شهروند- حسن ال قنطار (Hassan Al Kontar) ، نام پناهنده ی سوری است که حدود هفت ماه در فرودگاهی در مالزی زندگی کرده است و هم اکنون راهی کانادا است. ال کنتار ۳۶ سال دارد و از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۲ در امارات متحده ی عربی به عنوان  مدیر بازاریاب بیمه کار کرد. بعد از شروع جنگ در سوریه در سال ۲۰۱۱ امارات ویزای او را تمدید نکرد و ال قنطار از آن سال در جستجوی کشوری است که او را پناه دهد و مانع از بازگشت او به سوریه شود.

 

در ماه مارس امسال حسن ال قنطار از پرواز” تورکیش ایرلاین” در فرودگاهی در مالزی بیرون رانده شد. او از آن موقع در بخش ترانزیت فرودگاه سرگردان ماند و سعی کرد با پیام های اینترنتی توجه اذهان را در جهان به خودش جلب کند.

دو ماه پیش دولت مالزی او را دستگیر کرد و به کمپی متعلق به پناهجویان منتقل کرد. حسن می گوید تمام این دو ماه در این وحشت بازگشت به سوریه سپری شد. حسن در ماه آوریل با شبکه ی خبری CBC در کانادا مصاحبه کرد و دلایلی را که نمی تواند به سوریه بازگردد برای آنها بازگو کرد. همین موجب شد تا انجمنی به نام  Cooper and the B.C. Muslim Association در ونکوور کانادا کارهای او را درست کرده و باعث بشوند به عنوان پناهنده در کانادا پذیرفته شود.

حسن ال قنطار هم اکنون راهی کاناداست و قرار است در بدو ورود با خانواده ی کوپر زندگی کند. همچنین برای او کاری تمام وقت در هتلی در ونکوور در نظر گرفته شده است. حسن در آخرین پیام اینترنتی از این که صورت ژولیده و پر از ریشی دارد معذرت خواهی کرد و اعلام کرد که آماده است تا زندگی اش را در کانادا شروع کند.