شهروند- وزارت دادگستری ایالات متحده ی آمریکا اعلام کرد که کمپانی مخابراتی هوآوی، منگ وانژو مدیر مالی این کمپانی و تمام شرکتهای وابسته به این کمپانی بزرگ در آمریکا و هنگ کنگ با ۱۳ اتهام جنایی روبرو هستند. منگ وانژو هم اکنون به قید وثیقه آزاد است و در ونکوور کانادا زندگی می کند. او در ماه دسامبر به دستور مقامات قضایی آمریکا و به کمک پلیس کانادا دستگیر شد و ایالات متحده ی امریکا در صدد است تا تاریخ ۳۱ ژانویه ی ۲۰۱۹ یعنی تا مهلت تعیین شده توسط کانادا درخواست استرداد منگ وانژو به آمریکا را به مقامات کانادا ارائه دهد.

اتهام اصلی کمپانی هوآوی و مدیر مالی اش منگ وانژو این است که از طریق شرکت مخابراتی Skycom در ایران تحریم های آمریکا علیه دولت ایران را دور زده اند و وانژو با دست بردن در حساب های کمپانی این خرابکاری را از بین برده است.

دیگر اتهامات مهم ذکر شده در اعلام اخیر وزارت دادگستری ایالات متحده ی آمریکا عبارت از کلاهبرداری بانکی، نقض قانون بین المللی اوراق قرضه و مبلغ بسیار بالای پولشویی است.

دستگیری منگ وانژو در خاک کانادا روابط سیاسی بین کانادا و چین را دچار تنش کرده است تا جایی که روز یک شنبه چین، جان مک کالم (John McCallum )، سفیر کانادا در این کشور، را اخراج کرد.