تقاطع: مهدی کوچک‌زاده، یکی از حامیان پیشین احمدی‌نژاد در مجلس شورای اسلامی، روز یکشنبه (۲۶ مرداد-۱۷ آگست) با پخش نامه‌ای در این مجلس، نسبت به مدرک دکترای حسن روحانی تشکیک کرد.

آقای کوچک‌زاده، در این نامه‌ که در ابتدا بدون امضا پخش و منتشر شده بود، نوشته که حسن روحانی از یک سو از دوره‌ی اول مجلس شورای اسلامی با عنوان “دکتر” به عضویت این مجلس درآمده و از سوی دیگر بر اساس اطلاعات موجود در وب‌سایت “مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام” که روحانی تا پیش از رسیدن به ریاست جمهوری اسلامی، مدیریت آن را بر عهده داشته، «او در سال‌های منتهی به ۷۴ برای تحصیل در دوره‌های کار‌شناسی ارشد و دکترا در یکی از دانشگاه‌های انگلستان ثبت نام نموده‌ است».

این عضو مخالف دولت روحانی در مجلس شورای اسلامی هم‌چنین با اشاره به اظهارات محمدباقر نوبخت، معاون حسن روحانی مبنی بر این‌که رییس جمهوری اسلامی “استاد تمام” دانشگاه بوده و «از آن محل حقوق دریافت می‌‌کند» با طرح چهار سوال، مدرک آقای روحانی را زیر سوال برده است.

او از جمله نوشته: «آیا در فاصله سال‌های مجلس اول تا سال ۷۴ که ایشان مدرک دکترا گرفته‌اند، از حقوق و امتیازات عنوان “دکتر” استفاده نموده‌اند؟ اگر بلی با چه مجوز قانونی و شرعی؟»

کوچک‌زاده در سوال دومش، خواهان توضیح درباره‌ی چگونگی تحصیل هم‌زمان در انگلستان و داشتن «پست‌های خطیری مثل نایب رییس مجلس، دبیر شورای عالی امنیت ملی و…» شده است.

majles-dana

وی در ادامه پرسیده: «ایشان در هیأت ممیزه کدام دانشگاه و با کدام سوابق پژوهشی موفق به کسب عنوان “استاد تمام” شده‌اند؟»

این عضو مجلس شورای اسلامی در پایان هم خواهان مشخص شدن استفاده یا عدم استفاده روحانی از بورس تحصیلی در دوران دانشجویی‌اش شده و نوشته «اگر بورسیه بوده‌اند با شرکت در کدام آزمون و یا با کدام مجوز قانونی از بورسیه استفاده نموده‌اند؟»

تشکیک کوچک‌زاده در مدرک دکترای حسن روحانی به دنبال افشاگری‌های روزهای اخیر رسانه‌های نزدیک به دولت در خصوص اعطای بورسیه‌ به نزدیکان وزیران دولت پیشین و شماری از اعضای کنونی مجلس شورای اسلامی که از حامیان استیضاح وزیر علوم هستند، صورت می‌گیرد.

او روز یکشنبه در دفاع از اقدام خود گفت که برای توزیع این نامه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی از هیات رییسه این مجلس، «مجوز» گرفته است.

گفتنی است مدرک دکترای حسن روحانی که بر اساس بیوگرافی رسمی منتشرشده از سوی وی در رشته‌ی «حقوق اساسی» از «دانشگاه کلدونین گلاسگو» و در سال ۱۳۷۸ خورشیدی (۱۹۹۹ میلادی) اخذ شده، پیش از این نیز در دوران انتخابات گذشته ریاست جمهوری اسلامی مورد توجه شماری از رسانه‌های فارسی‌زبان قرار گرفته بود که به دنبال آن، این دانشگاه با انتشار ویدئوی مربوط به لحظه‌ی اهدای مدرک به آقای روحانی، صحت آن را مورد تایید قرار داد.