روز یکشنبه  18 آذر ۱۳۹۷، برابر با ۹ دسامبر ۲۰۱۸، مرکز بین المللی  حقوق بشر در کانادا با  برگزاری نمایشگاهی به گرامیداشت  یاد  زندانیان سیاسی  و محکوم کردن نقض حقوق بشر  در ایران  پرداخت که طی آن سناتورلیندا فرام، اردشیر زارع زاده و شاپرک شجری زاده سخنرانی کردند.

در  این مراسم، نمایشگاهی از تصاویر تعداد قابل توجهی از زندانیان سیاسی ایرانی گذاشته شده بود و در مورد وضعیت ایشان توضیحاتی داده شد.

سناتور پر سابقه کانادایی  لیندا  فرام در صحبت های کوتاهی ضمن همبستگی با زندانیان  سیاسی در  ایران آرزو کرد که  روزی  شاهد آزادی ایران  باشیم.

از راست: اردشیر زارع زاده- شاپرک شجری زاده

سناتور فرام همچنین به تشریح  طرح پیشنهادی خود در سنای کانادا پرداخت و تأکید کرد که در  این طرح نقض حقوق بشر در ایران  به  شدت محکوم می شود و از  سنای  کانادا می خواهد که  دولت کانادا  را تشویق به ایستادن  در  کنار مردم  ایران کند.

هم چنین در این طرح اظهارات  یهودی ستیزانه  حسن  روحانی که در آن اسرائیل  را غده  سرطانی عنوان کرده  بود  به  شدت محکوم  شده است.

این  موشن از دولت کانادا  می  خواهد که کل سپاه  پاسداران را به لیستتروریستی کانادا  اضافه کند. و  قانون مگ نیتسکی را بر جمهوری  اسلامی  ایران اعمال کند.

سرجیو مگنیتسکی وکیل و فعال حقوق بشر سرشناس مخالف ولادیمیر پوتین  بود که کشته شد و به  پاس تلاش های  او برخی  کشورها  از جمله امریکا و کانادا  قانونی را  از تصویب  گذرانده اند  که ناقضین حقوق بشر را در  لیست  تحریم ها قرار می دهد.

قانون مگنیتسکی  در پارلمان کانادا  با موافقت تمام احزاب  تصویب شد ولی تاکنون دولت کانادا از  اعمال آن بر مقامات جمهوری  اسلامی خود داری  می کند.

اردشیر زارع زاده مدیر  مرکز بین المللی  حقوق بشر گفت:”زندانیان  سیاسی همواره  شمع مبارزه با  رژیم جمهوری  اسلامی را روشن نگه داشته اند.  درآستانه  روز  جهانی حقوق بشر در کانادا  این کمترین کاری بود  که ما می توانستیم  بکنیم.  او در صحبت های خود از همه کسانی که برا ی حقوق بشر و زندانیان سیاسی فعالیت می کنند قدردانی کرد. همچنین او از دولت کانادا به دلیل بستن راه ورود پناهندگان ایرانی از طریق سازمان ملل را مورد انتقاد قرار داد و خواست که دولت لیبرال راه را مجددا باز کند.

شاپرک شجری زاده که به تازگی به کانادا آمده است سخنانی در حمایت از حقوق زنان در ایران بر زبان راند. او گفت اعتراض به حجاب اجباری فرصتی شد برای من تا بتوانم به زشتی ها اعتراض کنم. من نسبت به خشونت علیه زنان بسیار حساس هستم و این مرا برآشفته می کند. وقتی در ایران بودم دوست داشتم که دیگران در خارج از کشور که از شرایط  و آزادی های بهتری برخوردارهستند از زنان ایرانی و مبارزان ایرانی حمایت کنند.

او در حالی که بغض داشت گفت اکنون فرهاد میثمی در اعتصاب غذاست، وضعیت جسمانی آرش صادقی بسیار ناگوار است.آنچه من در قرچک دیدم واقعا غیر انسانی است، هیچ رسیدگی پزشکی انجام نمی شود، نه قانونی بود نه فریاد رسی. دوست دارم در کانادا به فعالیت های خود ادامه دهم وصدایی باشم برای زنان ایرانی و دختران خیابان انقلاب که شجاعانه حجاب خود را بر سرچوب زده اند.

در پایان مراسم اردشیر زارع زاده از همه حاضران برای حمایت از فعالیت های حقوق بشری تشکر کرد و از همه خواست برای کمک مالی و سیاسی به زندانیان سیاسی از جمله آرش صادقی که در زندان بیمار است و نیاز

به مداوا دارد و مقامات زندان حاضر به تأمین هزینه های او نیستند، تلاش کنند.