بی بی سی: گروهی از فیلمسازان دعوت شده به جشنواره بین المللی سینما حقیقت، در اعتراض به “دستگیری مستندسازان در ایران و اعمال فشار بر فیلمسازان”، حضور در این جشنواره را تحریم کردند.

به دنبال انتشار اسامی فیلم های خارجی شرکت کننده در جشنواره سینما حقیقت، مسئولان جشنواره بین المللی مستند آمستردام، ایدفا، با انتشار بیانیه ای، با اشاره به زندانی بودن مجتبی میرطهماسب، کتایون شهابی و مهران زینت بخش و “تحت فشار بودن این افراد برای اعتراف، خواستار تحریم این جشنواره دولتی” در ایران شده اند.

ایدفا در بیانیه اش اشاره کرده “حضور در این جشنواره به منزله تایید اقدامات حکومت ایران است و نباید این فرصت را به حکومتگران ایران داد تا از آن برای تایید خود استفاده کنند.”

ایدفا از فیلمسازانی که فیلم هایشان برای حضور در این جشنواره انتخاب شده خواسته است تا فیلم هایشان را از جشنواره خارج کنند.

 

ایدفا مهم ترین جشنواره های فیلم مستند در اروپاست که اعتبار بسیاری در بین فیلمسازان و دست اندرکاران سینمای مستند جهان دارد.

از سوی دیگر، باربارا اورلیچ، معاون بخش توسعه و ترویج فیلم لهستان نیز در گفت و گو با بی بی سی فارسی اعلام کرد هفت فیلم لهستانی در بخش بین الملل جشنواره سینما حقیقت انتخاب شده، اما به دلیل برخوردهای اخیر با مستند سازان و سینماگران در ایران و در اعتراض به سرکوب سینماگران، این نهاد و همچنین جشنواره بین المللی فیلم کراکوف، از تهیه کنندگان لهستانی خواسته است که فیلم های خود را از این جشنواره خارج کنند .

ایدفا از فیلمسازانی که فیلم هایشان برای حضور در این جشنواره انتخاب شده خواسته است تا فیلم هایشان را از جشنواره خارج کنند

خانم اورلیچ گفت که تا لحظه تنظیم خبر، تهیه کنندگان ۵ فیلم که در دسترس بوده اند، اعلام کرده اند که فیلم هایشان را از جشنواره سینما حقیقت خارج می کنند و اجازه نمایش این فیلم ها را به برگزار کنندگان جشنواره سینما حقیقت نمی دهند .

در همین حال مارک وی مولر، مستند ساز فرانسوی، با انتشار نامه ای خطاب به برگزار کنندگان جشنواره سینما حقیقت در ایران نوشته است از آن جا که تعداد زیادی از فیلمسازان ایران تحت بازداشت و بازجویی هستند، اجازه نمایش فیلم خود “زندگی ، راهی بس دراز ” را در این جشنواره و در کشوری که فیلمسازان اش تهدید و زندانی می شوند نمی دهد.

همچنین فیلمسازانی چون ادوین داندرس از هلند با فیلم “همه چیز به خیر گذشت”، ویکتوریا زیمانسکا از لهستان با فیلم “تمرسون و تمرسون”، جینوس ریچارد از ایتالیا با فیلم “گوناپای جنوبی” و ساموئل سباستین از اسپانیا با فیلم “قاب مرده” به صف تحریم کنندگان خارجی جشنواره سینما حقیقت پیوسته اند.

روابط عمومی جشنواره سینما حقیقت با انتشار اسامی فیلم های خارجی شرکت کننده در این جشنواره اعلام کرده است که بیست و سه فیلم خارجی برای حضور در بخش های مختلف جشنواره امسال پذیرفته شده اند. در اسامی اعلام شده نام فیلمسازان و فیلم هایی که جشنواره را تحریم کرده اند به چشم می خورد.

پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران سینماحقیقت، طی روزهای ۱۶ تا ۲۱ آبان ماه ۱۳۹۰ در شهر تهران برگزار می شود.

در دو ماه گذشته نهادهای امنیتی ایران، ۶ فیلمساز را به اتهام “همکاری با بی بی سی فارسی” بازداشت کرده اند و با وجود آزاد شدن سه نفر از بازداشت شدگان، هنوز مجتبی میرطهماسب، کتایون شهابی و مهران زینت بخش در بازداشت به سر می برند. بی بی سی اتهامات وارد شده را رد کرده است و اعلام کرده که این افراد با بی بی سی همکاری نداشته اند.