صدای امریکا- برخی گزارش‌ها حاکی از موج دستگیری‌های جدید در استان خوزستان است.   وبسایت خبری هرانا، که اخبار حقوق بشر ایران را منتشر می‌کند، روز چهارشنبه ۲ آبان نوشت که دست کم ۱۳۳ نفر پس از حمله مسلحانه به رژه نیروهای مسلح در اهواز در ۳۱ شهریور، دستگیر شده‌اند.

در آن حمله چهار نفر مهاجم حضور داشتند که به گفته مقامات امنیتی جمهوری اسلامی همگی کشته شدند.

پس از آن، موج دستگیری‌های افرادی که به گفته مقامات با این حادثه مرتبط بوده اند آغاز شد. استاندار خوزستان می گوید فقط یک زن در میان دستگیر شدگان است، اما فعالان مدنی منطقه تعداد زنان را بیش از یک نفر اعلام کرده اند.

در هفته جاری کانون مدافعان حقوق بشر به ریاست شیرین عبادی با صدور اطلاعیه‌ای نسبت به بازداشت گسترده شهروندان اهوازی در پی حمله مسلحانه به رژه نیروهای مسلح در اهواز ابراز نگرانی و آن را محکوم کرده بود.

 

هرانا گزارش می دهد که غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان در تاریخ ۳۰ مهرماه بدون اشاره به تعداد بازداشت‌شدگان مدعی شده است که “در بین بازداشت‌شدگان، فعال مدنی و کودک نیست و تلاش بر این است که برای فعالان مدنی و سیاسی مشکلی پیش نیاید و ما بحثی روی فعالان سیاسی و مدنی نداشتیم و در بین دستگیرشدگان یک زن وجود دارد، اما هیچ کودکی بازداشت نشده است.”

کریم دحیمی فعال حقوق بشر در گفتگو با گزارشگر هرانا در این رابطه گفت: “از زمان شروع بازداشت‌های گسترده در شهرهای مختلف خوزستان تاکنون هیچ کس آزاد نشده است و از محل نگهداری و وضعیت بازداشت‌شدگان نیز هیچ‌گونه اطلاعی در دست نیست؛ علیرغم پیگیری مکرر خانواده‌ها صرفا شنیده‌ها حاکی از این است که احتمالا تعدادی از این افراد به تهران منتقل شده‌اند.”

وی همچنین ادعای استاندار خوزستان را نادرست خوانده و گفت:”در میان بازداشت‌شدگان چندین زن وجود دارد که پس از بازداشت همسران و فرزندانشان توسط مامورین زن بازداشت شده‌ و به مکان نامعلومی منتقل شده‌اند؛ به عنوان نمونه مادر یکی از بازداشت‌شدگان به‌ نام «فایز عفراوى» که پس از دستگیری فرزندش بازداشت شده و یا همسر، خواهر و مادر «عدنان مزرعه» یکی دیگر از بازداشت‌شدگان شهر سوسنگرد صحت ادعای غلامرضا شریعتی را نقض می‌کند. علاوه بر این در ارتباط با اینکه مدعی شده است کودکی در بین بازداشت‌شدگان نیست باید گفت تمام اعضای خانواده ۴ مهاجم کشته شده در روز حمله به همراه کودکانشان بازداشت شده‌اند.”

این فعال حقوق بشر در ادامه افزود: “بسیاری از بازداشت‌شدگان فعالین مدنی بوده‌اند؛ از جمله همان زن که بازداشتش توسط استاندار خوزستان تائید شده است. «لمیاء حمادى»، از اهالى شهر سوسنگرد که فعال مذهبی نبوده و فعال مدنی است و تائید این بازداشت توسط غلامرضا شریعتی دال بر وجود فعالین مدنی در بین بازداشت‌شدگان است.”