آرش عزیزی ـ عجبا که چشم ‌انداز انتخابات سیاستمداران را به چه کارهایی نمی‌ اندازد.

کریس بنتلی، دادستان کل دولت لیبرال انتاریو، این هفته خبر از اعمال سیاستی داد که کمتر از پنج ماه مانده به انتخابات استانی مسلما توجه‌های زیادی را به خود جلب می‌ کند. به گزارش کندین پرس، بنتلی اعلام کرد دولت در همین تابستان قوانین سفت و سخت مشروب‌ خوری را آزادتر می‌ کند و اضافه کرد مردم “وسیعا” خواهان چنین تغییراتی هستند.

جزئیات تغییرات قوانین در این زمینه هنوز اعلام نشده ‌اند، اما به گفته‌ی بنتلی در گفتگو با کندین پرس، این تغییر مقررات بیشتر به جشنواره ‌های خیابانی مربوط می‌شود. قرار است بزرگسالان در این جشنواره ‌ها به جای محدود بودن به محوطه ‌های مخصوص مشروب‌خوری آزادی بیشتری برای این طرف و آن ‌طرف‌ رفتن داشته باشند.

مردم همچنان برای مصرف مشروبات الکلی محدود به “منطقه ‌ای مشخص” خواهند بود، اما خواهند توانست به جای یک ‌جا نشستن از جایی به جای دیگر بروند و مشروب ‌به ‌دست به خرید و سایر تفریحات معمول جشنواره‌ های خیابانی مشغول شوند.

در ضمن قرار است ساعات مجاز مصرف مشروب برای عروسی ‌ها و رویدادهای خیریه تا ۲ صبح تمدید شود و قوانین در زمینه‌ بسته‌ های مسافرتی نیز تغییر یابد.

هنوز تاریخ دقیق تغییر قوانین اعلام نشده، اما دادستان گفته این اتفاق در “همین تابستان” (یعنی پیش از انتخابات پاییز) می ‌افتد.

 

آزادی بیشتر یا کمتر؟

قوانین سفت و سخت مصرف مشروبات الکلی در انتاریو یادگار اوایل قرن بیستم است که جنبش ‌هایی قوی در سراسر آمریکای شمالی برای ممنوعیت مشروب وجود داشت. بعدها ممنوعیت ‌های کلی از میان رفت اما محدودیت ‌های شدید در خیلی جاها مثل انتاریو باقی مانده است.

بسیاری می ‌گویند تغییر قوانین دولت لیبرال کافی نیست و خواهان تغییرات بیشتر شده ‌اند. مثلا بنتی گفته بسیاری خواهان تغییر محدودیت‌ های مصرف مشروب در قایق‌ ها و کشتی‌ های تفریحی هستند. طبق قوانین کنونی مصرف مشروب نیم ساعت پیش از حرکت قایق مجاز است. در نتیجه اگر تاخیری در حرکت قایق پیش بیاید کلیه مشروبات باید جمع ‌آوری شود تا وقتی که حرکت دوباره ممکن شود.

از دیگر مسائل مبهم، فضاهای سرباز و خیابانیِ(patio)  رستوران ‌ها است که گاهی اوقات بین آن‌ ها و مرکز رستوران پیاده‌ رویی قرار دارد.

در مقابل کسانی که خواهان آزادی بیشتر هستند شکی نیست که بسیاری شهرداری ‌ها و نیروهای پلیس در سراسر استان با این تغییر قوانین مخالفت خواهند کرد. بنتلی گفته مقامات محلی حق رد قوانین استانی را خواهند داشت، اما تاکید کرد دولت استانی همچنان در تلاش برای اعمال “رفتار مسئولانه” خواهد بود.

در ابتدای مطرح شدن احتمال تغییر قوانین، رهبران پلیس اعلام کردند نگرانی‌ هایی برای تشویق مصرف مشروب توسط افراد زیر سن قانونی، ایجاد محیط ‌های ناامن برای خانواده ها و مشکلات لجستیکی افسران در اعمال قوانین دارند.

به گفته ‌ی سخنگوی انجمن روسای پلیس انتاریو، این انجمن “گفتگوهای مفصلی” با وزارت دادگستری داشته و این وزارتخانه پس از این گفتگوها تغییراتی در طرح اولیه پیشنهادی داده است. از جمله این تبصره اضافه شده که سازمان‌ های برگزارکننده جشنواره‌ ها موظفند اطلاعات بیشتری، مثل تخمین تعداد شرکت‌کنندگان، در اختیار پلیس بگذارند.

تغییرات هر چه که باشد اعمال آن ‌ها چند ماه پیش از انتخابات حتما به بحث ‌های زیادی خواهد انجامید.

جالب این‌جا است که دالتون مک‌ گینتی، نخست‌ وزیر لیبرال، قبلا خود از تیم هوداک، رهبر محافظه‌ کاران، انتقاد کرده بود که چرا با دست بردن به مسائل پرماجرایی مثل قوانین مشروب ‌خوری توجهات را از مسائل اصلی پرت می ‌کند.

آندریا هروات، رهبر ان دی پی انتاریو، با اشاره به این تناقض گفت:”این‌گونه می‌ خواهند توجه ‌ها را به چیزی به غیر از ناکامی عظیم خودشان در مورد شغل ‌ها، در مورد تامین‌ پذیری زندگی روزمره، در مورد این واقعیت که مردم هنوز بابت مالیات هماهنگ فروش بسیار خشمگینند و تاثیر آن بر جیب ‌هایشان را احساس می‌ کنند،‌ جلب کنند.”