از ۲۱ جون ۲۰۱۸ دست اندرکاران حقوقی کانادا پیش نویس قانونی را طراحی نمودند تا در صورت تصویب قانون فروش (تحت کنترل ) ماری جوانا به عموم بتوانند محدودیتهای لازم  را برای حفظ حقوق افراد جامعه در نظر بگیرند. مهمترین مورد منع رانندگی در زمانی است که فرد تحت تاثیر ماده مخدر است و امکان و اجازه رانندگی نخواهد داشت. از این رو جرایم رانندگی را، هم فدرالی و هم استانی، از اکتبر امسال به مرحله ی اجراء در آوردند که نظر شما خوانندگان محترم را به آن جلب می نماید:

 

بر اساس آخرین تحقیقاتی که توسط دانشکده “وسترن انتاریو”منتشر شده در ۴۲ درصد از تصادفاتی که منجر به نقص عضو/فوت و مصدومیت شدید می شود مواد مخدر که اصلی ترین آن نزد جوانان ماری جوانا است، تاثیر بسزا داشته است و ۲۹ درصد مابقی تاثیر الکل بر بدن راننده بوده است.

این آمار تکان دهنده حکایت از آن دارد که علیرغم همه ی تبلیغات، ظاهرا رانندگان بی تجربه باور نکردند که این مواد در زمان رانندگی برای خود و دیگران مرگ آور است. اخیرا همه ی افسران راهنمایی و رانندگی به دستگاهی مجهز شدند که قادرند با قرار دادن آن در دهان فرد مربوطه میزان مواد مخدر را در سیستم خونی راننده اندازه گیری نمایند.

جرایم فدرالی:

– بار اول اگر در سیستم خون راننده ۵-۲ نانو گرم کشف شود ۱۰۰۰ دلار

– اگر در سیستم خون راننده ۵ نانو گرم کشف شود بار اول ۱۰۰۰ دلار الی ۵ سال زندان بار دوم ۳۰ روز الی ۵ سال زندان و برای بار سوم ۱۲۰ روز الی ۵ سال زندان.

– اگر تصادف باعث مصدومیت یا جرح شخصی شود تمامی جرایم می تواند تا ۱۰ سال زندان تشدید شود.

– اگر تصادف منجر به فوت شخصی شود تمامی جرایم می تواند به زندان ابد تشدید شود.

اگر در خون راننده علاوه بر ماری جوانا درصد غیر مجاز الکل هم کشف شود، جرایم تشدید شده و بخششی وجود نخواهد داشت.

جرایم انتاریو مازاد بر جرایم فدرالی:

بار اول اگر در سیستم خون راننده  ۲ الی ۵ نانو گرم کشف شود سه روز تعلیق گواهینامه رانندگی و ۳۵۰ دلار جریمه

باردوم اگر در سیستم خون راننده  ۲ الی ۵ نانو گرم کشف شود هفت روز تعلیق گواهینامه رانندگی و ۳۵۰ دلار جریمه

بار سوم تعلیق ۳۰ روزه گواهینامه /۶ ماه رانندگی با کنترل کامل/۴۵۰ دلار جریمه و آزمایش خون و ادرار بعد از ۶ ماه مبنی بر سلامت کامل (تست اعتیاد)

اگر میزان مواد مخدر در سیستم خونی راننده بیشتر از ۵ نانو گرم باشد همه جرایم افزایش یافته و میزان تعلیق نیز طولانی تر خواهد شد. به این معنی که ممکن است گواهینامه رانندگی را برای همیشه از دست داده و به مانند یک مجرم فرد مجبور شود یک تا ده سال در زندان بسر ببرد.

حالا سئوال اینجا است که مصرف چه میزان ماری جوانا امکان رانندگی را سلب می نماید؟

اکثر دست اندرکاران پزشکی معتقدند که حتی کشیدن یک “پک” یا همان پاف قادر است که راننده را از خود بی خود نماید یا میزان ۲ نانو گرم را در خون نشان دهد، پس به هیچ عنوان ریسک نکرده و با سرنوشت خود و دیگران بازی نکنید.

یکی از دست اندرکاران مدیریت ریسک شعار جالبی داشتف او می گفت “برای به دست آوردن چیزهای کوچک ریسک های بزرگ نکنید”

شاد و سربلند و پایدار باشید.