شهروند: روز سه شنبه جری دیاس، دبیر کل اتحادیه کارکنان جنرال موتورز اشاوا به مدت یک ساعت با جاستین ترودو در اتاوا ملاقات و مذاکره داشته است. این ملاقات و مذاکره با نخست وزیر به منظور جلوگیری از بسته شدن شعبه  ی این کارخانه در انتاریوی کانادا صورت گرفته است.

 

 

دیاس پس از مذاکراتش با ترودو اظهار امیدواری کرده که ترودو هرچه در توان دارد به کار خواهد گرفت تا از بسته شدن این کارخانه مهم و بزرگ کانادا جلوگیری شود. پس از اتمام مذاکرات یک سخنگوی ترودو گفته است نخست وزیر و نماینده کارکنان جنرال موتورز از اینکه ممکن است کارخانه بسته شود اظهار نومیدی کرده اند، و خاطر نشان کرده مذاکرات بسیار مثبت و ثمربخش بوده است. در این مذاکرات این دو درباره گفت و گوهای اخیر خود با مسئولان جنرال موتورز تبادل نظر کرده اند.

ترودو پیش از این ملاقات در یک گفت و گوی تلفنی به رونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا گفته است که ما می توانیم با تلاشی مشترک از بسته شدن جنرال موتورز اشاوا، اوهایو، میشگان و مریلند جلوگیری کنیم.

جری دیاس می گوید مسئولان جنرال موتورز سرمایه گذاری در شعبه مکزیک این شرکت را افزایش داده اند، در حالی که هیچ کمکی به شعبه اشاوا برای جلوگیری از بسته شدنش نمی کنند. در حالی که آمریکا همه مالیات تولیدات کانادا را حذف کرده است، دیاس خواستار افزایش مالیات و عوارض روی تولیدات جنرال موتورز شعبه ی مکزیک است. شعبه ی مکزیک سالانه یک میلیون خودرو تولید می کند و تولیدات اشاوا به ۱۲۵ هزار خودرو در سال رسیده است. دونالد ترامپ بسیار عصبانی است و در توئیتی اعلام کرده است: «ما از عملکرد خانم مری بارر، مدیر عامل جنرال موتورز اوهایو، میشیگان و مریلند ( که دارند بسته می شوند.) ناامید هستیم. در حالی که شعبه های مکزیک و چین مشغول به کار هستند. ما جنرال موتورز را (با کمک های مالی خود) نجات دادیم و حالا این تشکر و جواب ماست. اکنون در نظر داریم همه کمک هایمان را به جنرال موتورز قطع کنیم.»

خریدران خودروهای برقی جنرال موتورز از ۷۵۰۰ دلار تخفیف ویژه برخوردار می شوند. جری دیاس می گوید اگر شعبه اشاوا بسته شود ۲۵۰۰ نفر بیکار می شوند و تنها یک شعبه دیگر که در « اینگرسول» انتاریو قرار دارد باقی می ماند و شعبه دیگر در سنت کاترین انتاریوست که موتور و جعبه دنده می سازد و به شعبه اصلی می دهد تا در تولید خودروها استفاده شوند.

دیاس خواستار آن است که مرکز سپینت کاترین به اشاوا منتقل شود تا از بسته شدن آن جلوگیری شود. نماینده اتحادیه کارکنان جنرال موتورز قصد دارد با همتای آمریکایی خود هم ملاقات و مذاکره کند تا با هم دست به اقدامات مشترکی برای جلوگیری از بسته شدن مرکز اشاوا، اوهایو، میشیگان و مریلند بزنند.

«ناودیپ بینز»، وزیر نوآوری های کابینه ترودو در ارتباط با احتمال بسته شدن جنرال موتورز مرکز اشاوا گفته است که ما آماده ایم به کسانی که بیکار می شوند و خانواده های آنها هر نوع کمکی که لازم باشد بکنیم.

جنرال موتورز اشاوا کارخانه خودروسازی خصوصی است که از سال ۱۹۰۸ تا به امروز مشغول بکار بوده و اتحادیه کارکنان آن یکی از اتحادیه های عضو مجموعه CAW  است که ۳۱۰ هزار عضو دارد.