آیا می دانید که دلیل این همه تنوع در حق بیمه اتومبیل آنهم در مناطق مختلف بزرگ شهر تورنتو در چیست؟ بطور اجمال بایستی اذعان داشت مناطقی از شهر که تردد اتومبیل در آن کم و ناچیز است از نظر آماری احتمال خطر تصادف هم در آن مناطق کاهشی بسزا دارد لذا ریسک کمتر به معنی حق بیمه ارزان تر است. به زبان بیمه ای تجمع خطر می تواند امکان تحقق ریسک را افزایش دهد و در صورت ایجاد تصادف امکان تشدید خسارت هم به صورت تصاعدی زیاد گردد.

در آخرین محاسباتی که از طرف شرکت های بیمه برای بیمه اتومبیل و آنهم برای سال ۲۰۱۹ طراحی و تدوین شده نشان می دهد که ” کد پستی ” یکی از مهمترین عوامل در کنار سابقه بیمه ای و رانندگی مناسب برای تعیین حق بیمه است.

در مقام قیاس بین بیش از ۴۰ شرکت بیمه  گران ترین بیمه اتومبیل مطقه شهری ” تورنتو” با میانگین حق بیمه ۲۵۹۰ دلار است. “شمال غربی منطقه اتوبیکو” با کد پستی ( ام ۹ وی) و (ام ۹ ال) و ( ام ۹ ام ) است البته منطقه پر خطر دیگری (از نظر بیمه اتومبیل) در تورنتو وجود دارد که تقاطع خیابان “جین و یانگ” است با کد پستی (ام ۳ ان).  میانگین حق بیمه اتومبیل در سال ۲۰۱۹ برای منطقه تورنتو  1948 دلار است، ولی میانگین نرخ بیمه اتومبیل برای استان انتاریو ۱۴۷۳ دلار می باشد.

این نرخ بیمه برای فرد ۳۵ ساله ای است که دارای سابقه بیمه ای ۶ ساله و بدون تصادف و جریمه رانندگی است و قرار است که راننده یک هوندا ۲۰۱۵ باشد.  تا قبل از سال ۱۹۹۸ شهرهای اتوبیکو و نورث یورک دو شهر متفاوت بودند، ولی دقیقا در همان سال در پی تصمیم گیری های مدیریت شهری قرار شد بزرگ شهر تورنتو شکل گیرد و شهرهای یورک شرقی – یورک- اسکاربرو- تورنتو با هم ادغام شدند .

سرکار خانم جنین وایت یکی از کارشناسان و مطلعین جامعه بیمه ای کانادا در خصوص بالا بودن نرخ بیمه اتومبیل در دو شهر اتوبیکو و نورث یورک اظهار داشتند که ساکنین محترم این دو شهر بر اساس آمارهای به دست آمده پر ترددترین مردم بزرگ شهر تورنتو هستند و ترجیح ایشان برای انجام هر کاری استفاده از اتومبیل شخصی است. خانم وایت در ادامه سخنانشان اظهار داشتند که آمار رسمی که از طرف بخش ایمنی و امنیت  شرکت حمل و نقل مسافر بری “تی تی سی” تهیه شده نشان از این واقعیت دارد که فقط ۳۲ درصد از ساکنین شهر قدیم تورنتو و یورک شرقی از اتومبیلهای شخصی برای تردد استفاده می کنند و اکثر مواقع از دوچرخه- پیاده روی و یا از وسایل حمل و نقل عمومی بهره می گیرند. ولی این آمار برای شهرهای اتوبیکو و نورث یورک کاملا برعکس است به این معنی که حدود ۷۵ درصد ساکنین علاقه مند به استفاده از اتومبیل شخصی هستند.

در ادامه بایستی اذعان داشت که مناطق شهری دیگری هم در بزرگ شهر تورنتو هستند که به همین منوال ساکنان ترجیح به استفاده بیش از حد از اتومبیل شخصی دارند که طبیعتا حق بیمه بالاتری هم نصیبشان شده است و عبارتند از: برمتون( با حق بیمه اتومبیل ۲۴۹۴ دلار در سال )- وان ( با حق بیمه اتومبیل ۲۱۲۸دلار در سال )– می سی ساگا ( با حق بیمه اتومبیل ۲۰۸۶ دلار در سال ).

 و اما چهار شهر هم هستند که در قعر جدول حق بیمه در استان انتاریو می باشند که ساکنینش از این مزیت بهره بالایی میبرند و عبارتند از : اوتاوا( با حق بیمه اتومبیل۱۱۵۱  دلار در سال )- لندن( با حق بیمه اتومبیل ۱۳۹۲  دلار در سال )- کیچنر( با حق بیمه اتومبیل ۱۲۶۴   دلار در سال )- وینزر( با حق بیمه اتومبیل ۱۳۶۸ دلار در سال ) .  

آیا بعد از خواندن این آمار حاضرید برای بهرهمندی از حق بیمه اتومبیل ارزانتر خانه و کاشانه خود را به منطقه دیگری منتقل نمایید؟

پاسخ این سئوال قطعا منفی است ولی شاید تغییر الگوی مصرف (استفاده از اتومبیل شخصی) راه مناسبی باشد برای پایین آوردن آمارهای شهری و به تبع آن کاهش در حق بیمه اتومبیل.

شاد و سربلند و موفق باشید.

فرهاد فرسادی بروکر خبره و رسمی کانادا با سابقه تدریس بیمه در دانشگاهها

farsadi.associates@gmail.com