شرکت مدرنا آی‌ان‌سی و مرک‌-اَند-کو ‌تاکید کرده‌اند چشم‌انتظار سود ناشی از تولید واکسن احتمالی کرونا هستند و قصد ندارند آن‌را فقط برای تامین هزینه‌های بالقوه، بفروشند.

واکسن آزمایشی شرکت آمریکایی مدرنا یکی از سه واکسن مقابله با کووید-۱۹ است که نتایج کارآزمایی بالینی اولیه آن منتشر شده، تحت داوری قرار گرفته و این نتایج امیدوارکننده گزارش شده‌اند.

دو واکسن تحت آزمایش دیگر یکی متعلق به آکسفورد و آسترازنکا و دیگری متعلق به شرکت چینی کان‌سینو است. البته ده‌ها واکسن دیگر نیز در گوشه‌وکنار جهان تحت آزمایش‌های اولیه یا پیش‌بالینی قرار دارند. در حدود ۲۰ کاندیدا نیز در مراحل اولیه کارآزمای بالینی قرار دارند.

جولی گربردینگ، از مقام‌های ارشد مدیریت شرکت مرک‌-اَند-کو در نشستی با قانون‌گذاران در مجلس نمایندگان آمریکا گفته «هر چند هنوز زود است و ما راه طولانی در پیش داریم که بدانیم هزینه‌ها چقدر است، اما قصد نداریم واکسن را فقط برای پوشش هزینه‌ها (بدون سود آن) عرضه کنیم».

نمایندگان دو شرکت جانسون‌وجانسون و آسترازنکا در نشست با قانون‌گذاران گفته‌اند در صورتی که واکسن آن‌ها تولید و قابل استفاده باشد، در روند همه‌گیری قصد ندارند از فروش و عرضه آن سودی ببرند.

آسترازنکا می‌گوید همان‌طور که با دولت آمریکا قرار گذاشته بود ۳۰۰ میلیون دوز از واکسن را بدون دریافت سود عرضه خواهد کرد.

خبرگزاری رویترز می‌گوید نمایندگان مدرنا و مرک-اند-کو در مورد قیمت واکسن احتمالی خود اظهار نظر نکرده‌اند.

شرکت فایزر هم گفته می‌خواهد سود کند، اما مدیر امور تجاری این شرکت تاکید کرده «می‌دانیم در شرایط خاصی قرار داریم و در قیمت‌گذاری [واکسن احتمالی] این وضعیت را در نظر خواهیم داشت».

مدرنا و آسترازنکا از مشوق‌ها و کمک‌های مالی دولت آمریکا برای تولید واکسن‌های احتمالی بهره می‌برند. فایزر اما بودجه کمکی دریافت نکرده‌است.

پژوهشگران با احتیاط فراوان در مورد نتیجه کارآزمایی واکسن‌ها اظهار نظر می‌کنند. برخی از آن‌ها در عین حال یادآوری می‌کنند که مشاهده عوارض جانبی واقعی یک واکسن گاه سال‌ها طول می‌کشد تا هویدا شود و برای تولید باید احتیاط را به‌شکل همه‌جانبه رعایت کرد و از شتاب‌زدگی پرهیز کرد.

رادیو فردا