اسکار سال ۲۰۱۹ و برندگان

شهروند- آزاده داودی:  ۹۱ امین مراسم اسکار یک شنبه شب، ۲۴ ام فوریه ۲۰۱۹ در سالن نمایش دالبی در لس آنجلس برگزار شد. این مراسم که برای اولین بار مجری نداشت، برای ایرانیان لحظات لذتبخشی را رقم زد. زپرا که نخستین زن ایرانی تبار در این مراسم به خاطر فیلم مستند ۲۶ دقیقه ای صاحب اسکار شد.

از راست رایکا زهتابچی- ملیسا برتون

زهتابچی هنگام دریافت جایزه اش روی سن در حالی که گریه می کرد گفت: «دلیل گریه ام عادت ماهانه نیست بلکه باورم نمی‌شود فیلمی در مورد عادت ماهانه جایزه اسکار گرفته باشد.» او  به صورت مشترک با ملیسا برتون، جایزه بهترین فیلم مستند کوتاه را برای «پریود. پایان جمله» گرفت.

فیلم مستند”پریود. پایان جمله”، در مورد فعالیت های سازمانی ست به نام «پروژه نوار بهداشتی»  که تلاش می کند محصولات بهداشتی را در دسترس زنان هندوستان قرار دهد، چرا که در دسترس نبودن نوار بهداشتی و استفاده از کاغذ روزنامه و برگ درختان در هنگام دوران قاعدگی  بسیاری از زنان و دختران را  در آن مناطق دچار عفونت و بیماری می کند. فیلم همچنین بر تأثیر منفی عادت ماهانه بر روند آموزشی دختران تأکید دارد. بر اساس برخی آمارها، ۲۳ درصد از دختران با رسیدن به سن بلوغ، تحصیل را کنار می گذارند. در فرهنگ بسیاری از مناطق هندوستان، عادت ماهانه با نجاست و شرم پیوند خورده است و تابوهای پیرامون آن، زنان و دختران را از بسیاری از جنبه های زندگی اجتماعی دور می کند و به حاشیه می راند.

ملیسا برتون، تهیه کننده فیلم در مراسم اسکار گفت «پریود باید پایان یک جمله باشد نه پایان آموزش یک دختر». در آمریکا، واژه «پریود» که برای عادت ماهانه به کار می رود به معنای «نقطه» در پایان یک جمله نیز هست. این فیلم را نت فلیکس ساخته است.

زهتابچی که پدر و مادرش هر دو ایرانی هستند و در لس آنجلس زندگی می کند و اولین فیلمش به نام “مادران” فیلمی کوتاه  به زبان فارسی ست، می گوید هر قدر سنش بالا می رود، با وجودی که تمام عمرش را در جنوب لوس آنجلس زندگی کرده، به شناخت هویت و فرهنگ ایرانی اش بیشتر تمایل پیدا می کند و دوست دارد که در این زمینه بیشتر فیلم بسازد. او می گوید به روایت داستان های واقعی و انگشت گذاشتن روی تابوهای اجتماعی علاقمند است. او هم اکنون روی فیلم بلند خودش که نگاهی طنزآمیز به موضوع مهاجرت خانواده اش از ایران به آمریکا دارد، کار می کند.

 و اما دیگر جوایز اسکار ۲۰۱۹

“کتاب سبز” جایزه ی اسکار بهترین فیلم را از آن خود کرد. جایزه ی اسکار بهترین هنرپیشه ی مرد به رامی مالک برای بازی در فیلم “بوهیمین راپسودی” اهدا شد. اولیویا کولمن برای بازی در فیلم “سوگلی” برنده ی جایزه ی اسکار بهترین بازیگر زن شد. در بخش بهترین بازیگر نقش مکمل مرد ماهرشالا علی برای بازی در فیلم “کتاب سبز” برنده ی جایزه ی اسکار شد. رجینا کینگ در بخش بهترین بازیگر نقش مکمل زن و برای بازی در فیلم “اگر خیابان بیل می توانست حرف بزند” توانست جایزه اسکار را از آن خود کند. رجینا کینگ برای اولین بار نامزد اسکار شده بود. جایزه ی اسکار بهترین کارگردان به آلفونزو کوارون برای فیلم “روما” اهدا شد. جایزه ی بهترین فیلمنامه ی اقتباسی به فیلم “کلنزمن سیاه پوست” به نویسندگی چارلی واکتل، دیوید رابینوویتز، کوین ویلمات و اسپایک لی تعلق گرفت. جایزه ی بهترین فیلمنامه ی غیر اقتباسی به فیلم “کتاب سبز” تعلق گرفت.

رامی مالک

فیلم “روما” همچنین برنده ی جا یزه اسکار بهترین فیلم در بخش خارجی شد. این فیلم محصول کشور مکزیک است. اسکار بهترین ترانه به “سطحی” از فیلم “ستاره ای متولد می شود”  و جایزه ی بهترین موسیقی به فیلم لودویگ گورانسون برای فیلم “پلنگ سیاه” اهدا شد. در بخش فیلم بلند انیمیشن جایزه ی اسکار امسال به فیلم “اسپایدرمن: در اسپایدر ورس” ساخته ی پیتر رمزی، رابرت پرسیکتی جونیر و رادنی راتمن تعلق گرفت.

لیدی گاگا

فیلم “سولوی آزاد” ساخته ی الیزابت پای واسارهی، جیمی از چین برنده جایزه ی اسکار بهترین مستند بلند شد. فیلم “روما” توانست در بخش بهترین فیلمبرداری موفق به دریافت جایزه ی اسکار امسال شود. جایزه ی بهترین طراحی لباس به روث ای. کارتر برای فیلم “پلنگ سیاه” اهدا شد و در بخش چهره پردازی و مو جایزه ی اسکار به فیلم “معاون” کیت بیسکو، پاتریشیا دی هنی، گرگ کانم، کریس گالاهر تعلق گرفت. هانا بیکلر جایزه ی اسکار بهترین طراحی صحنه را برای فیلم “پلنگ سیاه” از آن خود کرد. جایزه ی بهترین جلوه های ویژه به فیلم “اولین انسان” و به پل لمبرت، جی. دی. اشوالم، ایان هانتر، تریستان مایلز اهدا شد. فیلم “بوهیمین راپسودی” در سه بخش بهترین تدوین و بهترین صداگذاری و بهترین میکس صدا موفق به دریافت جایزه ی اسکار شد. در بخش فیلم کوتاه انیمشین “بائو” ساخته ی دومی شی موفق به دریافت جایزه ی اسکار شد. جایزه ی اسکار بهترین فیلم کوتاه زنده به فیلم “پوست” ساخته ی گای ناتیو تعلق گرفت.