شهروند- بر اساس اعلام رسانه های ایالات متحده ی آمریکا دمکرات ها توانسته اند با کسب بیش از ۲۳ کرسی مجلس نمایندگان، پیروز انتخابات میان دوره ای امریکا شوند. مجلس نمایندگان آمریکا ۴۳۵ عضو دارد که تا پیش از انتخابات روز سه شنبه، جمهوریخواهان با ۲۳۵ کرسی، اکثریت را در دست خود داشتند. هر حزب برای کنترل مجلس باید حداقل ۲۱۸ کرسی داشته باشد، و دموکرات‌ها باید برای اکثریت شدن باید دست کم ۲۳ کرسی جمهوریخواهان را می‌گرفتند.

 

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در پیامی توئیتری این پیروزی را به حزب دمکرات تبریک گفت و آن را پیروزی بسیار بزرگی برشمرد. این پیروزی مانعی جدی برای پیشبرد اهداف دونالد ترامپ و وضع قوانین جدی توسط اوست. زنان دمکرات شمار زیادی از این کرسی ها را به خودشان اختصاص داده اند. در این انتخابات میان دوره ای کل ۴۳۵ کرسی مجلس نمایندگان کنگره ی امریکا و حدود یک سوم اعضای سنا، به رأی گذاشته شده بود.

پیش از انتخابات هر دو مجلس کنگره ی آمریکا، مجلس سنا و مجلس نمایندگان، در اختیار نمایندگان محافطه کار بود، که بعد از این انتخابات مجلس نمایندگان به دست دمکراتها افتاد، اما مجلس سنا هنوز اکثریت در دست نمایندگان حزب محافطه کار است.

در میان افراد پیروز در این انتخابات افراد سرشناسی همچون برنی سندرز هم به چشم می خورد که در سال ۲۰۱۶ رقیب انتخاباتی هیلاری کلینتون محسوب می شد.  همچنین یک زن جوان ایرانی تبار  به نام آنا اسکیمانی از فلوریدا  به عنوان اولین ایرانی تبار پیروز شد و به مجلس راه یافت. او ۲۸ ساله است و در یک خانواده مهاجر ایرانی در فلوریدا به دنیا آمده است. او در ویدئوهای تبلیغاتی اش تاکید بر مهاجر بودن خانواده اش داشته و می گوید هدفش برقراری برابری است. او به دنبال برقراری عدالت زیست محیطی، حقوق برابر دگرباشان جنسی و عدالت اجتماعی است. آنا اسکیمانی نماینده ی بخشی از اورلاندو و وینترپارک در مجلس ایالتی خواهد بود.

همچنین  دو زن مسلمان  وارد مجلس  نمایندگان شدند. الهان عمر، نامزد مسلمان سومالیایی تبار، در ایالت مینه‌سوتا و رشیده طلیب، نامزد فلسطینی‌تبار در ایالت میشیگان موفق شدند به عنوان نمایندگان دو حوزه انتخاباتی وارد مجلس نمایندگان شوند.

این انتخابات تکلیف اکثر کرسی های مجلس نمایندگان و بیش از یک سوم کرسی های مجلس سنا را روشن کرد. بسیاری بر این باورند که این انتخابات میان دوره ای که در میانه ی راه ریاست جمهوری دونالد ترامپ برگزار می شود مانند یک همه پرسی برای دونالد ترامپ است و می تواند نشان دهنده ی میزان محبوبیت او در میان مردم آمریکا باشد.