مقامات مرزی آمریکا: ادعای او پذیرفتنی نبود

صدای امریکا: یک دانشجوی دوره دکتری دانشگاه ایالتی میشیگان که روادید ورود به خاک آمریکا را داشت، روز دوشنبه هفتم بهمن از سوی نیروهای مرزی بازداشت و دیپورت شد.

علیرضا یزدانی

سایت خبری هیل گزارش داد علیرضا یزدانی اسفیدواجانی ۲۷ ساله در فرودگاه دیترویت به مدت شش ساعت بازداشت شده و از آن‌جا دیپورت شد.

وکیل این دانشجوی ایرانی می‌گوید او ممکن است به دلیل این دیپورت، هیچ‌گاه نتواند بار دیگر به خاک آمریکا وارد شود. مقامات گمرک و امنیت مرزی گفتند ادعاهای مطرح شده از سوی این فرد، پذیرفتنی نبوده است.

مقامات امنیت مرزی و گمرک گفتند صدور روادید و یا حضور در برنامه سفر بدون روادید، هیچ تضمینی برای ورود به خاک آمریکا محسوب نمی‌شود. این مقامات افزودند که علیرضا یزدانی روز پنجم بهمن درخواست ورود به خاک آمریکا را داد که پذیرفته نشد و او درخواست خود را لغو کرد. این مسافر بازداشت نشد و فقط نگه داشته شد تا وقتی که پرواز برگشت او آماده شود.

مقامات امنیت مرزی و گمرک آمریکا افزودند که هر درخواستی برای ورود به آمریکا باید در حوزه‌هایی چون موارد مرتبط با سلامت، سابقه کیفری، موارد امنیتی، اتهام عمومی، مجوز کار، ورود غیرقانونی و نقض قوانین مهاجرتی، مدارک مورد نیاز و دیگر موارد، پذیرفتنی باشد.

برخی در فضای مجازی از همکاری آقای یزدانی با پروژه های عمرانی مربوط به سپاه و ارتش نوشتند اما صدای آمریکا نمی‌تواند این مسئله را به طور مستقل تائید کند.

در موردی مشابه، ده روز پیش محمد شهاب دهقانی حسین آبادی، ۲۴ ساله نیز دیپورت شده بود. یک منبع وزارت امنیت میهن ایالات متحده به خبرگزاری رویترز گفت اخراج دانشجوی ایرانی از آمریکا بر مبنای دلایل مختلف، از جمله احتمال ارتباط خانوادگی او با حزب‌الله، بوده است.