شهروند- علی شریفیان:  غروب روز دوشنبه ۱۹ نوامبر (دوشنبه همین هفته) در مراسم ویژه ای که در تورنتو برگزار شد خانم اسی اجگن بخاطر نوشتن رمانی بنام Washington Black جایزه ادبی معتبر و مشهور کانادا، جایزه گیلر را به دست آورد. او پس از این که اعلام شد که برنده این جایزه است در مصاحبه کوتاهی با خبرنگار سی بی سی اظهار داشت «باور نمی کند که جایزه گیلر را برده است».

اسی اجگن (Esi Edugyan پیش از این هم در سال ۲۰۱۱ برای رمان Half- Blood Bluse این جایزه  را به دست آورده بود. جایزه ادبی گیلر در سال ۱۹۹۴ بوسیله جک روبینویچ بنیانگذاری شده است. او در سال ۲۰۱۷ در سن ۸۷ سالگی درگذشت.

این جایزه هر ساله به وسیله بانک نوااسکوشیا و با همکاری سی بی سی به بهترین نویسنده کانادایی داده می شود. جایزه گیلر علاوه بر یک تندیس، مبلغ ۱۰۰ هزار دلار هم نصیب برنده آن می کند.

بجز این جایزه بزرگ مبلغ ۱۰ هزار دلار هم به همه نویسندگانی که فینالیست این جایزه ادبی می شوند، پرداخت می شود. گرداننده مراسم امسال ریک مرسر کمدین و هنرپیشه مشهور  بود که عمدتا برای سی بی سی کار می کند.  داوران مسابقه هم کمال آل سولایی، نویسنده کانادایی، هدر اونیل، ماکسیم بیلی، مدیر عامل جشنواره بین المللی فیلم تورنتو، فیلیپ هنشر، نویسنده آمریکایی و نویسنده انگلیسی جان فریمن بوده اند.