمادی، عاطفه عاطفی، رضا علیپور، مریناز فاتح، نهضت فرنودی، شهرام فریدونی، هادی فولادی، فریدون فرحی، آرش فضیلت، علی فکری، سعید فربحش، نادر فرید، لیلا فروزنده، مولود فاطمی، نوشین فلاحی، حمید رضا فومنی، نیلوفر قریشی، هوشنگ قهرمانلو، احد قربانی دهناری، حسین قلی پور، اسماعیل قوامی، بابک قطبی، داود مقصود اوقلی، مژده قوامی، ابوالفضل قلعی، عباس قره گزلو، نرگس کرمانشاهی، قاسم کاهد، نرگس کیانی، نیما کیانی، کیوان کابلی، آذردخت کاویان، هادی کوچک منش، امیر کیانی، اکبر کشوری، علی کریم زاده، مریم کمالی، فاطمه کریمی، امیرکسروی، کوروش گلنام، مریم گل محمدی، نازیلا گلستان، منوچهرگلشن، بهنوش گودرزی، رضا گوران، سپهرداد گرگین، مهوش گودرزی، احمد گل بابائی، کتی لوایی، حسین لاجوردی، تقی مختار، احمد مظاهری، مسعود موسوی بزاز، مهدی مفخمی، حمید مهدیانی، شهریارمشکاتی، احمد مقیمی، سیروس مرسل پور، سیروس محسن وند، جهان بخش مرادی، ندا مولوی، انیس معین، علیرضا میبدی، نگارمرادی، نیما مشعوف، مرجان مرادی، ناصرمجاور، لیلی مشعوف، پرویز مختاری، مهرداد محمودی، زرین محی الدین، اکبرمحبتی زاده، مالک مرتضایی، امیرحسین مهدی ایرانی، یلدا مشعوف، کوروش منصوریان، سیامک نادری، مریم موسوی، علی موج بافان، کمال مرکزی، مهرداد محمودی، معصومه مطلق، نوشین مشکاتی، حسن معاون، معصومه مطلق، عباس منصوریان، محمد نیک مرام (آریا)، سهراب نبوی، مریم نوری، اصغرنصرتی، سحرنعیمی، امیرعلی ناصح، مهرنوش نظری نیا، ناهید نعیمی، علی نیکجو، پری سیما نلسون، مهدی” کیارش” هوشمند، مسعود همتیان، تقی هاشمی، دنیا همتی، مهنازهمدانیان، احمد وحدانی، علی اصغر یوزمند، منصور یوسفی، ولی یوسفی

****


الهه امانی، تقی آل رضا، علی آبتین آیینه، پریوش اسماعیلی، مریم اکبری، آزیتا آهنگری، مهرداد اصفهانی، شیرین اسدزاده، شکوفه اسفندیاری، حسن افروغی، ابراهیم آهنیان، فرخ آرامی، مژان اسماعیلی، کاوه آل حمودی، سهیلا الماسی، علی اصغرالاهی، عباس ایلالی، مجید الماسیان، رویا بصیری، مژگان بهادری، اسفندیار بخشی، عبدی بیات، علی باقری، امید بهمنی نژاد، مغان بینالودی، پروانه حسینی، بابک تبریزی، علی جوادی، عباس جعفری، شکوه جاوید، محمد رضا جوادی، مرتضی روحی، لعیا جعفری، ابوالقاسم حکیمی، قاسم حسنوند، عبدالرزاق حسین زاده، بابک حاتمیان، بهمن حسنی، حسین حسن زاده، سکینه خانی، ولی خلج زاده، ابراهیم خطائی، عبدالستار دوشوکی، اصغر دماوندی، نگاردالوند، احمد دادار، پرویز دستمالچی، افضل رضاییان، مینو رنجبر، فرح زندی، فرشید رزاقی، ابوالفضل زیرک، علی اصغرسلیمی، سهیلا ستاری، علی ساکی، عباس سلیمی، سپیده مرادی، غلامرضا سجودی، شهریار شهریور، روحی شفیعی، مرسده شهابدین، بهرام شاهی، بهناز شهریاری، گل بهارشریفی، بهروز شهریاری، سینا شکیب، محمد نقی شیرازی، مرجان شهابدین، شهریار شریور، رضا شیرزاد، رضا شاه حسینی، مهین شهریار، فرشته شیرازی، فرزاد صمدلی، طاهره صادقی، فراز صارمی، منیژه ضیائی، مجید ظروفچی، پرویز ظفری، مهری عبدالهی، صدیقه علیخانی، غلام عسگری، اسدالله علیمحمدی، محمد عقیلی، شهلا عقابی، عبدالباسط محمد پور، اسدالله علیمحمدی، محمود غفاری، آوا فائز، سام فیروزی، ناهید شجاعی، شهلا فاطمی، فاطمه فتاحی، فرهنگ قاسمی، راضیه فولادوند، مسعود نژاد، دلارام قدرشناس، شازده قبادی، محمد رضا قدیری اصیل، مهرک کمالی، ساناز کریمی، علی لیمونادی، عبدالله کباری، علا کشاورز، آریا کلاهی، فریبا کشاورز، محمد گودرزی، بهنوش گودرزیان، ابوالقاسم موسوی، شید محمدی، بیژن میرعمادی، عباس مظاهری، فرشته مولوی، علی مقدم، محترم مومنی، محبوبه مجتهد، جمشید محمدی، امین مرادی، مرتضی مشتاقی، مهری ملائکه، آفرین مهاجر، آرش مهدیون، سیروس محسن وند، شهلا مهدی زاده، محمد باقرمحبعلی، محمد رضا مومنی، محمود موسی دوست، شهره نادری، مسعود نژاد، کیومرث نیک رفتار، شیرین نجفی، حمید نویم، سیامک پور نعمت، امید نقره کار، مرتضی نیکی، منیژه ناظم، ابوالفضل محققی، علی اصغرموسوی ایرانلو، امیرهمت یار، امیر مسعود همتی، زینت هاشمی، صادق هاتفی، مریم همدانی، مهوش همتیان، نوید وزیری، ناهید یخچالی، مسعود یگانه.

متن کامل بیانیه ۱۴ تن از فعالان مدنی- سیاسی داخل کشور برای استعفای رهبر جمهوری اسلامی و تغییر قانون اساسی

هموطن عزیز،

سال‌هاست که بسیاری از نخبگان اجتماعی و فرهنگی و فعالان مدنی با نقدهای دلسوزانه، در پی اصلاح و تغییرات ساختاری و بنیادین در نظام اجتماعی و سیاسی، جمهوری اسلامی بوده‌اند.

این دلسوزان و وطن دوستان، با سخنرانی ها و تحلیل های خردمندانه و نوگرایانه، ضمن هشدار به مسئولان نظام، بارها از آنان خواسته اند با احترام به رأی مردم و رعایت حقوق شهروندی، نسبت به تغییر روش هائی که فرسنگ ها با خواست عموم مردم ایران فاصله دارد بپردازند.

آگاهان ایرانی پیوسته از نظام خواستند به پاکسازی بسترهای سخیف و ناکارآمد جمهوری اسلامی اقدام کنند و با اتخاذ و بهره برداری از الگوهای دموکراتیک، از واپسگرائی و سقوط کشور به دام ویرانگری های سیدعلی خامنه ای و سردارانش بپرهیزند. اما دریغ!

ایران دوستان کشورمان، در این سالهای پر خسارت، بارها تلاش کرده اند با مشفقانه ترین شیوه های مدنی، سران جمهوری اسلامی و بویژه سیدعلی خامنه ای را از کج دستی ها و کجروی های ویرانگرانه شان باز بدارند اما شوربختا که با رویه های تلخ و وقیحانه، به زندان برده شده اند، و در زندان یا کشته شده یا بسختی آسیبها دیده اند!

تاریخ دهشتناک چهل سال گذشته نشان می دهد که نه تنها عزمی برای پاسخگوئی به مردم ایران وجود ندارد، بلکه نظام حاکم، هم بر اصلاح ناپذیری و کجروی هایش اصرار می ورزد و هم بر استبداد فردی اش!

تغییر و بسط اصل ۱۱۰، و گسترش حدود اختیارات رهبری درمواد ۱۱۲ ؛ ۱۱۳ ؛ و حتی ممانعت از درخواست بازنگری آن قوانین طبق اصول۱۷۶ و ۱۷۷ قانون اساسی گواه این مدعاست.

از باب مثال، آنجا که قرار است دو قوه مجریه و مقننه به رأی و نظر مردم انتخاب شوند، بر اساس همین اختیارات بی در و پیکر رهبر، و با انتصاب شورای نگهبانی خمیرگون، انتخاب مجلسیان را نیز مقید به فرامین رهبری می کنند و کلیه اعضاء و ساختار این شورا می شوند نگهبانان حریم و حفظ قدرت رهبر!

چنانکه در یک قلم، رئیس جمهور خواستار افزایش اختیارات خود می شود، و نمایندگان مجلس به صراحت اذعان می کنند:«این فقط رئیس جمهور نیست که اختیار ندارد؛ آنان هم کاره ای نیستند».

به باور ما، کلیه ی شواهد نشان دهنده ی این است که رئیس جمهور و نمایندگان مجلس،« تدارکاتچی»ای بیش نیستند و گویا مردم، بی آنکه امکانی برای انتخاب مفاخر کشورشان داشته باشند، تنها به انتخاب مسئولانی که خمیر دست رهبرند، دست می برند!

با این توصیف و بر خلاف تعریف نخستین قانون اساسی، نه از «جمهوریت» خبری ست و نه از آزادی! چرا که مردم نه فقط در انتخاب سران قوا و نمایندگان مجلس و سایر نهادهای کلیدی کشور نقشی ندارند، که چانه زنی فعالان مدنی نیز بدون استعفای سیدعلی خامنه ای و تغییر قانون اساسی – خاصه اصل ۱۷۷ – راه به جایی نخواهد برد!

این گونه است که کلیه اصول و فصول به ظاهر مردم پسند قانون اساسی، مثل فصل سوم که حاصلش حقوق ملت است، در جوف جیب بی توجهی حاکمان مانده و به فراموشی سپرده شده است.

ما در کشوری زندگی می کنیم که سرشار از منابع طبیعی و ثروت های انسانی است که همه ی این سرمایه ها در حال نابودی ست.

به باور ما امضا کنندگان بیانیه، وقت آن رسیده که مردم، فعالان، و اندیشمندان دلسوز با کنار گذاردن تمایلات مصلحت جویانه ای که اسباب نابودی فرهنگ و تمدن و ثروت کشور را فراهم آورده، با صراحت تمام پای به میدان گذارده و با درخواست تغییر بنیادین قانون اساسی و استعفای رهبری که هر روز بر حدود اختیارات به ناحق خود می افزاید، پیشقراول این حرکت ملی باشند.

ای بسا با این خواست مصرانه، بتوانیم کشوری:
بی نیاز به رأی و نظر مستبدانه ی اشخاص،
بی نیاز به مجلسی فرمایشی،
بی نیاز به دولتی بی اختیار،
بی نیاز به قوه ی قضائیه ای بی استقلال، را برای ملت ایران فراهم کنیم.

این یک حرکت ملی و فراجناحی ست و انتظارمان از هموطنان ایراندوست و آزادیخواه مان این است که با نگاه به ضرورت های تاریخی و عصری، و فارغ از منفعت جویی و یا اختلافات سیاسی و گروهی یاورمان باشند.

ما امضاکنندگان بیانیه، این کنش و خواست ملی را به پیشگاه مردمان ایران تقدیم می داریم ‌و امیدواریم تا همه با هم، با خیزش و مطالبه گری آگاهانه از مسلخ این استبداد سیستماتیک و غیرمسئول گذر نماییم.


به امید رهایی و سرفرازی مردم ایران

امضا کنندگان به ترتیب حروف الفبا:
۱-زرتشت احمدی راغب
۲-محمد رضا بیات
۳-کمال جعفری یزدی
۴-سید هاشم خواستار
۵-محمد حسین سپهری
۶- گوهر عشقی
۷-حوریه فرج زاده( خواهر شهرام از شهدای ۸۸)
۸-محمد کریم بیگی( پدر مصطفی از شهدای ۸۸)
۹-جواد لعل محمدی
۱۰- محمد ملکی
۱۱-محمد مهدویفر
۱۲-رضا مهرگان
۱۳-محمد نوریزاد
۱۴-عباس واحدیان شاهرودی