شهروند علی شریفیان: اندرو دوریون، سرباز با تجربه حدودا سی ساله اهل مونکتون نیوبرانزویک جمعه شب هفته گذشته در جبهه موصل عراق به علت شلیک اشتباهی نیروهای پیشمرگ کرد که در این منطقه علیه نیروهای داعش (حکومت اسلامی) می جنگند، جان خود را از دست داد. اندرو دوریون اولین پرسنل نظامی ارتش کاناداست که در این عملیات که بیش از پنج ماه پیش آغاز شد، جان خود را از دست می دهد. علاوه بر دوریون سه سرباز کانادا هم در این «آتش دوستانه» مجروح شدند. حال این مجروحان رضایت بخش اعلام شده است. درباره چگونگی مرگ این سرباز بین مقامات نظامی کردستان و فرماندهان نیروهای ارتش کانادا در عراق اختلاف نظر وجود دارد. مقامات کرد می گویند هنگامی که از این سربازان به هنگام گذر از خط مقدم جبهه در نزدیکی یک پست دیده بانی خواسته اند هویت خود را اعلام کنند، به عربی پاسخ داده اند و به همین دلیل به آنها شلیک شده است. مقامات کانادایی می گویند این خط مقدم جبهه اعلام نشده بوده است.

راب نیکلسون به طور خصوصی برای ملاقات با مقامات کردستان برای روشن شدن موضوع سفر کرده است. جیسون کنی، وزیر دفاع ضمن تسلیت گفته است ما تلاش خواهیم کرد که دقیقا چگونگی رخداد این حادثه تاسف بار را دریابیم.

androwاستفن هارپر، نخست وزیر دولت فدرال ضمن ستایش از این سرباز و فداکاری های او به خانواده و همقطارانش تسلیت گفته است.

مگان لسلی معاون ان دی پی در رابطه با مرگ دوریون ضمن انتقاد از چگونگی محافظت از سربازان کانادایی در عراق گفته است دولت مدعی است که سربازان کانادایی در خط مقدم جبهه و در جنگ های زمینی شرکت ندارند. با این ترتیب توجیه مرگ این سرباز ممکن نیست.

۶۰۰ پرسنل نیروی هوایی ارتش کانادا در عملیات بمباران های هوایی نیروهای داعش در عراق شرکت دارند و ۶۹ نفر هم برای آموزش نیروهای نظامی کرد در کردستان عراق بسر می برند. ماموریت شش ماهه ارتش در ماه آپریل به اتمام می رسد، اما گفته شده که این ماموریت تمدید خواهد شد.

روز یکشنبه ژنرال تام لاوسون، فرمانده ارتش کانادا به رسانه ها گفته است، مرگ این سرباز خدشه ای به همکاری نیروهای ما با پیشمرگ های کردستان وارد نخواهد کرد.