آیا گرمایش زمین باعث سرمای شدید آمریکاست؟

رادیو فردا: جبهه سرمای قطبی بی‌سابقه در چند دهه اخیر روز چهارشنبه در ایالت های شمال مرکزی و شرق آمریکا باعث کاهش شدید دمای هوا و یخبندان‌های گسترده شد. گفته می‌شود در حوادث مرتبط با این سرمای‌ قطبی دست کم ۱۲ نفر جان باخته‌اند.

به گزارش آسوشیتدپرس در برخی از ایالت های شمال مرکزی آمریکا درجه دمای هوا کاهش چشمگیری داشته است. در شیکاگو دمای هوا به ۳۲ درجه زیر صفر رسید که از سال ۱۹۸۵ تاکنون بی‌سابقه بوده است.

طبق این گزارش، وزش بادهای سرد باعث می‌شود تا سرما در شهری مانند شیکاگو تا ۵۰ درجه زیر صفر احساس شود.

تا ساعت چهار بعدازظهر چهارشنبه دو هزار و ۶۰۰ پرواز لغو شده‌اند که تنها در فرودگاه اوهرا شیکاگو ۱۵۰۰ پرواز لغو شد.

گزارش های حاکی در بسیاری از شهرهای ایالت‌های شمال مرکزی و بخشی‌هایی از ایالت نیویورک روز چهارشنبه مدارس، دانشگاهها و بانک‌ها تعطیل شدند. در شهر شیکاگو و ایالت‌های میشیگان و ویسکانسین وضعیت اضطراری اعلام شده است.

در همین زمینه در شهر بوفالو در ایالت نیویورک نیز به دلیل سرما و وزش باد قطبی دانشگاهها، مدارس و بانک‌ها تعطیل شدند.

آسوشیتدپرس می‌گوید، علاوه بر تلفات انسانی ناشی از سرمای قطبی در ایالت های شمالی آمریکا، این موج سرمای قطبی به زیر ساخت‌های اقتصادی از جمله ریل‌ها نیز صدمه زده است. سرمای شدید باعث شد تا قطارهای مسافری تردد خود از شیکاگو و به خارج از این شهر متوقف کنند. این در حالی است که این شهر یکی از شلوغ‌ترین مسیرها محسوب می‌شود.

رویترز نیز می‌گوید، اکثر خیابانهای شیکاگو خلوت بود و کسی در خیابان ها دیده نمی شد.

طبق این گزارش در بسیاری از شهرها پناهگاه و مراکز گرم در نظر گرفته شده است تا مردمی که از دست سرما در حال فرارهستند جایی برای در امان ماندن داشته باشد.

پلیس شیکاگو نیز اعلام کرده است که در این شهر پنج خط اتوبوسرانی به کسانی که بخواهند به این پناهگاه‌ها بروند سرویس ارائه خواهند کرد.

نواحی میانه ‌ای ایالات متحده، معروف به ایالت‌های غرب میانه، در روزهای اخیر با سرمای شدید قطبی مواجه شده ‌اند به طوری‌که برای اولین بار در تاریخ منطقه نامه‌ رسان‌ها موفق به رساندن نامه نشدند و به مردم هشدار داده شده از نفس کشیدن عمیق در این هوا خودداری کنند.

در ارتباط با این شرایط جوی، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، در پیامی توئیتری نوشت: «در غرب میانه زیبا، دماهای همراه با باد دارد به ۶۰ درجه [فارنهایت] می‌رسد، سردترین دمای ثبت‌شده. در روزهای آینده قرار است سردتر از این هم بشود. مردم نمی‌توانند حتی برای یک دقیقه بیرون زنده بمانند. ای گرمایش زمین این چه وضعیه؟ لطفاً زود برگرد، لازمت داریم!