G20

سیزدهمین نشست سران گروه کشورهای ۲۰ این بار در کشور آرژانتین در شهر بوینس آیرس از تاریخ ۳۰ نوامبر تا اول دسامبر ۲۰۱۸ تشکیل شد و کشورهای عضو، پیرامون مسایل اقتصادی و زیست محیطی به بحث و تبادل نظر پرداختند. چیزی که شاید برای اکثر قریب به اتفاق مردم مهم باشد آن است که این پیمان بین المللی چیست و تا چه حد قدرت عمل اجرایی دارد، و آیا تأثیرش بر زندگی اکثریت مردم است، یا فقط حافظ منافع کشورهای صاحب قدرت می باشد؟

 

اجازه می خواهد در این قسمت مقاله نظر شما خوانندگان محترم را به تعریف مختصری پیرامون کلیات این پیمان جهانی جلب نماید:

گروه تشکیل دهنده شامل ۱۹ کشور و اتحادیه اروپا است. کشورهای عضو عبارتند از: آرژانتین- استرالیا – برزیل- کانادا – چین- آلمان- فرانسه-هند- اندونزی- ایتالیا- ژاپن- مکزیک- روسیه- عربستان- آفریقای جنوبی-کره جنوبی- ترکیه- انگلستان و ایالات متحده آمریکا.

این کشورها ۸۵ درصد سهم فعالیت های اقتصادی جهان را بر عهده دارند و قریب به ۷۵ درصد جمعیت کره خاکی در این کشورها زندگی می کنند. نتایج حاصله با دیگر پیمانهای بین المللی تبادل شده و مهمتر از همه گزارش سالیانه “جی ۲۰ ” برای سازمان جهانی تجارت نیز ارسال می شود تا امکان بحث و تبادل نظر اعضاء در دو سازمان فراهم گردد.

سازمانهای اقتصادی و بازرگانی بزرگی از سراسر جهان در “جی ۲۰” شرکت می کنند که عهده دار سیاست گذاری در بازارهای پولی و مالی جهان هستند. از آن جمله بانک جهانی- صندوق مالی/پولی جهانی- سازمان جهانی کار- سازمان تجارت جهانی- سازمان ملل می باشند.

“جی ۲۰” فرزند خلف گروه کشورهای ۷ است که تا سال ۱۹۹۰ عهده دار سیاست گذاری اقتصادی جهان بود، ولی با بروز بحران اقتصادی در همان سال در کشورهای آسیایی لزوم بازنگری در سیاست های آن حس شد و آن ۷ کشور به ۱۹ کشور و اتحادیه اروپا تغییر پیدا کرد.

مهمترین تغییر عمده بعد از بحران و شکست اقتصادی سال ۲۰۰۸ در اقتصاد آمریکا بود که به پیشنهاد کانادا اولین نشست اضطراری در واشنگتن تشکیل و در بهار سال بعد بالاترین اعتبار جهانی به میزان ۱.۱ تریلیون دلار به اقتصاد کشورهای زیان دیده تزریق شد تا توانستند مجدد به بقای اقتصادی خود ادامه دهند.

هر ساله ” جی ۲۰″ در مقر یکی از کشورهای عضو تشکیل شده و اعضاء پیرامون مسایل مختلفی به بحث و تبادل نظر می پردازند و در آخر نتایج حاصله را به صورت دستورالعمل به اعضاء و سازمانهای ذیربط جهانی منتقل می نمایند. در جلسه امسال زیر گروهای مختلفی تشکیل شد و از دست اندرکاران بانکی-اقتصادی – زیست محیطی و مالی دعوت به عمل آمد تا در جلسات یاد شده شرکت نمایند. اهم مذاکرات و کمیسیون ها عبارت بودند از:

۱-کمیسیون ضد فساد کاری

 ۲-کمیسیون حفظ هوای پاک

۳-کمیسیون اقتصاد آنلاین

۴- کمیسیون بهبود مسایل آموزشی

۵-کمیسیون بهبود شرایط کار

  ۶-کمیسیون استفاده بهینه از انرژی

۷- کمیسیون بهره وری از نیروی کار

 ۸- کمیسیون روشن سازی در امور مالی

۹- کمیسیون بهینه سازی تجارت بین الملل

از ابتکارات امسال آن بود که موضوعات مهمی را با سرفصل های متنوع بیان نمودند که در سال آتی مورد بحث قرار گیرد. از آن میان نقش جوانان/ زنان و علوم جدید در “جی ۲۰” بود و تاکید بر تفکر و ایده های جدید برای پیشبرد اهداف جامعه بشری.

نکته بسیار مهم دیگری که در جلسه امسال خودنمایی می کرد و تقریبا خبرش با این اجلاس مقارن شد، امضاء پیمان مشترک و جدید سه کشور آمریکا- کانادا و مکزیک بود که با موفقیت و نتیجه برد- برد برای همه به پایان رسید.

موفق و موید و پایدار باشید.

بر گرفته ازسایت دولتی کانادا- ترجمه مفهومی است و لغت به لغت نمی باشد

http://www.international.gc.ca/world-monde/international_relations-relations_internationales/g20/index.aspx?lang=eng

Government of Canada site- Canada and the G20- Date: 2018-12-01

 farsadi.associates@gmail.com