جستجوی یک شخص در گوگل یا به اصلاح گوگل کردن یک شخص، این روزها متداول شده و آن را می توان به یک نورافکن قوی بالای سر شهروندان تشبیه کرد. 


شهروند ۱۲۲۴ ـ پنجشنبه  ۹ اپریل  ۲۰۰۹


 

کندین پرس: جستجوی یک شخص در گوگل یا به اصلاح گوگل کردن یک شخص، این روزها متداول شده و آن را می توان به یک نورافکن قوی بالای سر شهروندان تشبیه کرد.کمپانی گوگل اعلام کرد اواخر ماه مارچ فرم جدیدی از نقشه کانادا با تصاویر محوی از شهروندان در گوگل مپ جای خواهد داد. همچنین تصاویری از مراکز مهم شهرهای بزرگ نیز به این سرویس افزوده خواهد شد.

شاید بسیاری از افراد ندانند که ناخواسته تصویر آنان و یا مشخصات مکانی که در آن قرار دارند از طریق سرویس گوگل مپ در اختیار دیگران قرار می گیرد. به عنوان مثال یک شخص در حین جستجوی مکانی احتمالا با تصویر یکی از آشنایان خود در آن مکان روبرو می شود. با کمک این سرویس گوگل، کاربر می تواند به راحتی در خیابانها، مراکز خرید، مکانهای تفریحی و جاذبه های توریستی و در حوالی منزل خود پرسه بزند، لیکن به رغم سرویس عالی که کمپانی گوگل در اختیار کاربران قرار می دهد، کارشناسان امور حریم خصوصی کانادا این شرکت را به شکستن حریم خصوصی افراد متهم کرده اند.

با این وجود الیزابت دنهام، نماینده کمیسیون حریم خصوصی کانادا معتقد است، شخصی که در مکانهای عمومی  ظاهر می شود، قطعا می داند که هر لحظه ممکن است از او تصویری گرفته شود و در اینترنت پخش شود. برنامه جستجوی مکانها از طریق موتور جستجوی گوگل از می ۲۰۰۷ در آمریکا راه اندازی شد و پس از آن در هشت کشور دیگر از جمله کانادا  نیز مورد استفاده قرار گرفت. بر اساس قانون حریم خصوصی در کانادا، استفاده از نام و تصویر شخصی در مطبوعات، تنها به مجوز شخص مورد نظر  بستگی دارد و این عملکرد گوگل مپ قانون حریم خصوصی را نقض می کند و کم نیستند کسانی که تمایل ندارند دیگران از وضعیت منزل مسکونی، محل کار و یا خودروی آنان اطلاعاتی به دست آورند و حتی در شرایطی این سیستم امنیت جانی برخی از افراد را به خطر می اندازد.