۲۰ دسامبر تا ۲۴ دسامبر۲۰۱۲

 

 

تحریم دو شرکت ایرانی از سوی شورای امنیت به اتهام ارسال اسلحه به سوریه

رادیو فردا: شورای امنیت سازمان ملل روز پنجشنبه، ۳۰ خردادماه، دو شرکت ایرانی را به اتهام قاچاق اسلحه به سوریه و سایر کشورها تحریم کرد. در عین حال اپوزیسیون سوریه از ایران خواسته است تا دست از حمایت از دولت بشار اسد بکشد.

به گزارش آسوشیتدپرس کمیته نظارت بر تحریم‌های تسلیحاتی شورای امنیت روز پنجشنبه هواپیمایی «یاس ایر» و شرکت واردات و صادرات «ساد ایران» را به اتهام ارسال اسلحه به سوریه و دیگر کشورها در فهرست سیاه این شورا قرار داد. هواپیمایی باربری «یاس ‌ایر» پیشتر نیز به همین اتهام از سوی ایالات متحده تحریم شده بود.

در کنار سازمان ملل، ائتلاف ملی سوریه، اپوزیسیون اصلی در سوریه روز جمعه، اول دی‌ماه اعلام کردند که اگر ایران قصد دارد به ناآرامی‌ها در سوریه پایان دهد، می‌تواند این کار را از طریق متوقف کردن حمایت‌های «سیاسی، نظامی و اقتصادی» خود از حکومت سوریه انجام داده و از دولت بشار اسد بخواهد تا هرچه سریع‌تر از قدرت کناره‌گیری کند.

این ائتلاف ضمن اعتراض به طرح «مذاکرات صلح» پیشنهادی از سوی ایران، گفت این طرح «تلاش بی‌نتیجه‌ای» است برای نجات دولت بشار اسد و افزایش عمر این حکومت.

جلوگیری از درمان یک زندانی عرب اهل اهواز در زندان شهرستان اقلید

رمضان ناصری ۴٠ ساله عرب اهوازی متأهل دارای دو فرزند وی ساکن واهل کوت عبدالله اهواز که در سال ٢٠٠۶ توسط وزارت اطلاعات اهواز دستگیر شده بود هم اکنون در حال طی کردن محکومیتش در زندان شهرستان اقلید استان فارس است. ناصری از بیماری های عفونتی ، درد زانوها و بیماری های مفصلی رنج می برد و وضیعت وی خیلی وخیم است. در حال حاضر وی در شرایط روحی و روانی بسیار بدی بسر می برد و نیاز به درمان و معالجه فوری دارد اما مسؤولین زندان از دادن أجازه به وی جهت معالجه و انتقال به بیمارستان خوداری می نمایند.

رمضان ناصری توسط دادگاه انقلاب اهواز به اتهام أقدام علیه امنیت کشور و محاربه با خدا به ٣٠ سال محکوم شده بود و به زندان شهرستان اقلید تبعید شد. وی یکی از فعالان فرهنگی شهر اهواز و یکی از هنرمندان عرب در تئاتر بود. او در دوران إصلاحات خاتمی یکی از أعضای “مؤسسه شمس جنوب ” بوده و در رشته تئاتر فعالیتهای فرهنگی فراوانی در این مؤسسه داشت.

خانواده این زندانی ، جهت رسیدگی به وضعیت سلامتی پدر خود و معالجه وی در بیمارستان از تمام سازمانهای حقوق بشری درخواست کمک می نمایند. شایان ذکر است که ناصری تنها نان آور خانواده خود بوده و خانواده وی از فقر و محرومیت رنج می برند. یکی از منابع محلی به فعالین حقوق بشر نقل کرد که فرزندان ناصری به علت نداشتن هزینه قادر به رفتن به شهرستان اقلید جهت ملاقات با پدر خود نیستند.

به والدین کودکان سوخته ی پیرانشهری اجازه ی ملاقات دهید

حادثه ی آتش سوزی در کلاس چهارم یکی از مدارس پیرانشهر باعث اندوه عمیق بسیاری از هموطنان ایرانی در سرتاسر جهان شد. حدود پانزده تن از این کودکان به علت شدت جراحات و یا سوختگی بیش از پنجاه درصد به بیمارستان سینا در تبریز منتقل شدند. این کودکان بسته به شدت جراحات در بخش های سوختگی و یا ICU و جراحی بستری هستند. از زمان بستری شدن این کودکان که با عوارض و درد شدید سوختگی دست به گریبان می باشند تعداد قابل توجهی از مامورین امنیتی در بخش های فوق مستقر شده و از ملاقات مراجعان با این کودکان جلوگیری می کنند. به پزشکان و کارکنان سایر بخش ها نیز که سعی در التیام آلام این کودکان دارند اجازه ی ملاقات داده نمی شود.  والدین این کودکان در خانه ی معلم تبریز تحت الحفظ نگهداری می شوند و به ندرت اجازه ی ملاقات با فرزندان خود را یافته اند و حتی والدین یکی از این کودکان به نام آمنه اجازه نیافتند فرزند خود را قبل از فوت در بیمارستان ملاقات کنند.

عسرین که با معدل بیست شاگرد اول کلاس بوده دچار سوختگی درجه ۳ در سر و صورت و دست ها شده است. چشم های درخشان او در صورت سوخته و قهوه ای اش نشان از هوش سرشار او دارند. مادر او فقط یک بار اجازه ی ملاقات با وی را یافته وکارکنانی که اجازه ی کار در این بخش را دارند سعی در پر کردن جای خالی والدین او را دارند که کاری ناممکن است. عسرین نیز مانند بسیاری دیگر پوست صورت و گردن و دستهایش را از دست داده است و نیاز به جراحی پیوند پوست خواهد داشت که بدون کمک ایرانیان خیر و انساندوست برای اکثر این کودکان محروم، دست نیافتنی است. از کلیه ی کسانی که به هر نحو قادر به کمک یا اطلاع رسانی و انتشار خبر در مورد این کودکان هستند درخواست یاری شده است.

شرکت نسرین ستوده در خاکسپاری مادرش

سهام نیوز: مامورین امنیتی با شرکت نسرین ستوده در مراسم تشییع مادرش موافقت نمودند.

به گزارش سحام نیوز، نسرین ستوده با همراهی مامورین امنیتی در مراسم تشییع جنازه مادرش شرکت نمود و در آخرین وداع مادر خود را همراهی کرد.

نسرین ستوده حقوقدان، وکیل دادگستری و فعال اجتماعی است. او عضو کانون مدافعان حقوق بشر، کمپین یک میلیون امضا برای تغییر قوانین تبعیض آمیز علیه زنان، و انجمن حمایت از کودکان بوده و وکالت پرونده‌های بسیاری از فعالان حقوق بشر، فعالان حقوق زنان، کودکان قربانی ِ کودک آزاری و کودکان در معرض اعدام را برعهده داشته‌است. ستوده در سال ۱۳۸۸ (۲۰۰۸ میلادی) برنده جایزه حقوق بشر «سازمان حقوق بشر بین‌الملل» شد.

ستوده کارشناسی ارشد حقوق بین‌الملل خود را از دانشگاه شهید بهشتی گرفته و از سال ۱۳۷۰ مدتی نیز به فعالیت مطبوعاتی در نشریه «دریچه گفتگو» پرداخته‌است. همچنین مقالاتی در روزنامه‌های جامعه، توس، صبح امروز و مجله آبان منتشر کرده‌است. او هنگام همکاری با انجمن حمایت از کودکان دو سال عضو هیأت مدیریه این انجمن بوده‌است و اکنون یکی از حقوقدانان کمپین یک میلیون امضا می‌باشد. ستوده وکالت پرونده‌های فعالان حقوق بشر و کشته شدگان و اعدام شدگان حوادث پس از انتخابات ۲۲ خرداد ۱۳۸۸ را بر عهده داشته‌است.

نسرین ستوده از ۱۳ شهریور ۱۳۸۹ به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» در ایران، زندانی است.

دیدار مادران پارک لاله با خانواده ستار بهشتی

سایت مادران پارک لاله: ما تعدادی از مادران پارک لاله به دیدار مادر و خواهر ستار بهشتی رفتیم، پس از طی مسافتی طولانی به رباط کریم رسیدیم. ابتدا به خانه ستار رفتیم ولی مادرش در خانه نبود، می خواستیم به خانه دخترش برویم که همسایه ها گفتند مادر ستار در همین حوالی است و به او خبر دادند که برایت مهمان آمده است.

مادر ستار تا ما را دید برق در چشمان اش درخشیدن گرفت و ما نیز بسیار خوشحال که او را یافتیم. از کوچه ای باریک وارد خانه شدیم. مادر با جثه ظریف و لاغرش ولی محکم و استوار با روحیه ای عالی قدم بر می داشت و وارد خانه شد و ما به دنبالش، حیاطی بسیار کوچک، عرض حیاط دو در کوچک بود که یکی توالت و دیگری حمامی ساده بود. سمت چپ تنها یک اتاق بزرگ و آشپزخانه ای کوچک با وسایلی بسیار ساده تمام این خانه بود. چند گلیم توی خانه پهن شده بود و دور تا دور دیوار خانه را با عکس های ستار پر کرده بودند. گوشه ای از اتاق تنها یک تلویزیون ساده بود که روی آن را با پارچه ای سیاه پوشانده بودند و در گوشه دیگری یک بخاری روشن بود و این فضای بسیار ساده دل ما را به درد آورد. همه با تعجب به یکدیگر نگاه می کردیم! چگونه می توانند با مردمی این چنین ساده زیست، آن چنان بی رحم باشند، حاکمانی که خود را حامی مستضعفان نام گذارده اند. نفرین بر این دروغ!

تک تک مادر را در آغوش گرفتیم و بوسیدیم و او هم ابراز خوشحالی می کرد. او به زمین نشست و ما نیز دورش حلقه زدیم، سپس بلافاصله شروع به صحبت کرد که چگونه به خانه اش آمدند و ستارش را بردند و از همان موقع او لباس سیاه پوشیده بود، چون احساس کرده بود که پسرش دیگر باز نمی گردد. می گفت ستار با من خیلی حرف می زد و می گفته طول زندگی خیلی مهم نیست و باید هر انسانی عمری مفید داشته باشد. او از زندگی مردم برایم می گفت که چرا برخی اینقدر دارند که نمی دانند چه گونه خرج کنند و برخی باید اینقدر سخت زندگی کنند.

مادر ستار در ادامه گفت: “یک آقایی دم در اومد و سراغ ستار را گرفت، من گفتم ستار خانه نیست و در را می خواستم ببندم که در را هل داد و دستم لای در ماند و با یکی دیگر که قدش هم بلند بود وارد خانه شدند و ستار شوکه شد. دستش را از پشت بستند. گفتم پسرم شما مجوز دارید و کت اش را عقب زد و اسلحه اش را نشان داد، باز دوباره پرسیدم شما مجوز دارید و باز اسلحه اش را نشان داد. می خواستند ستار را با همان لباس خانه ببرند، ستار گفت من با این شلوار و دمپایی حتی تا سر کوچه هم نمی روم و بالاخره گذاشتند شلوارش را عوض کند ولی هنوز کمربند شلوارش را نبسته بود که او را هل دادند تا زودتر راه بیفتد. خواست دستشویی برود ولی نگذاشتند. گفتم بچه من را کجا می برید؟ گفت بچه شما معتاد است، گفتم بچه من از سیگار هم بدش می آید.”

مادر ادامه داد: “اون روزی که ستار را بردند سه شنبه بود، من واقعا از سه شنبه ها بدم می آید. از همان روزی که او را بردند، من با خود گفتم دیگر ستارم را بر نمی گردانند. همه اش ستار با لباس سفید جلوی چشم ام می آمد. یک هفته بعد همان روز سه شنبه دامادم را خواستند و به او گفته بودند قرص خورده و مرده. به او گفتند برو مادر و خواهرش را آماده کن و قبر بخرید. وقتی این خبر را به من دادند، آنقدر کل کشیدم تا خدا بداند. گفتم اگر او را به من بدهند به تمام اعضای بدنش بوسه خواهم زد، ولی ندادند و خودش را ندیدم و فقط دامادم او را دید و تمام کفن اش پر خون بود، کسی که او را شسته بود گفته بود، بدنش خیلی آزرده بود. گناه بچه من چه بود؟ اگر قانونی وجود داشت و جرمی مرتکب شده بود، می توانستند او را زندانی کنند ولی چرا او را کشتند؟ می خواهم دستان آن مرده شور را ببوسم که بدن پسر مرا شست. گویا چند تا انگشت و پایش شکسته بود چون من خط اش را می شناسم چیزی که نوشته بود معلوم بود که نتوانسته درست بنویسد چون او همیشه بعضی حروف را شکسته می نویسد و معلوم بود که راحت نتوانسته این کار را بکند. وقتی خبرش را شنیدم همه لباس هایش را دادم بیرون چون ما رسم داریم چون می گوییم ممکن است، بدون لباس بماند و سردش شود. دیروز رفتم سر قبرش و ساعت ۴ به خانه بازگشتم. چطور می توانم بدون ستار زندگی کنم. من و ستار با هم زندگی می کردیم و حالا دیگر ستارم نیست.”

البته مادر ناله و گریه نمی کرد، ولی صحبت هایش طوری بود که اشک همه را درآورده بود ولی خودش را کنترل می کرد که اشک نریزد. گویی فکر می کرد اگر اشک بریزد، ستارش ناراحت می شود.

به دخترش زنگ زد و بلافاصله او خود را با بچه خردسال اش رساند. این دختر با صدایی رسا و محکم آنقدر انرژی با خودش همراه داشت که همه را ساکت کرده بود. یکایک ما را با صمیمیت بوسید و تشکر کرد. گویی سال ها بود که همدیگر را می شناختیم.

جمهوری اسلامی هر چه جنایت بیشتر می کند مردم را به هم نزدیک تر می کند. ما کجا و خانواده ستار کجا؟ اگر این اتفاق نمی افتد، ما از کجا چنین خانواده ای را در منطقه ای دور افتاده می شناختیم. خیلی از ما شاید در تمام طول زندگی مان یک بار هم به این منطقه نرفته بودیم.

مادر باز ادامه داد: “ما را تهدید کردند که اگر از شکایت خود صرف نظر نکنید، دخترت را بازداشت خواهیم کرد و من هم شکایت خود را به خدا بردم. می دانم بالاخره روزی اینها باید پاسخ گوی اعمال خود باشند و می دانم این شکایت ها نیز هیچ کدام به نتیجه ای نمی رسد. ولی نه من و نه دخترم و هیچ کدام از اعضای خانواده اینها را نمی بخشیم و جای ستار را گرفته ایم و حالا هر کدام از ما ستاری دیگر شده ایم.

ما هم گفتیم یک ستار را کشتند و هزاران ستار جایش را پر می کنند. مادر گفت: “ستار با هر نوع وسایل اضافی ای در خانه مخالف بود. او عاشق زندگی ساده بود و می گفت مادرجان معلوم نیست ما چقدر عمر می کنیم و نباید دور و بر خود را از وسایل اضافی پر کنیم.”

خواهر ستار که آمد دیگر مادر ساکت شده بود و دخترش با چنان هیجانی صحبت می کرد که همه را به شگفتی واداشته بود. او می گفت من گریه نمی کنم چون می دانم ستار در راهی کشته شده است که خودش انتخاب کرده و من در مراسم اش نیز گفتم ستار نمرده است، امروز عروسی ستار است و از همه خواستم لباس سیاه نپوشند و عزاداری هم نکنند. مادر می گفت گاهی بدون اینکه ستار بداند می رفتم و در خانه مردم کار می کردم تا بتوانم کم و کسری خانواده را جبران کنم پسرم هم کارگری می کرد.

واقعا چگونه می توانند اینقدر راحت آدم بکشند، جوانی که نان آور خانواده بود و توقع زیادی هم از زندگی نداشت و فقط اعتراض اش را بیان کرده بود. ستار با اینکه تحصیلات بالایی نداشت، ولی آگاه بود و از همین آگاه بودنش ترسیدند. ستار و ستارها را کشتند، ولی در هر گوشه از این شهر و شهرها و روستای های دیگر ایران هزاران ستار هستند که بالاخره روزی صدای شان در می آید. چقدر می توانند بکشند؟ یکی، دو تا، هزار تا؛ ولی همه مردم را که نمی توانند بکشند.

اکنون تمام جوان های آن محله و هزاران محله دیگر راجع به شهامت ستار و جنایت حکومت صحبت می کنند، حالا هی بترسانید، اسلحه نشان دهید، وحشی گری کنید، شکنجه کنید، به مردم حمله کنید، بگیرید، ببندید بکشید، این ترس چقدر می تواند بازدارنده باشد، بالاخره روزی ترس مرم می ریزد و تمامی کسانی که به نوعی در این جنایت ها سهیم بوده و هستند باید از آن روز بترسند، روزی که برای مردم خیلی دور نیست، ولی برای ستم کاران دیگر خیلی دیر است.

مجمع عمومی سازمان ملل «نقض حقوق بشر» در ایران را محکوم کرد

رادیو فردا:  مجمع عمومی سازمان ملل به قطعنامه‌ای در محکومیت نقض حقوق بشر در ایران رای داد. این قطعنامه خواستار آزادی زندانیان سیاسی و عقیدتی و همکاری با کمیساریای عالی حقوق بشر و نیز گزارشگر ویژه سازمان ملل شده است.

این قطعنامه که کانادا پیشنهاد کرده است روز پنجشنبه ۳۰ آذر (۲۰ دسامبر) در مجمع عمومی سازمان ملل با ۸۶ رأی موافق، ۳۲ رأی مخالف، و ۶۵ رأی ممتنع به تصویب رسید.

به گزارش رویترز این قطعنامه به موارد «جدی، مداوم و مکرر» نقض حقوق بشر در ایران، چون شکنجه، افزایش اعدام‌ها، محدودیت‌ گسترده آزادی بیان و تبعیض علیه اقلیت‌های دینی و قومی از جمله پیروان بهائیت اشاره کرده و خواستار توقف آن شده است.

این قطعنامه همچنین خواستار آزادی زندانیان سیاسی و عقیدتی و همکاری با کمیسیاریای عالی حقوق بشر سازمان ملل شده است.

محمد خزاعی، نماینده ایران در سازمان ملل، در این نشست گفته است: «کدام‌یک از اعضای این مجمع بین‌المللی می‌توانند ادعا کنند که وضعیت حقوق بشر در مرزهای آنان در حد کمال است و باید از نظارت بین‌المللی مصون بماند؟»

محمد خزاعی در مخالفت با این قطعنامه گفته بود لازم نیست کانادا به جای مردم ایران صحبت کند.

به گزارش کمپین بین‌المللی حقوق بشر، خزاعی متقابلا به انتقادهایی از «تبعیض علیه مهاجران و مسلمانان در اروپا و آمریکا و همچنین اسلام‌هراسی» و «رفتار بی‌رحمانه با زندانیان، نگهداری زندانیان در گوانتانامو و بگرام و همچنین شکنجه علیه زندانیان در آمریکا» پرداخته بود و همچنین خواستار رسیدگی به وضعیت حقوق بشر در کانادا شده بود که به گفته او، «دولت کانادا در رفتار خودش نژادپرست است».

در این نشست، مجمع عمومی سازمان ملل، علاوه بر ایران، قطعنامه‌هایی نیز در محکوم‌کردن نقض حقوق بشر در کره شمالی و سوریه نیز تصویب کرده است.

 

اعتراض فائزه هاشمی به مدیریت زندان اوین

کلمه ـ فائزه هاشمی، زندانی سیاسی محبوس در بند زنان زندان اوین در یادداشتی اعتراضی درباره ی مدیریت زندان اوین می نویسد: هر چند تمام فشارهای فوق برای کنترل بیشتر و امنیتی‌تر کردن فضای زندان است اما آن‌ها نمی‌توانند، ابزار زندانی سیاسی یعنی اندیشه و قلم را با این اقدامات از او بگیرند که اگر قابل کنترل بود محمدرضا پهلوی هرگز سقوط نمی‌کرد.

به گزارش کلمه، دختر آیت الله هاشمی رفسنجانی که دوره ی حبس ۶ ماهه ی خود را سپری می کند پیش از این نیز در نامه ای به تشریح فضای زندان پرداخته و در توصیف آنجا به دانشگاه، مدرسه ی عشق و گنجینه ای از انسان های ارزشمند نوشته بود: شاید بد نباشد همه کسانی که آرمانی دارند و هدفی و برای آن مبارزه می‌کنند برای مدت کوتاهی هم که شده به زندان بیایند، البته شاید آمدنتان را بتوانید برنامه ریزی کنید ولی خروجتان از اینجا را خدا می‌داند.

دختر رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام روز گذشته نیز در اعتراض به رفتار ماموران زندان و عدم صدور مجوز برای ملاقات حضوری با خانواده، از حضور در سالن ملاقات کابینی خودداری کرد.

فائزه هاشمی اول مهر ماه سال جاری ساعت ۱۲ شب به طور ناگهانی در منزل مسکونی اش بازداشت و نیمه شب به بند زنان زندان اوین منتقل شده بود.

حکم شش ماه حبس و پنج سال محرومیت از عضویت در احزاب و گروه ها و فعالیت های رسانه ای وی که به اتهام اهانت به جمهوری اسلامی صادر شده بود، در فروردین ماه سال جاری از سوی دادگاه تجدید نظر مورد تایید قرار گرفته است.

نماینده دوم تهران در مجلس پنجم، در مصاحبه ای که منجر به محکومیت او شد، گفته بود: از «ملتی سرکوب شده، پر از خشم و احساس مظلومیت» می گوید؛ «مردمی که خود را هر چه بیشتر با دروغ‌ها، سوء مدیریت‌ها، عوامفریبی‌ها، زورگویی‌ها، اوباشگری، ظلم‌ها، نابودی منابع و ثروت ملی، از دست رفتن فرصت‌های بین‌المللی، تخریب بیشتر کشور از طرف جریان حاکم روبرو می‌بیند.»

دختر دربند رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام پیش از این در نامه ای ضمن تاکید بر عدم استفاده از مرخصی گفته بود که اگر دادستان مرحمت دارد، با مرخصی زندانیانی موافقت کنند که ماه‌ها و بلکه سال هاست با دلایل واهی در زندان به سر می‌برند. نه من که با محکومیت شش ماهه فقط دو ماه است در زندان هستم و خود را اساسا مستحق استفاده از مرخصی در مقابل این زنان ستم دیده نمی‌بینم.

 

 

 

دادستان تهران: جوانفکر به زندان اوین بازگشت

بی بی سی: عباس جعفری‌دولت‌آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران امروز دوشنبه ۴ دی‌ماه در مورد وضعیت مشاور مطبوعاتی محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران گفت: “علی اکبر جوانفکر امروز خود را به زندان معرفی کرد و این موضوعات در خصوص بیماری وی صحت ندارد.”

پیشتر خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران که جوانفکر مدیرعامل آن است، اعلام کرده بود که پزشکان معتقدند آقای جوانفکر برای درمان مشکل قلبی و عروقی‌اش باید مدت زمان بیشتری را در بیمارستان بستری بماند.

مشاور مطبوعاتی رئیس جمهور، که دوره شش ماه محکومیتش را در زندان اوین می‌گذراند، چهارشنبه گذشته ۲۹ آذرماه به درخواست خانواده‌ به ۴ روز مرخصی آمده بود.

جوانفکر همچنین به مدت ۳ سال از فعالیت های مطبوعاتی محروم شده است.

 

دادستان تهران: ضربه یا فشار روانی دلیل احتمالی مرگ ستار بهشتی است

رادیو فردا ـ دادستان تهران در حاشیه مراسم تودیع و معارفه سرپرستان دو ناحیه از دادسراهای تهران تاکید کرد که «این بار کمیسیونی ۱۱ نفره از پزشکان پزشکی قانونی و سایر پزشکان پرونده ستار بهشتی را بررسی کردند و تقریبا نظریه قبلی تایید شد.»

به گفته دولت آبادی، در نظریه این کمیسیون ۱۱ نفره پزشکی تاکید شده که «ستار بهشتی بیماری قبلی نداشته است.»

ستار بهشتی، به دلیل یادداشت‌های خود در وبلاگش روز ۹ آبان از سوی پلیس فتا (پلیس سایبری) بازداشت و پنج روز بعد در زندان جان خود را از دست داد.

پس از سکوت چند روزه مقام‌های رسمی، سرانجام مرگ این وبلاگ‌نویس در زندان تایید شد اما روایات مختلف و ضد و نقیضی از سوی مسئولان درباره علت مرگ او بیان شده است از جمله آنکه غلامحسین محسنی اژه ای،‌ دادستان کل کشور، پیش از این گفته بود، ممکن است «ضدانقلاب» در این مرگ نقش داشته باشد. وی پیگیری خبر «شکنجه» و انتشار «شکایتنامه» ستار بهشتی پیش از مرگ را از جمله قرائن این فرضیه خود مطرح کرد.

اشاره دادستان کل ایران به متن شهادتنامه زندانیان سیاسی و عقیدتی بند ۳۵۰ زندان اوین است که با امضای آن شهادتنامه تاکید کرده بودند ستار بهشتی را پیش از مرگ در این بند دیده بودند که شکنجه شده بوده است.

همچنین وب‌سایت کلمه،‌ تصویر متن شکایت‌نامه‌ای منسوب به ستار بهشتی را منتشر کرده بود که طی آن،‌ آقای بهشتی ضمن ابراز نگرانی از سرنوشت خود، از بدرفتاری بازجویان و شکنجه شدن توسط آنها، ‌شکایت کرده‌بود.

قیمت دلار در ایران به مرز ۳۵۰۰ تومان بازگشت

رادیو فردا: گزارش خبرگزاری ها و سایت های داخل ایران حاکی است که بازار آزاد ارز تهران روز دوشنبه، چهارم دی ماه، شاهد افزایش قیمت دلار، انواع سکه و طلا بود. قیمت دلار در بازار آزاد تهران در این روز به مرز ۳۵۰۰ تومان بازگشته است.

در حالی که قیمت انواع ارز در بازار آزاد ارز تهران در ماه های گذشته با ثبات نسبی همراه بود، روز دوشنبه برخی سایت‌های خبری از رسیدن قیمت دلار به مرز سه هزار و ۵۰۰ تومان در بازار ارز تهران، خبر دادند.

محمد کشتی آرای، رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر ایران، ‌روز دوشنبه در گفت وگو با ایسنا، قیمت فروش دلار در بازار آزاد را از ۳۳۱۰ تا ۳۳۲۰ تومان اعلام کرد.

کشتی آرای با تایید افزایش قیمت طلا و انواع سکه در بازار تهران، این افزایش قیمت‌ها را به افزایش قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی مرتبط دانسته است.

به گفته رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر ایران، امروز دوشنبه، بیشترین افزایش قیمت، برای سکه تمام طرح جدید رقم خورده است که قیمت فروش این نوع سکه با افزایش ۵۰ هزارتومانی نسبت به روز قبل از آن، به یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسیده است.

وب سایت خبری «بازتاب امروز» نیز با انتشار گزارشی از افزایش قیمت انواع ارز در بازار آزاد ارز تهران، ‌این افزایش قیمت را با سخنان محمود احمدی نژاد در گفت‌وگوی تلویزیونی شامگاه شنبه او در ارتباط دانسته و با عنوان کنایه آمیز«سخنان آرامش بخش احمدی‌نژاد بازار را ملتهب کرد» به استقبال «بازگشت دلار به مرز ۳۵۰۰ تومان» رفته است.

در گزارش این وب سایت، «تاکید محمود احمدی نژاد بر ادامه سیاست های انبساطی دولت که نتیجه آن کاهش مجدد ارزش پول ملی است، موجب شد طی دو روز گذشته قیمت ارز افزایش شدیدی یابد و از حدود سه هزار تومان در روز شنبه به بیش از ۳۴۰۰ تومان برسد.»

به گزارش این وب‌سایت، مواضع محمود احمدی نژاد که در سخنان خود از بالا بودن قیمت ارز برای یکی دو، سال آینده خبر داده بود، موجب التهاب بازار شده است.

«هیسپاست» پخش ماهواره‌ای دو شبکه جمهوری اسلامی را قطع کرد

 

رادیو فردا: پرس تی‌وی، شبکه تلویزیونی انگلیسی‌زبان جمهوری اسلامی، اعلام کرد که شرکت اسپانیایی خدمات ماهواره‌ای «هیسپاسَت» از روز جمعه، یکم دی‌ماه، برنامه‌های پرس تی‌وی و همچنین «هیسپان تی‌وی»، شبکه اسپانیایی‌زبان ایران، را از فهرست پخش ماهواره‌ای خود در اسپانیا و آمریکای لاتین حذف کرده‌ است.

به نوشته وب‌سایت پرس تی‌وی، هیسپاست روز جمعه به شرکت خدمات ماهواره‌ای «اورون» (Overon) دستور داد تا از ارسال برنامه‌ های شبکه ‌های پرس تی‌وی و هیسپان خودداری کند.

بنا بر این گزارش، شرکت اورون می‌گوید که شرکت مادر هیسپاست این دستور را پیرو تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه عزت‌الله ضرغامی، رئیس صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، صادر کرده است.

فروردین‌ماه گذشته اتحادیه اروپا در ارتباط با نقض حقوق بشر در ایران، ۱۷ تن از مقامات جمهوری اسلامی از جمله عزت‌الله ضرغامی را تحریم کرد. اتحادیه اروپا در توضیح دلیل تحریم آقای ضرغامی، به نقش صدا و سیمای جمهوری اسلامی در پخش «اعتراف‌های اجباری و دادگاه‌های نمایشی» اشاره کرده است.

در همین حال پرس تی‌وی در خبری ادعا کرده است که سخنگوی کاترین اشتون، مسئول امور خارجه اتحادیه اروپا، در ای‌میلی به این شبکه خبری گفته است که رسانه‌های ایرانی مشمول تحریم‌های غرب نیستند.

آبان‌ماه گذشته سازمان بین‌المللی ارتباطات ماهواره‌ای، اینتل‌ست، ‌پخش تعدادی از شبکه‌های ماهواره‌ای ایرانی را قطع کرد و یک ماه پیش از آن شرکت ماهواره‌ای فرانسوی یوتل‌ست، ‌پخش ماهواره‌ای شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی جمهوری اسلامی ایران را بر روی ماهواره هات‌برد قطع کرد.

پس از تأسیس شبکه عربی‌زبان «العالم»، و شبکه انگلیسی‌زبان «پرس تی‌وی»، جمهوری اسلامی در بهمن‌ماه سال گذشته یک شبکه تلویزیون بین‌المللی اسپانیایی‌زبان را نیز به نام «هیسپان تی‌وی» به طور ۲۴ ساعته راه‌اندازی کرد.

در روز راه‌اندازی این شبکه هوگو چاوز، رئیس جمهوری ونزوئلا، که از هم‌پیمانان جمهوری اسلامی است به مناسبت افتتاح این تلویزیون پیام تبریک فرستاد.

به نوشته پرس تی‌وی، روز جمعه محمد سرافراز، معاون برون‌مرزی صدا و سیمای جمهوری اسلامی، در واکنش به قطع دو شبکه یادشده گفت که «روشی که دولت‌های غربی در برخورد با رسانه‌های ایران در پیش گرفته‌اند، از منظر حقوقی یادآور قانون جنگل و از نگاه آزادی بیان یادآور دوره قرون وسطا و تفتیش عقاید است که در آن دانستن جرم تلقی می‌شد.»
این سخنان در حالی بیان می‌شود که دولت جمهوری اسلامی از سال‌ها پیش با پخش پارازیت بر روی فرکانس‌های شمار زیادی از شبکه‌های تلویزیونی که از خارج از ایران پخش می‌شود از دسترسی شهروندان ایرانی به این برنامه‌ها جلوگیری می‌کند.

در حمله یک پلیس زن افغان مشاور غیرنظامی آمریکایی کشته شد

بی بی سی: مقامات رسمی افغانستان گفته‌اند که یک پلیس زن افغان در محوطه مقر فرماندهی پلیس در کابل به یک مشاور آمریکایی ناتو تیراندازی کرده و او را کشته است.

ژنرال محمدظاهر، رئیس تحقیقات جنایی پلیس کابل به بی‎بی‎سی فارسی گفت که این پلیس زن، یک “درجه ‎دار” است و پس از کشتن این مشاور آمریکایی دستگیر شده است.

ظاهر افزود که او شخصا در جریان بازجویی از این افسر پلیس قرار دارد.

مقامات رسمی گفته‌اند که ظن آن می رود این زن با طالبان در ارتباط بوده است.

نیروهای ناتو مستقر در افغانستان در توئیتر خود کشته شدن این مشاور آمریکایی را تایید کرده و او را “مشاور غیرنظامی قراردادی” خوانده‌اند.

ناتو افزوده که این زن عضو پلیس بوده، اما نیروهای بین المللی یاری امنیت در افغانستان ـ آیساف ـ و پلیس در مورد وابستگی احتمالی او تحقیقات بیشتر انجام می‎دهند.

در یک خبر دیگر آمده که یک سرباز ناتو در شرق افغانستان کشته است.

ناتو در اطلاعیه‎ای گفته که این سرباز در پی حمله شورشیان کشته شده، اما تاکید کرده که قتل این سرباز ربطی به ترور مشاور آمریکایی در فرماندهی پلیس کابل ندارد.

رای مثبت به پیش‌نویس قانون اساسی مصر

بی بی سی: جبهه نجات ملی از هیئت انتخابات مصرانه خواسته است تا “موارد نقض مقررات” را مورد تحقیق و تفحص قرار دهد.

نتیجه غیررسمی و اولیه همه پرسی نشان می دهد که رای دهندگان به پیش نویس قانون اساسی – که به گفته محمد مرسی، رئیس جمهور مصر، حافظ دموکراسی خواهد بود- رای “آری” داده اند.

مخالفان می گویند که این متن به سود اسلامگراهاست و حقوق اقلیت‌ها را به طور لازم و کامل تامین نمی‌کند.

انتظار می رود نتیجه انتخابات به صورت رسمی امروز دوشنبه ۲۴ دسامبر اعلام شود.

در صورت تایید رسمی، قانون اساسی جدید مصر، از این هفته اجرا می‌شود و انتخابات پارلمانی مصر در کمتر از سه ماه آینده برگزار خواهد شد. در این مدت، قدرت قانونی همچنان در اختیار محمد مرسی باقی خواهد ماند.

گزارش رسانه های دولتی مصر از نتایج دور دوم و پایانی همه پرسی نشان می دهد که حدود ۶۳ درصد از رای دهندگان در این همه پرسی به متن پیشنهادی مرسی رای مثبت داده اند.

برآورد شده است که تنها ۳۰ درصد واجدان شرایط در رأی‌گیری مربوط به قانون اساسی جدید مصر شرکت کرده‌اند.

ولی جبهه نجات ملی گفته است که “تقلب و تخلف”، صحت این همه پرسی را مخدوش کرده است.

مخالفان، به عنوان نمونه، به بازشدن دیر از موعد صندوق های اخذ رای و تلاش اسلامگراها برای تاثیرگذاشتن روی رای دهندگان اشاره کرده اند.

عمر حمزوی، سخنگوی جبهه نجات ملی در یک نشست خبری در قاهره گفت: “ما از هیئت انتخابات می خواهیم که پیش از اعلام رسمی نتایج، ‘موارد نقض مقررات’ را بررسی کند.”

خالد داود، سخنگوی دیگر جبهه نجات ملی، به بی بی سی گفت که این جبهه نتیجه همه پرسی را -که به باور این جبهه “آری” است- رد نخواهد کرد، ولی بر این باور است که “تقلب جدی” صورت گرفته است.

جبهه نجات ملی اعتراض کرده است که نظارت قانونی کافی بر این همه پرسی صورت نگرفته است- بسیاری از قضات این همه پرسی را بایکوت کرده بودند.

مخالفان پیش از همه پرسی گفته بودند که در صورت نتیجه “آری” به همه پرسی، به مبارزات خود ادامه خواهد داد.

عبدالغفار شکر، یکی از اعضای جبهه نجات ملی، به خبرگزاری فرانسه گفت: “این همه پرسی، پایان راه نیست؛ فقط یکی از مبارزه هاست. ما همچنان برای مردم مصر به مبارزه ادامه خواهیم داد.”

ولی حزب آزادی و عدالت، شاخه سیاسی اخوان المسلمین گفته است که امیدوار است که رای “آری” شروعی باشد برای ترمیم اختلاف ها، و سبب ثبات در کشور مصر شود.

آنها می‌گویند که قانون اساسی جدید، دموکراسی را تضمین می‌کند و برای اقتصاد ضعیف کشور ثبات به همراه خواهد داشت.

مخالفان می گویند که پیش نویس قانون اساسی نمی تواند از آزادی ها و حقوق بشر که انگیزه انقلاب مردم مصر علیه حسنی مبارک شد، محافظت کند.

آنها مرسی را به تصویب پیش‌نویسی متهم می‌کنند که به نفع اسلامگرایان است و حقوق مسیحیان و زنان را نادیده می‌گیرد.

گنگنم استایل بیش از یک میلیارد بار در یوتیوب دیده شد

بی بی سی: “گنگنم استایل” اولین ویدیویی است که در یوتیوب بیش از یک میلیارد بار دیده شده است.

این موزیک ویدیوی کره‌ای که در ماه ژوئیه سال جاری منتشر شد، موجب معروفیت جهانی خواننده آن یعنی “سای” شد.

رکورددار قبلی، جاستین بیبر، خواننده کانادایی بود که قبل از گنگنام استایل بیشترین بیننده را داشت.

کمپانی گوگل که مالک یوتیوب است، می‌گوید که این موزیک ویدیو به طور متوسط هفت تا ده میلیون بار در روز توسط کاربران اینترنت دیده شده است.

نام این موزیک ویدیو از محله‌ای در حاشیه شهر سئول، پایتخت کره جنوبی برگرفته شده است و در آن چهره اصلی با افراد مختلف در مکان‌های گوناگون و در وضعیت‌های متنوع می‌رقصد.

نسخه‌های متعددی از گنگنم استایل ساخته و در نقاط مختلف جهان کپی‌برداری شده که در آنها چهره‌های شناخته‌شده دنیا، ایفای نقش می‌کنند.

از جمله دانشجویان دانشگاه معتبر ام‌آی‌تی در شهر بوستون آمریکا، نسخه‌ای مشابه از گنگنم استایل ساخته‌اند که در آن نوآم چامسکی، پروفسور سرشناس آمریکایی هم حضور دارد. در نسخه‌های دیگر باراک اوباما و بان کی‌مون هم دیده می‌شوند.

(همچنین کارکنان بیمارستان سانی بروک تورنتو هم چنین ویدیویی تهیه کرده اند که بسیار مورد استقبال واقع شده)

گفته می‌شود که همین کپی‌برداری‌ها از عوامل موفقیت این موزیک ویدیو بوده است.

گنگنم استایل چندی پیش جایزه معتبر ام تی‌وی اروپا را به خود اختصاص داد و موزیک ویدیوی سال شد.

این ویدیو در ۲۸ کشور جهان هم به رتبه نخست جدول موزیک ویدیوها راه یافت.

گنگنم استایل با بیش از پنج میلیون “لایک” به عنوان محبوب‌ترین ویدیوی وبسایت یوتیوب در کتاب رکوردهای گینس ثبت شده است.

مقامات روسیه مخالف سرشناس پوتین را باز هم به فساد مالی متهم کردند

بی بی سی: مقامات روسیه الکسی ناوالنی، یکی از رهبران عمده مخالفان ولادیمیر پوتین را به اختلاس بیش از سه میلیون دلار در سال ٢٠٠٧ متهم کرده‌اند.

این سومین باری است که آقای ناوالنی با اتهامات فساد مالی رو به رو می‌شود.

مقامات روسیه او را متهم کرده‌اند که در سوءاستفاده از منابع مالی یک حزب سیاسی دست داشته است.

او پیش از این هم در پرونده‌هایی دیگر به دست داشتن در پول‌شویی و همچنین اختلاس از دو شرکت دولتی روسیه متهم شده و با مجازات احتمالی ١٠ سال زندان رو به رو است.

آقای ناوالنی این اتهامات را “بی اساس” و برآمده از انگیزه‌های سیاسی دانسته است.

یکی از مقامات پیشین حزبی هم که ادعا شده اختلاس در آن صورت گرفته این اتهامات را “بی‌معنی” توصیف کرده و گفته خود حزب تاکنون چنین اتهامی متوجه آقای ناوالنی نکرده است.

الکسی ناوالنی از برجسته‌ترین رهبران اعتراضاتی است که در سال گذشته علیه زمامداری ١٣ ساله ولادیمیر پوتین برگزار شد.

به جز او چندین رهبر و فعال دیگر مخالف پوتین نیز با اتهاماتی مشابه از طرف مقامات روسیه مواجه شده اند.

نگرانی از افزایش شمار بی‌خانمان‌های لندن

بی بی سی: در پی ابراز نگرانی نسبت به افزایش شمار بی‌خانمان‌ها در لندن، پایتخت بریتانیا، ٩ پناهگاه شبانه جدید در این شهر افتتاح می‌شود.

تعداد افراد بی‌خانمان لندن، که عمدتا بدون سرپناه هستند و در خیابان می‌خوابند، از سال گذشته تا کنون ۴٣ درصد افزایش یافته است؛ به این ترتیب تعداد آنان از چیزی نزدیک به ۴ هزار نفر، به بیش از ۵۶٠٠ نفر رسیده است.

در پناهگاه‌هایی که در اختیار این افراد قرار می‌گیرد به آنان جای خواب، غذای گرم و خدمات بهداشتی ابتدایی ارائه می‌شود.

بحران مالی و رکود اقتصادی، که بریتانیا نیز مانند بسیاری از کشورهای اروپایی با آن دست به گریبان است، باعث شده که روند بهبود نسبی وضعیت و کاهش شمار بی‌‌خانمانان معکوس شود.

از میان حدود ۵۶٠٠ نفری که در ماه‌های اخیر در خیابان‌های لندن خوابیده‌اند، ۶٢ درصد آنها پیشتر دچار چنین مشکلی نبوده‌اند.

سعود الفیصل: ایران دامن زدن به آشوب در کشورهای منطقه را متوقف کند

رادیو فردا:  سعود الفیصل، وزیر امور خارجه عربستان سعودی، روز دوشنبه از ایران خواست تا دخالت در امور داخلی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و تحریک به «آشوب» در این کشورها را متوقف کند.

این مقام عربستانی در گفت وگو با روزنامه لبنانی «الحیات» گفت که «دخالت یک کشور همسایه برای تحریک به آشوب غیرقابل قبول است.»

به گزارش خبرگزاری رویترز، اظهارات آقای سعود الفیصل در ادامه اتهام های مقام های عربستانی و سایر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس است که ایران را به دخالت در امور داخلی خود متهم می کنند.

وزیر امور خارجه عربستان می گوید که ایران «تلاش می کند تا از شرایط به نفع خود بهره برداری کند.»

روزنامه الحیات اشاره نکرده است که منظور سعود الفیصل از «شرایط» چیست، ولی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس بارها شکایت کرده اند که تهران در امور بحرین مداخله می کند. مقام های بحرینی نیز ایران را در بروز آشوب های این کشور مقصر می دانند.

بحرین که در حاشیه عربستان سعودی قرار دارد از سال ۲۰۱۱ و به دنبال بروز بهار عربی در کشورهای تونس، مصر، لیبی، یمن و سوریه شاهد اعتراض های گسترده ای از سوی اکثریت شیعه این کشور علیه حاکمیت سنی مذهب خود بوده است.

عربستان و امارات متحده عربی برای مقابله با این اعتراض ها و به درخواست مقام های منامه، نیروهای خود را به این کشور اعزام کرده اند.

شیعیان بحرینی از این شکایت دارند که در روند سیاسی و اقتصادی این کشور به حاشیه رانده شده اند. این در حالی است که حکومت آل خلیفه این اتهام را رد می کند.

اظهارات سعود الفیصل در بحرین و در حاشیه نشست دو روزه شورای همکاری خلیج فارس بیان شد. انتظار می رود در این نشست از رهبران جهان عرب خواسته شود تا به خشونت در سوریه پایان دهند و از بشار اسد، رییس جمهوری این کشور، نیز بخواهند تا از مقام خود کناره گیری کند.

شورای همکاری خلیج فارس در نوامبر گذشته ائتلاف جدید مخالفان بشار اسد را به عنوان نماینده قانونی مردم سوریه به رسمیت شناخت.

شورای همکاری خلیج فارس شامل کشورهای عربستان، کویت، امارات، عمان، بحرین و قطر است.