شهروند آرش عزیزی: نوآ ریچلر،‌ روزنامه ‌نگار مقیم تورنتو، احتمالا از خبرسازترین نویسنده‌ های غیرداستانی کانادا در ماه ‌های پیش رو خواهد بود. کتاب او، «وقتی از جنگ می‌گوییم، از چه حرف می‌ زنیم»، نامزد یکی دیگر از معتبرین جوایز ادبی کانادا شده است.

کتاب کوهن که قبلا نامزد جایزه‌ ی چارلز تیلور و جایزه  ‌ی فرماندار کل هم شده بود این بار نامزد جایزه ‌ی شانه ‌سی کوهن برای نوشته ‌های سیاسی شد. در صورت پیروزی ۲۵ هزار دلار جایزه‌ ی نقدی نیز به او تعلق می‌گیرد. نوآ که پسر موردخای ریچلر، نویسنده‌ ی فقیدِ کانادایی، است در این کتاب به ارتش کانادا می‌ پردازد.

 

از دیگر نامزدهای جایزه‌ ی شانه‌ سی کوهنِ امسال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

– پیتر اف. ترنت، شهردار وست‌ مانتِ کبک، به خاطر کتابی که در مورد رابطه ‌ی مونترال با حومه ‌هایش نوشته است.

– جفری سیمپسون، روزنامه ‌نگار اهل اتاوا، به خاطر «وضعیت مزمن: چرا نظام خدمات درمانی کانادا را باید وارد قرن ۲۱ام کرد» (در ضمن نامزد جایزه‌ ی چارلز تیلور)

نوآ ریچلر و کتاب مطرحش در مورد جنگ

– تاراس گرسکو، نویسنده‌ ی مقیم مونترال، به خاطر کتابی با زیر عنوان «نجات شهرهایمان و خودمان از اتومبیل». این کتاب در ضمن نامزد جایزه‌ ی ۴۰ هزار دلاری ملی بریتیش کلمبیا و جایزه‌ ی هیلاری وستون شده است.

– مارسلو دی‌سینتیو، از کالگری، به خاطر «دیوارها: سفرهایی فراسوی سنگرها»

برنده ‌ی نهایی جایزه ‌ی شانه ‌سی کوهن در روز ۶ مارس در مراسمی در اتاوا توسط صندوق نویسندگان کانادا اعلام می ‌شود. هر نویسنده ‌ی نامزد ۲۵۰۰ دلار دریافت می ‌کند و برنده ‌ی نهایی ۲۵ هزار دلار.

هیئت داوران امسال شامل است بر: اد برودبنت، رهبر سابق ان دی پی؛ تاشا خیرالدین، ستون‌ نویس و دانیل پولیکین، رمان ‌نویس و مترجم.

جایزه ‌ی شانه سی کوهن که برای ۱۳امین سال اهدا می‌شود به نام یکی از نمایندگان فقید مجلس از ویندزر نام‌گذاری شده است. این جایزه همه‌ ساله به یک کتاب غیرداستانی اهدا می‌شود که «به موضوعی سیاسی مورد علاقه ‌ی خوانندگان کانادایی پرداخته باشد و درک ما از مساله را بهبود بخشد.»