سایت ایران کارگر- طی یک ماه گذشته، ۸ تن از شهروندان بهایی ساکن کرج که پس از تفتیش منزل توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان اوین منتقل شدند، کماکان به صورت بلاتکلیف در زندان به‌سر می‌برند. خانواده‌های این شهروندان اطلاعی از وضعیت آنها ندارند و بازداشت‌شدگان صرفا طی تماس تلفنی از انتقالشان به زندان اوین خبر داده‌اند.

بر پایه گزارش‌های دریافتی، ۸ شهروند کرجی به نام‌های پروان معنوی، الهام سلمانزاده، هومن خوشنام، پیام شبانی، پیمان معنوی، مریم غفارمنش، جمیله پاکرو (محمد حسین) و کیانوش سلمانزاده که از تاریخ ۲۵ شهریور تا ۲۵ مهرماه ۱۳۹۷ در این شهر بازداشت شده‌اند، کماکان به صورت بلاتکلیف در زندان اوین بسر می‌برند.

این گزارش به نقل از یکی از منابع مطلع می‌گوید که شهروندان بهایی بازداشت شده در کرج پس از بازداشت به صورت تلفنی از انتقالشان به زندان اوین خبر داده‌اند و علیرغم پیگیری خانواده‌ها کماکان اطلاعی از وضعیت آنها در دست نیست.

در یک ماه گذشته شهروندان بهایی در شهرهای مختلف ایران با افزایش فشار از سوی نهادهای امنیتی ـ قضایی روبرو شده‌اند.

لازم به ذکر است که شهروندان بهایی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند. این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.

یک آمار غیر رسمی تعداد شهروندان بهایی در ایران را بیش از سیصد هزار نفر ذکر کرده است؛ اما قانون اساسی جمهوری اسلامی فقط مسلمانان، مسیحیان، یهودیان و زرتشتیان را به رسمیت شناخته و مذهب بهاییان را به رسمیت نمی‌شناسد؛ به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است.