شهروند علی شریفیان: روز سه شنبه این هفته که مصادف بود با صدمین روزی که جان توری شروع به کار به عنوان شهردار تورنتو کرده، اولین جلسه بحث، مناظره و تبادل نظر درباره بودجه ۱۱ میلیارد دلاری که توری ارائه کرده، برگزار شد.

این بودجه بعد از طرح و بررسی های نهایی به وسیله کمیته مدیران اجرایی توری در شهرداری برای تصویب و اجرا به اعضای شورای شهر عرضه شده است. شماری از اعضای شورای شهر یا با کلیات و یا با تعدادی از اقلام بودجه و toryبویژه چگونگی تامین بودجه اجرایی شهرداری مخالف هستند.

گورد پرکز خواستار بالا بردن میزان عوارض املاک و مالیات های دیگر است. بر عکس او راب فورد خواستار کاهش باز هم بیشتر از میزان عوارض و مالیات هاست.

در حال حاضر بر حسب آنچه در لایحه بودجه آمده میزان عوارض و مالیات ها از نرخ تورم سالانه هم کمتر است.

جان توری در پاسخ به طرفداران بالا بردن مالیات ها گفت که مردم ما را به شرط ثابت نگهداشتن درصد کنونی عوارض و مالیات ها انتخاب و به شهرداری فرستاده اند. «ما واقعا راه آسانی برای حل کمبود بودجه و مشکلات مالی شهرداری نداریم.» در بودجه پیش بینی شده برای تامین قسمتی از ۱۰ میلیارد دلار مبلغ لازم برای گرداندن امور شهر وام گرفته شود.

چند تن از اعضای شورای شهر با توجه به بهره نسبتا بالا با گرفتن وام مخالف هستند. بحث درباره بودجه ادامه خواهد داشت تا زمانی که کفایت مذاکرات اعلام و در باره این اولین بودجه جان توری رای گیری شود.