جایزه سیمون دوبوار امسال به کمپین یک میلیون امضاء در ایران، تعلق گرفت. این جایزه با عنوان «برای رهایی زنان» با هدف کمک به بسیج همبستگی بین المللی زنان …


شماره ۱۲۱۲ ـ پنجشنبه  ۱۵ ژانویه ۲۰۰۹


 

مدرسه فمینیستی: جایزه سیمون دوبوار امسال به کمپین یک میلیون امضاء در ایران، تعلق گرفت. این جایزه با عنوان «برای رهایی زنان» با هدف کمک به بسیج همبستگی بین المللی زنان، تاکید دوباره بر حقوق زنان، تضمین حمایت از کسانی که امروز در مبارزه جان خود را در معرض خطر قرار می دهند و پشتیبانی از ایده برابری و صلح آنان بنیاد گذاشته شد.

این جایزه سال گذشته در ۹ ژانویه روز تولد سیمون دوبوار و به مناسبت یک صدمین سالروز تولدش بنیاد گذاشته شد. اولین جایزه سیمون دوبوار در ۹ ژانویه سال گذشته (۲۰۰۸ میلادی) در دانشگاه سوربن پاریس از سوی هئیت داوران بین المللی به تسلیمه نسرین، نویسنده بنگلادشی، و ایان هیرشی علی، عضو سابق پارلمان هلند تعلق گرفت. این جایزه به تسلیمه نسرین به دلیل به خطر انداختن جان اش برای آزادی زنان تعلق گرفت. تسلیمه نسرین اولین دریافت کننده این جایزه بود که هدف اش حمایت از حقوق زنان است.

در هیئت داوران بین المللی جایزه سیمون دوبوار با ریاست جولیا کریستوا، فیلسوف سرشناس فمینیست، کسانی مانند الیزابت بدینتر (فیلسوف فمینیست)، کیت میلت و الیس شوارتزر، اینگرید بتانکورت، سیلویا بون دوبوار، دختر خوانده و وارث او، کلود لانزمن، مدیر مجله «عصر مدرن» که سیمون دوبوار و ژان پل سارتر آن را پایه گذاری کردند، همچنین چهره های سرشناس دیگری عضویت دارند.

به گزارش رادیو فرانسه خانم جولیا کریستوا، نویسنده و روانکاو معروف فرانسوی که بنیانگذار و رئیس هیأت داوران این جایزه است اظهار داشت: "سیمون دوبوار دنباله ی مبارزه ی زنان را که دو قرن است ادامه دارد در دست گرفت. سیمون دوبوار با کتابش "جنس دوم"، که شهرتی جهانی دارد، انقلابی در این جنبش به وجود آورد. هیات داوران این جایزه که حدود بیست شخصیت جهانی را در برمی گیرد و چندین زن و مرد نویسنده، جامعه شناس، فیلسوف، روزنامه نگار و سیاستمدار در آن شرکت دارند امسال خواسته اند بر این نکته انگشت بگذارند که مبارزه برای حقوق زنان تنها مسئله ی زنان فرانسوی، اروپایی و غربی نیست بلکه زنان را در تقریباً سراسر جهان به خود جلب کرده است. امسال ما سخت تحت تأثیر جسارت زنان ایرانی و بدیع بودن شکل مبارزه شان قرار گرفتیم. این جنبش کار مهمی را در جهت توضیح معنا و ماهیت حقوق بشر و حقوق زنان به خود زنان انجام می دهد و آن ها را تشویق می کند که علیه تضییقات مبارزه کنند. کمپین یک میلیون امضاء جنبش بدیع و تازه ایست چون بر محور یک زن پیشرو و مشهور شکل نگرفته است، بلکه یک جنبش وسیع است، زیرا زنانی که در آن فعال هستند به دیدار زنان دیگر می روند، با آن ها بحث می کنند، خانه به خانه سر می زنند و حقوق زنان را تک به تک به آن ها توضیح می دهند. از این طریق و از راه اینترنت یک شبکه ی وسیع فکری به وجود می آورند که همه نوع زنی را، از اقشار کم درآمد گرفته تا زنان مرفه، در بر می گیرد و این دقیقاً با روح کار سیمون دو بوار همخوانی دارد. ما با اهدای این جایزه می خواهیم این زنان را تشویق کنیم و علاقه، عشق و همبستگی خود را به آنها نشان دهیم".

جایزه این زن بزرگ و نظریه پرداز متعهد و مدافع برابری که امسال به کمپین یک میلیون امضاء تعلق گرفته است، مایه مباهات و سبب دلگرمی و تعهد بیشتر همه ما فعالان کمپین یک میلیون امضا نسبت به ادامه راه مسالمت آمیزمان خواهد بود.